Sahání na stehno, přirovnávání řadící páky k mužskému přirození, komentování vzhledu, sexuální narážky nebo zvaní na rande. S tímto a mnohým dalším se často setkává studentstvo autoškol ze strany instruktorů.
Většina případů sexuálního obtěžování v autoškole však zůstane nenahlášena a Česku zcela chybí statistická data nebo hlubší výzkumy zabývající se touto problematikou.
Když říkám zcela, myslím tím opravdu zcela. Na internetu nejde najít jedinou studii či statistiku, podle které by se dal alespoň přiblížit počet obětí, které si v Česku prošly sexuálním obtěžováním v autoškole. Právě kvůli tomu se může na oko zdát, že žádný problém vlastně neexistuje.
Kvůli nedostatku dat v Česku řešení tohoto problému stojí na místě. Je složité dokázat, že k obtěžování dochází ve velké míře, když ani přibližně nevíme, v jaké míře k němu dochází. Příběhy podobné těm od našich respondentek ale rozhodně nejsou ojedinělé. Je potřeba se této problematice začít aktivně věnovat a šířit o ní povědomí, aby studentstvo autoškol vědělo, že v tom není samo, může svou zkušenost nahlásit a vědět, že jeho případ nebude smeten ze stolu.
Instruktoři zneužívají své moci a toho, že nad svými svěřenci a svěřenkyněmi v autě mají plnou kontrolu. Student*ka za volantem se při nevyžádaných dotecích či nepříjemných komentářích nemůže ozvat, protože je už tak ve velkém stresu ze samotného řízení a potřebuje mu věnovat plnou pozornost.
Instruktoři pro nováčky za volantem představují jakousi jistotu, že jízda proběhne bezpečně. Mohou kdykoliv zasáhnout, použít vlastní brzdu, pomoci. Neměli by se cítit tak, že kvůli tomu instruktorům něco dluží, ale naopak by jim to mělo dodat pocit bezpečí a komfortu se učit řídit. Bohužel to tak ale není a podle psychologů je to i důvodem, proč k obtěžování v autoškolách v takové míře dochází. Ví, že nad studentstvem mají plnou kontrolu.
Jelikož je fyzické i slovní obtěžování a napadání v autoškole doprovázeno výčitkami, čímž si ho instruktoři i obhajují, studentky a studenti poté mohou mít pocit, že si to zasloužili a chyba byla na jejich straně.
To, že za volantem naprostý nováček dělá chyby, je normální, a rozhodně to nemůže ospravedlňovat nadávky, osahávání, výhružky nebo jiné fyzické či slovní obtěžování.
Podle psycholožky Ireny Smetáčkové je sexuální obtěžování v nenásilné podobě navíc specifické v tom, že si jeho oběti, v tomto případě nejčastěji sedmnáctileté a osmnáctileté dívky, často nejsou jisté, zda je na chování instruktora něco špatného a je pro ně složité definovat, co zažívají a zda se o sexuální obtěžování vůbec jedná.
Velkou roli také hrají obavy obtěžovaných z možných negativních dopadů na vzdělání, které by odmítnutí či nahlášení obtěžujícího mohlo mít. Obtěžované osoby navíc nejsou pouze v roli studujícího, ale i klienta, který si za službu zaplatil. S nahlášením či změnou autoškoly tak mohou otálet i z finančních důvodů.
Podle Smetáčkové by nahlašování mohlo usnadnit vytvoření místa, kam by šlo případy hlásit, spolu s vytvořením etického kodexu autoškol. Česká asociace autoškol v roce 2020 po publikaci několika článků zabývajících se touto problematikou na serveru Aktuálně.cz reagovala sdělením, že vytváří etický kodex, který bude řešit sexuální obtěžování. Tento kodex byl Asociací publikován v září 2021 v Autoškolských novinách, ale na webových stránkách asociace není dohledatelný.
Jak už bylo zmíněno, je potřeba vytvořit místo, kam by šlo případy hlásit. Jedno takové v podstatě existuje, a to je autoškolský ombudsman, projekt Asociace autoškol ČR a Profesního společenství autoškol ČR. Na poradnu se mohou obrátit jak studující, tak provozovatelé a učitelé či učitelky autoškol. Mezi stížnostmi je však těch týkajících se sexuálního obtěžování jen pár. Chtělo by to tedy o projektu zvýšit povědomí nebo vytvořit jedno samostatné místo určené pouze k nahlašování a řešení obtěžování.
🫂 @autoskolaproholky - České Budějovice
🩷 @vyjezdi.se - Praha
🌞 @ficim_brnem - Brno
🌿 @autoskolanobe - Praha, Brno, Ostrava, Opava, Olomouc, Frýdek-Místek, Havířov, Hradec Králové, Nový Jičín, Trutnov, Plzeň
🌸 @autoskolazelena - Praha
Zdroje: bakalářská práce Anny Drake, The Guardian, Aktuálně.cz, Which?