Roblox se stal oblíbeným virtuálním hřištěm milionů dětí. Za svou zábavnou fasádou však skrývá nebezpečí, o kterých rodiče často netuší. Platforma, která má být místem pro zábavu a kreativitu, se stává lovištěm predátorů a místem plné kyberšikany. Jaké hrozby na děti číhají a proč ani bezpečnostní opatření nestačí k jejich ochraně?
Roblox je online herní platforma, kde mohou lidé vytvářet své vlastní hry, ale také hrát ty vytvořené ostatními. Každý den se na tuto platformu připojují miliony hráčů a hráček, převážně dětí ve věku od šesti do dvanácti let. Hra přitahuje pozornost díky své rozmanitosti, možnosti objevovat nové herní principy a propojení uživatelstva v sociálním prostředí. Co se však může na první pohled zdát jako neškodná zábava, může skrývat vážná nebezpečí, o kterých rodiče často nevědí.
Hra byla několikrát označena jako ráj pro predátory a kybernetické hrozby. I přesto, že platforma implementuje různé ochranné mechanismy včetně rodičovských kontrol, mnoho případů ukazuje, že bezpečnostní opatření nejsou dostatečná. Jedním z největších problémů hry je riziko herních chatů a soukromých zpráv, které umožňují cizím lidem navazovat kontakt s dětmi. Každou vteřinu se skrze Roblox pošle 50 tisíc zpráv.
Zbraní predátorů se staly takzvané Robuxy, prémiová měna za reálné peníze, za kterou si můžeš v Robloxu pořídit takřka cokoliv. Malé děti, kterým rodiče odmítají Robuxy koupit, mohou snadno podlehnout lákadlu, když jim je někdo nabízí zdarma. Pokud však dětem někdo Robuxy nabízí, v drtivé většině případů to má háček – může jít o pokus ukrást jejich osobní údaje, získat přístup k jejich účtu a v nejhorších případech může být záměr agresora či sexuálního predátora vylákat z dětí fotografie, či setkání - výměnou za tuto měnu.
Vedle nebezpečí plynoucích z kontaktů s predátory se děti na Robloxu mohou setkat s kyberšikanou a toxickým chováním. Starší a zkušenější hráči či hráčky často napadají začátečníky nebo mladší děti.
Společnost Roblox Corporation v roce 2023 nahlásila přes 13 300 případů zneužívání dětí Národnímu centru pro pohřešované a zneužívané děti.
Tyto případy se týkaly pouze Spojených států a zahrnovaly kauzy zachycené moderátory, umělou inteligencí pro detekci podezřelého chování nebo nahlášené samotným uživatelstvem. Ačkoli společnost tvrdí, že pro bezpečí dětí dělá maximum, zjevně to není dostatečné. Turecké vládě v reakci na toto zjištění došla trpělivost a na svém území hru zcela zakázala.
Roblox je platformou s více než 13 miliony miniher. Tento obrovský objem vznikajícího obsahu, ale znamená, že je jeho kontrola extrémně složitá. Některé z nich dokonce obsahovaly závadný obsah, jako jsou hry simulující násilí, pornografii nebo dokonce tematiku znásilnění. Dětské účty měly v historii přístup k velmi znepokojivým minihrám, jako „Útěku z Epsteinova ostrova“, nebo „Simulátor útěku před Diddym“.
Roblox je místem, kde si děti mohou hrát, tvořit a objevovat nové věci. Zároveň však může skrývat i zmíněná nebezpečí. Je důležité, aby rodiče věděli, co jejich děti na této platformě dělají.
Je na rodičích, aby jejich děti chápaly, že cizí lidé nemusí mít vždy dobré úmysly, i když se tváří přátelsky nebo nabízejí něco zdarma, třeba zmíněné Robuxy. Je důležité, aby věděly, že se mohou svěřit, pokud zažijí něco nepříjemného nebo znepokojivého.
Rodiče by pak měli v každém případě využívat bezpečnostní nastavení a rodičovské kontroly, které Roblox nabízí, aby dětem poskytli bezpečnější herní prostředí.