Čtyřčlenná girl group a jedna z největších ikon, která prorazila i do západní mainstreamové popkultury. Dá se o nich ale pořád mluvit jako o skupině? A proč s nimi má řada lidí problém?
Je rok 2016 a ty poprvé slyšíš Boombayah. Klip si přehráváš na denním pořádku a jsi přímo v ground zero jednoho z největších, nejvlivnějších a nejdramatičtějších debutů k-popové scény, který formoval řadu holčičích konceptů a debutů for years to come.
A teď jsme tady. V roce 2025, kdy si skupina prošla dlouhými pauzami, několika sólo projekty, kontroverzemi, pochybnými comebacky a neustálými teoriemi o tom, co se s nimi vlastně děje. A největší otázka, která vyvstala je: „Jsou Blackpink pořád holčičí skupina, jaká bývala dřív, anebo se jedná o čtveřici influencerek, které si spolu občas zazpívají?“ Lets take a look.
Blackpink byly první holčičí skupina, která debutovala u YG za celých sedm let - před nimi YG do světa vypustil 2NE1, které ho vzaly útokem a dlouhou dobu byly girl group číslo jedna. Blackpink tak byly nejenom nahypované, ale měly taky big boots to fill a fans od nich měli velká očekávání.
Boombayah a Whistle se ale okamžitě umístily na předních příčkách (první a druhé místo) Billboard charts a útokem vzaly i korejské žebříčky. První místo v Inkigayu vyhrály jenom čtrnáct dní po debutu, což je crazy vzhledem k tomu, že některé skupiny, boy groups i girl groups, na něco takového čekají i roky, nebo se toho nedočkají vůbec.
Každý další comeback byl mega úspěšný - Playing With Fire, Stay, As If It's Your Last, Forever Young a DDU-DU DDU-DU. To už jsme ale v roce 2018 a zatím jsme dostali jenom EPs a žádné full lenght album, což pro k-pop není zas tak zvláštní, ale čekání dva roky na album bylo přece jen trochu dlouhé.
A tam začíná první zlomový bod a taky první větší exodus z fandomu. Rok 2019 měl být the year, kdy konečně mělo přijít album, nakonec jsme se ale dočkali jenom singlu Kill This Love, remixů, japonských verzí a debutové album? Až v roce 2020 - čtyři roky pro jejich debutu.
Mezitím se ale děl asi největší bizár - a to jsou turné. V roce 2018 Blackpink odjely Blackpink Arena Tour 2018 po Japonsku s pouhými devíti songy. Pravda, vybírat si mohly i z japonských verzí (Whistle tak hrály rovnou dvakrát - akustickou a japonskou verzi), zbytek setlistu ale musely vyplnit covery. Na druhém turné, In Your Area World Tour, už jim přibylo Jennieino Solo a Kiss and Make Up s Dua Lipou, ale mít 14 originálníh songů za téměř čtyři roky existence a k tomu status TOP3 girl group je přinejmenším zvláštní, or is it?
Edging fanoušků byl možná fun prvních pár měsíců, ale dlouhé pauzy mezi comebacky a celkový nedostatek hudby postupem času začal plodit první větší vlny kritiky - edgovat se nedá do nekonečna, jednou tě to prostě přestane bavit. Stížnosti začaly padat i na kvalitu muziky, především kvalitu lead singlů, které fans často označovali za cringey, neoriginální a kopie těch předchozích.
Říkat o tom můžeme cokoliv, ale pravda je, že YG pro Blackpink našel efektivní magickou formuli, která fungovala tak dobře, že většina fandomu jim prominula nedostatek contentu, a zároveň to skupinu vystřelilo do popředí mainstreamové scény na globální úrovni.
Now, dont get me wrong - ta magická formulka funguje dobře for a reason, většina Blackpink songů jsou bangery, i když se vlastně dokola opakují. Pro popularitu není potřeba největší talent, skill nebo kvalita, stačí se trefit do toho, co audiences chtějí a to se tady povedlo. A přesně proto byly Blackpink dlouho v TOP3 s méně než 20 songy.
Blackpink se začaly pomalu „rozcházet“ během dvouleté pauzy mezi prvním a druhým albem - tedy mezi lety 2020 a 2022. I po ukončení aktivit a turné k druhému albu Born Pink, se holky silně věnovaly sólo aktivitám - ať už šlo o hudbu, byznys nebo hraní v seriálech - a k pocitu, že už spolu jako skupina moc nefungují přispěla i nejistota ohledně obnovení společné smlouvy s YG v roce 2024 (kterou holky nicméně podepsaly, so we're good on that front).
Během druhé poloviny jejich kariéry se s nimi ale stalo něco, co vyvolává tu dreaded otázku. „Influencerky nebo skupina?“ A odpověď je jednoduchá. YG z nich udělal celebrity a osobnosti, do kterých se můžeme vžít, a které fungují samostatně i mimo K-pop scénu. Každá je trochu jiná, mají vlastní jasně danou personu a tenhle arechtypální přístup jednoduše funguje.
Nepochybně jim k tomu pomohl i fakt, že Rosé, Lisa a Jennie mluví anglicky a dokážou se v západní popkultuře dobře angažovat. (Výjimkou je Jisoo, která je přeci jenom víc "for the Koreans" - angličtina není její přirozený nebo první jazyk a narozdíl od zbytku celý život vyrůstala jen v Jižní Koreji.)
Vidět je to i na tom, jakou fashion brand zastupují - Jisoo Dior a Cartier, Jennie Chanel, Rosé Saint Laurent a Tiffany & Co. a Lisa Celine a Louis Vuitton. Díky tomu se objevují na fashion weecích, ale i na řadě dalších důležitých eventech. Spolupracují s celebritami jako je Bruno Mars, Lady Gaga, Doechii nebo Selena Gomez, hrají v seriálech s největšími hvězdami Hollywoodu a celkově se přirozeně adaptovaly na evropské a americké prostředí a skvěle do něj zapadly.
Jejich sólo projekty fungují dobře nehledě na kvalitu nebo nekvalitu. Od té doby, co s nimi začaly se ale zdá, že se nejlépe cítí právě tam, a když se sejdou jako skupina už jim to tolik nefunguje. Que in Lazy Jennie.
Let's be honest, Blackpink nikdy nebyly nejlepší tanečnice, ale to taky nebyl jejich point. Fanoušci a fanynky si postupem času začali všímat, že Jennie tak trochu zaostává a vyčítají jí málo energie během vystupování, lazy dancing a celkově málo snahy do toho dát všechno. Neprofesionální je jedno ze slov, které se s ní spojuje často. Táhne se to s ní už od začátku, ale kulminace nastala až v posledních měsících.
Jennie v několika rozhovorech řekla, že se naučila upřednostňovat svoje zdraví. Někdy je na tom lépe, někdy hůř, a tak jsou její vystoupení občas nekonzistentní. Většinu času je ale skvělá, především při shows v Americe, kde se může víc projevit nebo při sólo vystoupeních.
Na jedné straně čelí empatii a podpoře, na druhé zase poměrně brutální kritice. Jeden uživatel na Redditu už před několika lety vyzdvihl skvělý point, který to dobře shrnuje: proč by se vlastně někdo snažil, když jeho úspěchy nikdo nepochválí, ale jejich slabé momenty si získávají všechnu pozornost? Great point, buddy.
„Why would anyone work hard if their efforts and accomplishments are ignored, but their failures received all the attention?“
Ať už s Blackpink bylo ze začátku zamýšleno cokoliv, marketing a strategie YG fungují skvěle, i když možná ne tak, jak si fans mysleli. Blackpink rozhodně nejsou jenom holčičí skupina. Vypěstovaly si status celebrit namísto „pouhých“ idolek, na cokoliv sáhnou turns to gold a kritika je něco, co tenhle level slávy přirozeně doprovází. Nevypadá to ale, že by jim to extra ubližovalo.
Jako čtyři celebrity a influencerky je uvidíme asi už napořád a jako girl group jednou za pár let, když jim to jejich schedules dovolí. Je to ale celkem velký paradox - jedna z největších k-popových skupin vlastně ani pořádná skupina není, přesto jsou ale mega úspěšné a že by je jejich problémy nějak zpomalovaly, se říct nedá.