Za pár dnů začne slevové šílenství známé pod názvem Black Friday. Výprodeje vypadají lákavě, ale vážně se vyplatí?
Black Friday je slevová mánie, která přichází každý rok. Ten letošní vychází na 25. listopadu, ale na slevy můžeme narazit už mnohem dříve a často se drží v obchodech i e-shopech ještě následující týden.
Černý pátek se do celého světa rozšířil z USA a připomíná krach newyorkské burzy. Obchodníci tehdy vše zlevňovali, aby si vydělali alespoň něco málo, a z toho vznikla tradice slev. V USA jsou tyhle dny opravdu šílené, lidé jsou vlivem slev úplně pomatení a pro výhodnou koupi udělají cokoliv.
V Česku ještě tak crazy nejsme, ale i tak se v tomto období nákupní centra a košíky na e-shopech pěkně plní.
Je třeba se zamyslet nad tím, jak je možné, že si obchodníci můžou dovolit některé produkty zlevnit třeba až o 80 %. Jednoduše. Často produkty těsně před slevami zdraží a pak zlevní na původní cenu, a my to proto vidíme jako good deal.
U oblečení je zase děsivě malá výrobní cena, což dovoluje produkt zlevnit. Otázka ale je, co asi stálo za výrobou, když je kousek takto levný. Především těžká lidská práce a hodně smutné platové ohodnocení. To přece podporovat nechceš, ne?
Falešným slevám by měla zabránit nová směrnice Evropské unie, která nařizuje obchodníkům uvádět nejnižší cenu, za kterou byl v posledních třiceti dnech produkt prodáván. Pokud je výrobek na trhu jen chvíli, pak je obchodník povinen uvádět cenu od začátku uvedení do prodeje. V Česku tato novela ale ještě čeká na schválení. Dále u nás podvodníky kontroluje Česká národní inspekce.