Přihlášení se k heyfomo

Po přihlášení budeš mít přístup ke všemu obsahu na heyfomo.cz, můžeš komentovat články a další features, just do it!
Reset hesla

Vánoční zboží na pultech už v září. Jaká je taktika obchodních řetězců?

Podzim je zatím na začátku, Halloween ještě daleko před námi, ale v obchodech už se to plní vánočním zbožím. Ty možná na Vánoce připravený/á nejsi, ale obchody rozhodně ano. Proč se světýlka, dekorace a vánoční stromečky objevují v obchodech tak brzy?

Možná sis toho všiml/a i ty. Obchodníci s každým rokem začínají nabízet vánoční zboží dříve. A není to jen zboží – vánoční hudba v obchodech, reklamy s vánoční tematikou na každém rohu, recepty na to zaručeně nejlepší cukroví.

Ale není to už přece jen trochu too much? Je v pořádku, abychom byli ze strany obchodů zahlcováni vánoční náladou a měli fomo, že nemáme vánoční dárky pro své blízké, když zatím stále pijeme pumpkin spice latte, ladíme kostým na Halloween a obdivujeme zbarvené listí podzimních stromů?

Pro spotřebitele je nevhodné tlačit na nákupy prosincových svátků v září a říjnu.
David Katz, marketingový ředitel společnosti Randa Apparel & Accessories, která vyrábí značky Levi's a Tommy Hilfiger

Obchodníci mají však poměrně jasný důvod, proč vánoční sezonu tlačí do prodeje tak brzy – tím důvodem je zisk. Některé obchody v období vánočních svátků vytvoří obrat, který odpovídá až polovině ročních tržeb. A pokud začnou (v jejich očích) pozdě, může to pro ně mít zničující následky.

Za vším stojí samozřejmě promyšlená marketingová strategie. Obchody útočí především na emocionální a behaviorální chování zákazníků. Často se snaží, aby právě sváteční témata vyvolala jejich touhu po nakupování vánočních dárků.

Vánoční hudba, estetika a scenérie ovlivňují jejich nákupní chování. Může dát spotřebitelům příležitost dopřát si trochu více a utratit.
Charles Lindsey, docent marketingu na univerzitě v Buffalu

Letos je tu však ještě jeden faktor, který se promítne do spotřebitelského chování a nahrává obchodníkům do karet, aby spustili prodej vánočního zboží ještě o něco dříve: rostoucí ceny.

Propagační nabídky a různé akce poskytují zákazníkům možnost, aby nakupovali po menších částkách v delším časovém období. Tím pak mohou získat dojem, že ceny přece jen nejsou tak vysoké. Je tu ale ještě další věc, a tou je naprosto mylný odhad obchodníků, o jaké zboží budou mít zákazníci největší zájem.

V předchozích letech v důsledku dopadu pandemie lidé vyhledávali především domácí oblečení, spotřebiče do domácnosti, vybavení na zahradu a podobně. Obchodníci nabádali své zákazníky, aby nakoupili vše včas, protože dodací lhůty byly delší než obvykle.

Letos se tak obchody vybavily zbožím podobného typu, to však už na odbyt nejde zdaleka tolik jako předchozí pandemické roky. To pro ně představuje značný problém, proto je již nyní dávají do nejrůznějších slevových a akčních nabídek, aby následně vyklidili prostor pro nové zboží, které přijde s rokem 2023.

Příliš dlouhé akční a slevové nabídky s sebou však nesou jistý risk. Zákazník může získat pocit, že za stejnou cenu nakoupí jak v říjnu, tak v prosinci či lednu, tudíž na něj není vyvinut jistý časový tlak, aby nakoupil právě tady a teď.

Pokud budu mít čtyřměsíční prázdniny, nejsem tak hnaný k nákupu. Ztratí se smysl pro naléhavost a bezprostřednost.
David Katz, marketingový ředitel společnosti Randa Apparel & Accessories, která vyrábí značky Levi's a Tommy Hilfiger

Pozvi mě na kafe☕️✨

Secure card payment by Stripe
Zjištujeme, jestli tvůj prohlížeč umí platby.