I přestože svět čelí ekonomické krizi i pokračující ruské válce na Ukrajině, zájem o zpravodajství celosvětově klesá. Na vzestupu jsou naopak platformy, které nabízejí obsah formou videa.
Výzkumné centrum Reuters Institute for the Study of Journalism publikovalo report o digitálním zpravodajství v roce 2023, ve kterém se zabývá aktuálními trendy ve zpravodajství napříč celým světem, ale i v jednotlivých zemích. Zpráva se každoročně zaměřuje na situaci digitálního zpravodajství v rámci celosvětového kontextu, a na základě toho prezentuje veřejnosti poznatky.
V té letošní bral Reuters Institute for the Study of Journalism v potaz celosvětovou krizi životních nákladů, ruskou válku na Ukrajině i pokračující klimatickou nestabilitu. Obecně pak zjistil, že i když by v této době měla být nezávislá a důvěryhodná žurnalistika naprosto zásadní součástí společnosti, úplně se to tak neděje. Podle zprávy totiž panuje v mnoha zemích k novinařině nedůvěra a lidé se přestávají ve zpravodajství angažovat.
Jak report uvádí, nejvýraznějším trendem tohoto roku je vzestup platforem, na kterých je obsah prezentován formou videa, například skrze TikTok nebo Instagram Reels. Původem této tendence jsou především návyky generace Z, která si zvykla dávat větší váhu influencerům než například novinářům, a tedy celebritám i více důvěřovat. Děje se tak přitom navzdory tomu, že je znepokojení veřejnosti ohledně dezinformací a fake news na rekordních úrovních.
Digital News Report 2023 zjistil, že:
Jak zpráva zjistila, procento lidí, kteří získávají v Česku zpravodajství z tištěných zdrojů, je na nejnižším bodě od roku 2015. Zajímavý je také fakt, že celková důvěra v digitální zpravodajství dosahuje v roce 2023 rekordně nízké úrovně, za což může kromě války na Ukrajině a ekonomické krizi také prezidentská kampaň z ledna 2023, během níž došlo k nárůstu šíření dezinformací. Většině zpravodajství věří v České republice momentálně asi 36 % populace.
Zdroje: Digital News Report / Reuters Institute for the Study of Journalism