Nedávno provedený Národní monitoring duševního zdraví žáků a žákyň na základních školách v České republice odhalil alarmující stav duševního zdraví dětí. Studii provedli odborníci z Národního ústavu duševního zdraví (NUDZ) ve spolupráci s Českou školní inspekcí a přinesla nejpodrobnější pohled na duševní zdraví českých školáků.
Z průzkumu vyplývá, že více než 50 % žáků a žákyň devátých tříd v České republice projevuje známky zhoršeného well-beingu. To je závažný ukazatel, neboť well-being odráží kvalitu života, kterou děti subjektivně prožívají, a má vliv na to, jak zvládají stresové situace.
Studie, která zahrnovala více než 6 000 žáků a žákyň z celé země, odhalila, že střední až těžké deprese jsou u studentů a studentek devátých tříd běžným jevem. Téměř třetina dotazovaných žije se středně těžkou až těžkou úzkostí a 4 z 10 žáků vykazují známky středně těžké až těžké deprese. Duševními problémy jsou postižený více dívky než chlapci. Depresivní a úzkostné příznaky jsou u nich více než dvojnásobné. Tato situace podle odborníků vyžaduje okamžitou pozornost a konkrétní preventivní opatření.
NÚDZ již spolupracuje na několika projektech, které se zaměřují na prevenci duševních onemocnění u studentstva, včetně programu „Všech pět pohromadě,“ který se zaměřuje na zvýšení duševní gramotnosti žáků a žákyň, a programu pro rodiče dětí žijících s úzkostmi. Vzhledem k nedostatku dětských psychologických a psychiatrických pracovníků a pracovnic je prevence zásadní strategií pro ochranu duševního zdraví mladých lidí. Data z jiných zemí ukazují, že tato preventivní opatření jsou finančně efektivní a důležitá, protože většina duševních onemocnění se projeví už do 14 let věku.
Pracuje se také na Platformě pro monitoring duševního zdraví, která bude shromažďovat a analyzovat data o duševním zdraví. Cílem je oslovit akademickou obec a řešit problematiku duševního zdraví na všech úrovních společnosti.