Spanilou jízdu, na jejímž počátku stálo EP Vroom Vroom, které odstartovalo její hyperpopovou éru, zakončila zpěvačka albem trefně pojmenovaným CRASH. Sorry, the old Charli can’t come to the phone right now – she’s dead. Jaká je tedy XCX verze 3.0?
Vztah k interpretovi: Není to tak dávno, co jsem Charli po příliš dlouhém nepochopení konečně ocenil.
Oblíbené starší album: how i’m feeling now
Žánry: Dance pop, Synth-pop, Elektropop
FAVs: Crash, Beg For You, Move Me, Yuck
NAHs: New Shapes, Used To Know Me
Long story short: Charli XCX byla původně řadová popová hvězdička z Cambridge, jejímž největším úspěchem byl featuring na songu Iggy Azaley. Později bodovala v žebříčcích se singlem Boom Clap a vydala dvě poměrně mediocre desky… Zlom nastal v roce 2016, kdy se připletla k A. G. Cookovi a SOPHIE, průkopníkům tehdy ještě obskurního hyperpopu, a vydala EP Vroom Vroom.
Po něm následovaly dva mixtapy Number 1 Angel a Pop 2, z nichž druhý je dnes považován za kruciální dílo nejen její kariéry, ale i hyperpopu jako takového. Pozdějšími projekty stvrdila dnes devětadvacetiletá hudebnice roli královny svého subžánru, který zároveň jako vůbec první dostala do mainstreamu. Dnes ho však opouští a na nové desce se vrací k přímočarému dance popu s trochou synth-pop nostalgie.
To nesli nelibě hudební fanoušci napříč světem, nejvíce však, pravděpodobně k překvapení samotné Charli, její stans. Ti přijali první singly z nové desky své oblíbenkyně (Good Ones a New Shapes) více než chladně a pustili se do zpěvačky na sociálních sítích. Charli o nepříjemné zkušenosti promluvila v rozhovorech a dodala, že pro ni celá situace přirozeně vyeskalovala v nutnou pauzu od sítí za účelem ochrany svého mentálního zdraví. Which obviously sucks.
Ale k samotnému albu… CRASH je decentní synth-pop nostalgia projekt. Že by však šlo o výjimečně zapamatovatelnou hudbu od základu měnící nebo byť jen o lepší než dobrou desku, se říct nedá. A to samozřejmě nemám problém Charli přiznat tvůrčí svobodu a ani mi nevadí, že se vrátila k popíku. (Ačkoliv další synth-pop album? Come on, it’s getting little corny). Ne, všechny problémy CRASH plynou z toho, že zkrátka není tak well-executed jako jeho předchůdci. Euro-housová Used to Know Me nedělá nic pro to, aby žánr, ze kterého vychází, jakkoliv zesoučasnila. Hook na New Shapes je prakticky neposlouchatelný a synth-funková Baby zní přes svůj podivný mix poněkud random.
Osobně naprosto ujíždím na titulním tracku a zároveň otvíráku, Crash, který nedostanu z hlavy minimálně rok. Dalším z FAVs na desce je rozhodně Beg for You, který, ačkoliv není zrovna přehlídkou top-notch lyricismu, mi zalezl od svého vydání slušně pod kůži, a to hlavně kvůli „this wa-a-a-ay“ hooku v druhé polovině, který je něčím naprosto geniálním. Tím nejlepším, co se na desce objevuje, je jednoznačně Yuck – song, který bych se vůbec nebál zařadit mezi to vůbec nejlepší, co Charli kdy vydala, asi i proto, že je to naprosto typický XCX banger. Něco takového dokáže napsat jen a pouze ona. Miluju. Na refrénu tracku Move Me pak můžeme Charli slyšet v nejlepší formě, co se vokálů týče.
I přes světlé momenty musím přiznat, že pro mě bude nejzapamatovatelnějším aspektem CRASH právě jeho název, ke kterému se sama Charli na Twitteru nechala slyšet, že vznikl, aby se s ním mohli ztotožnit zpěvaččini gay fanoušci – jedním z proslulých (a reclaimed, neboj se) stereotypů o gay lidech totiž je, že neumíme řídit. Vtipný název a pár tracků je však bohužel to jediné, s čím na albu relatuju.