Mladí Japonci konzumují alkohol výrazně méně než jejich rodiče. Na první pohled se to může zdát jako dobrá zpráva, tamější vládě však dramaticky poklesly příjmy právě z alkoholických nápojů. Vláda teď proto chystá kampaň, která má mladé k pití alkoholu povzbudit.
Češi se pravidelně umisťují na předních místech v množství vypitého alkoholu. Průměrná roční spotřeba na jednoho Čecha je 14,4 litru čistého alkoholu. Alkoholu holdují Češi napříč generacemi, podle průzkumu z roku 2005 se české děti dostanou do styku s alkoholem už v jedenácti letech, 13 % mladých mezi patnácti a šestnácti lety se opije až třikrát měsíčně.
Japonská vláda by Česku mohla taková čísla závidět, řeší totiž opačný problém. Tamější mladá generace pije alkohol výrazně méně než generace jejich rodičů. To má za následek výrazný pokles daňových příjmů do státní kasy z alkoholických nápojů, jakým je třeba tradiční japonské rýžové víno saké.
Co dle japonské vlády stojí za tak dramatickým poklesem v konzumaci alkoholu? Dle výzkumu za to může jednak pandemie, během které si mladí vytvořili nové návyky, ale také stárnutí japonské populace nebo klesající porodnost.
Japonská vláda proto vyhlásila soutěž, do které se mohou přihlásit právě mladí lidé ve věku od 20 do 39 let, kteří vytvoří kampaň na podporu pití alkoholu mezi mladými. Celá myšlenka by se dala shrnout jako „pijte více alkoholu, podpoříte ekonomiku“. Soutěžní týmy mají za úkol vytvořit kompletní marketingovou kampaň – od eventů přes nové brandy. To vše se zapojením umělé inteligence.
Lidová tvořivost na sebe nenechala dlouho čekat a na internetu začaly kolovat nejrůznější nápady, třeba slavné herečky jako hostesky v klubech, opět pomocí umělé inteligence.
Soutěžící své nápady budou předkládat do konce září, v listopadu pak budou vybrány finální návrhy.
Kdyby podobnou kampaň vyhlásila naše vláda, věřím, že by tím zatraktivnila politiku jako nikdo jiný. Z mnoha problémů, se kterými se naše země potýká, můžeme však téměř jistě říct, že nedostatečným pitím naše společnost asi nikdy trpět nebude.