Co se stane, když spojíš burgery a ekonomiku? Vznikně ti Big Mac Index. Co to ale je? 👇
Určitě si teď říkáš, že si z tebe dělám srandu. Ale ne, není to tak. Burgerekonomika opravdu existuje a vychází z Big Mac Indexu. Ano, já vím, zní to směšně.
Big Mac Index je cenový index, který od roku 1986 publikuje časopis The Economist a který se užívá pro takzvanou paritu kupní síly mezi dvěma měnami. Big Macem je inspirován, protože ho koupíš snad všude na světě.
Parita kupní síly (Purchasing Power Parity, také PPP) je teorie ohledně pohybu měnového kurzu. Ve zkratce – na dvou totožných produktech a jejich cenách určuje, jaký by měl být měnový kurz mezi dvěma zeměmi.
Pokud tedy plechovka Coca-Coly stojí v Německu 1 euro a v České republice 18 korun, měl by být kurz 18 CZK/EUR. Teorie nám tak ukazuje, jak moc je jedna měna oproti druhé podhodnocená.
Big Mac Index a burgerekonomika vznikla proto, aby měnové kurzy lépe vysvětila lidem, kteří nemají do ekonomiky a ekonomie náhled. Big Mac totiž zná každý.
Pomocí Big Mac Indexu můžeme také zjistit, kde je vlastně ten Big Mac nejlevnější a kde nejdražší. Nejlevněji ho koupíš v Jihoafrické republice nebo v Rumunsku, nejdražší pak prodávají ve Švýcarsku.