Přihlášení se k heyfomo

Po přihlášení budeš mít přístup ke všemu obsahu na heyfomo.cz, můžeš komentovat články a další features, just do it!
Reset hesla

Bobba is CANCELLED! Herec Simu Liu obvinil kanadskou firmu prodávájící bubble tea z kulturní apropriace

Kanadská společnost Bobba se rozhodla zúčastnit kanadské reality show Dragon's Den, kde chtěli získat investici na výrobu ready to drink bubble tea, ale jediné, s čím odešli, byl celosvětový hate. Pojďme si shrnout, co se stalo! 👇🏼

Kanadská firma Bobba, která prodává slavný nápoj bubble tea, vystoupila v epizodě kanadské reality show Dragons' Den s cílem získat investici v hodnotě 1 milion dolarů, která by podpořila růst jejich firmy. V epizodě se po boku tzv. dragons objevil marvelovský herec Simu Liu (Shang-Chi), který mimo jiné vlastní investiční firmu, která chce podpořit společnosti minorit.

Quebečtí podnikatelé Jessica a Sebastian ve svém investorském pitchi představili jejich ready to drink bubble tea s názvem Bobba, který se skládá z kvalitního čaje, ovocného džusu a jejich ikonických praskacích kuliček. V minulém roce se rozhodli do portfolia produktů zahrnout také první alkoholickou verzi tohoto oblíbeného nápoje a grab and go popping boba.

Podnikat s bubble tea se rozhodli kvůli rostoucí poptávce a popularitě tohoto nápoje, díky kterému má jeho trh nyní hodnotu přes 4 miliardy dolarů.

Tabulka čokolády za dva tisíce a everything from scratch. Jak TikTok mění food industry

@adelakutilova

Bobba narušuje trh s bubble tea

Každý investorský pitch vždy začíná identifikací problému, kterému čelí zákazník. Podle nich je problémem běžného bubble tea ve vysoké koncentraci cukru v nápoji a také fakt, že nevíme, jaké složení tento nápoj má. And here comes the drama.

Toto prohlášení velmi znepokojilo hosta reality show Simu Liua, který obratně odpověděl, že on ví, jaké složení tento populární drink má. Podle asijské komunity je již toto úvodní prohlášení red flag dokazující, že zakladatelé firmy neznají historii a kulturu spojenou s bubble tea.

Problémem byla také volba slov při jejich představování, kde označovali praskající kuličky za jejich vlastní vynález, nebo že svým produktem narušují tradiční trh s bubble tea. Podle mnoha zdrojů se ale praskající kuličky začali vyrábět v Taiwanu v 80. letech minulého století. The math is not mathing.

Znepokojuje mě myšlenka narušování bubble tea jako takového. (...) Je to otázka kulturní apropriace, je tu otázka přebírání něčeho, co má velmi výraznou asijskou identitu, a jeho následného „vylepšování“, což je to, s čím mám problém.
- Simu Liu v reakci na investorský pitch společnosti Bobba

Korunku tomuto všemu dal samotný zakladatel Sebastian, podle které bubble tea již není pouze „etnickým nápojem“. Simu Liu was screaming inside.

zdroj: Pinterest

Po ochutnání nápoje Bobba byli všichni investoři, kromě Liu, nadšení. Chválili nejen kreativitu, ale i zisk, který byla společnost schopná získat v posledních letech. Simu Liu ale zklamal fakt, že se podnikatelé rozhodli vytvořit produkt, který žádným způsobem nereflektoval historii nápoje a především jeho kulturní spojení s Taiwanem.

Jak jste projevili úctu tomuto asijskému nápoji? Ve vašcih čajích? Nebo ve vývoji samotného produktu? Kdo jsou vaši zaměstnanci?
- Simu Liu v reakci na investorský pitch společnosti Bobba

Kde je tedy háček?

Bubble tea, známý také jako boba tea, je původem taiwanský nápoj. Taiwan je známý pro svou výrobu čaje a v 80. letech se do čajů začaly přidávat také tapiokové perly - a tak byl první bubble tea na světě. Bubble tea se stal velmi populární na taiwanských nočních trzích, kde se začaly rodit různé variace příchutí, perliček a ovocných želé. Tyto recepty se pak společně s taiwanskými imigranty dostaly do zbytku světa.

Ale háček je v tom, že tuto historii zakladatelé nikde nekomunikují a ani na ní nepostavili své podnikání, a proto Simu Liu a mnoho dalších zástupců a zástupkyň asijské komunity označilo společnost Bobba, že se dopustila kulturní apropriace, tedy krádeže kulturního dědictví jiné minority.

Přímo v pořadu na toto obvinění reagovali slovy, že své produkty (hlavně čaj) outsourcují v Taiwanu, kde mají svého exkluzivního dodavatele, což ale protiřečilo jejich předchozímu prohlášení, že je produkt vyráběný v Kanadě. Make it make sense... Podle tvůrce Bopomofo Cafe se ale jedná o běžný proces resellingu - taiwanská společnost vytvoří čajový nápoj s bílým štítkem, společnost nakoupí ve velkém, polepí svým brandigem a prodává jako svoji originální recepturu. Bobba bohužel tuto skutečnost nikde neuvádí a tím podrývá veškerou spojitost s taiwanskou kulturou.

Problematická byla v epizodě také reakce zbylých dragons, kteří očividně bubble tea a praskající kuličky neznali a odsuzovali Liuovu reakci.

Backlash a reakce celebrit

Výstřižky z této epizody se přes noc staly virální na Tiktoku, reagovali na ně i lidé z asijské komunity a mnozí z nich vyzývají ostatní k bojkotování produktu a celé společnosti.

Společnost dostávala stovky hejtů, na které reagovali v prohlášení na svých sociálních sítích. Kromě hejtů jim ale denně chodili i výhružky, které na svém tiktokovém profilu odsoudil samotný Simu Liu.

Další dohru to mělo i pro investorku Manjit Minhas, která se na konci epizody rozhodla do firmy investovat 1 milion dolarů za 18 % podíl na vlastnictví. Po virální kontroverzi se rozhodla svoji nabídku vzít zpátky a nepokračovat ve spolupráci se značkou.

Po delší úvaze a vyslechnutí mnoha vašich názorů nebudu do Bobba Tea investovat.
- Manjit Minhas ve vyjádření ke kauze

Na kauzu reagovalo i mnoho celebrit, které vyjadřovali respekt herci, který se nebál stát si za svým názorem a bránit tak svoje kulturní dědictví.

Jsem pyšný, že má tolik kuráže, aby to řekl. To chce odvahu.
- The Rock v reakci na kauzu
Dobře řečeno. Myslím, že by se z toho měl každý poučit.
- Johnny Depp v reakci na kauzu
Dobře řečeno.
- Lucy Liu v reakci na kauzu

Myšlenka na závěr

Osobně mě jako Vietnamku žijící v Česku tato kauza velmi zaujala, protože kolem kulturní apropriace v Česku stále není vedená diskuze. Nehledě na to, jaký na tuto specifickou kontroverzi máte názor, je důležité pochopit, že pro menšiny je kultura významnou součástí jejich identity. Nic jiného v cizí zemi nemají, a proto je důležité bojovat za zachování a respektovaní jejich kultury.

Chtěla bych vám na závěr doporučit video, které ve mně rezonuje již několik let a myslím si, že je na toto téma důležité vést konverzace a jít do nich s otevřenou myslí.