Lidé se čím dál tím více zajímají o udržitelnost a to platí i v případě kosmetiky. Už není hlavní otázkou pouze to, jak produkt funguje, ale také zda je vhodný pro naši planetu. Co vlastně znamená udržitelnost ve světě kosmetiky?
Globální kosmetický průmysl je multimiliardový byznys a stejně jako v mnoha jiných průmyslových odvětvích jsou i kosmetické společnosti stále častěji osočovány z neetických praktik a neudržitelnosti, což zahrnuje například velké používání jednorázových plastů, toxických přísad a také testování na zvířatech.
Dnes lidé raději podporují značky, které jsou autentické a oddané životnímu prostředí, ať už se jedná o složení produktů, nebo obalové materiály. Jednoduše řečeno – spotřebitelé vyžadují od značek co největší transparentnost.
Počínaje igrediencemi, je potřeba se koukat na dlouhodobý dopad přísad na životní prostředí. Jde o to, aby každý krok při výrobě produktů měl co nejmenší možný dopad na naši planetu. Do toho spadá získávání ingrediencí, výroba produktu, balení a distribuce.
Firmy se snaží nahrazovat syntetické přísady ve výrobcích, ale ne všechny přírodní přísady jsou udržitelné. Jako příklad lze uvést palmový olej, který je přírodní, bezpečný, a proto se běžně používá v kosmetických výrobcích, ale často se vyrábí na plantážích, které vyžadují kácení přírodních deštných pralesů.
Koukej se po produktech, které jsou označneny jako no cruelty, a po těch, které jsou netestovány na zvířatech. Budeš pravděpodobně v šoku, kolik známých světových značek stále testuje na zvířatech. Spadá mezi ně například L'Oréal, MAC, Rimmel nebo CHANEL. Dále můžeš sahat po organických produktech, protože to znamená, že produkt obsahuje přísady, které jsou pěstovány bez použití geneticky modifikovaných organismů, syntetických hnojiv a herbicidů. Někdy je však opravdu složité být naprosto transparentní, jelikož mnoho velkých firem tvrdí, že jsou jejich produkty přirozené, ale jejich praktiky dokazují opak. To spotřebitelům ztěžuje výběr udržitelné kosmetiky.
Kosmetický průmysl má obecně velký problém s balením produktů. Intenzivní používání jednorázových plastů je velký problém a některé značky se rozhodly ustoupit od plastů ve prospěch jiných, údajně ekologičtějších materiálů, jako jsou bioplasty nebo sklo. Ovšem některé z těchto alternativ mají také své vlastní environmentální nevýhody.
Jakmile produkt dopotřebuješ, ujisti se, že ho správně zlikviduješ.
Jako spotřebitelé máme mnohem větší moc ke změně, než si myslíme.