Přihlášení se k heyfomo

Po přihlášení budeš mít přístup ke všemu obsahu na heyfomo.cz, můžeš komentovat články a další features, just do it!
Reset hesla

Současný model je neudržitelný. Podle bývalého šéfa PlayStationu nastal čas vydávat menší hry

Shawn Layden, bývalý zaměstnanec Sony, považuje rostoucí náklady na vývoj her za existenční hrozbu pro videoherní průmysl. Výdaje na tvorbu her se zdesetinásobily, přestože cena finálního produktu zůstala stejná. Exkluzivní hry jsou pak podle něj Achillovou patou a věští jim nevyhnutelný zánik.

Vývoj her je rok od roku dražší

Během kariéry bývalého šéfa společnosti Sony Shawna Laydena se náklady na vývoj her zvýšily desetkrát, zatímco prodejní cena her zůstala neměnná. Jeho tvrzení o neudržitelnosti těchto trendů jsou podporována informacemi o nákladech na exkluzivní hry pro PlayStation, které běžně přesahují 200 milionů dolarů.

God of War Ragnarök stál 200 milionů dolarů, na vývoj The Last of Us Part 2 bylo vyčleněno 220 milionů dolarů a do Marvel's Spider-Man 2 společnost investovala přes 300 milionů dolarů, což je zhruba trojnásobek rozpočtu jejího předchůdce z roku 2018, Marvel's Spider-Man.

I přes velký úspěch na tržbách, kdy se společnosti náklady na vývoj vrátily, však není jisté, zda se takové finanční riziko spojené s exkluzivními hrami Sony vyplatí.

Zdroj: Marvel's Spider-Man 2 | ©Insomniac Games, SIE

Hiroki Totoki, finanční ředitel Sony a budoucí šéf PlayStationu, aktivně hledá efektivnější metody vývoje her a zároveň plánuje zvýšit zisk tím, že více titulů PlayStationu vydají i pro PC, a to současně. Společnosti už nadále nestačí pouze vydávání placených rozšíření her a následná publikace kompletní edice pro PC.

Achillova pata videoherního průmyslu

V rozhovoru pro magazín Games Beat Layden komentuje všechny tyto aspekty a poukazuje na to, že exkluzivita se v důsledku rostoucích výrobních nákladů stává Achillovou patou celého průmyslu.

Když náklady na vývoj hry přesáhnou 200 milionů dolarů, je exkluzivita vaší Achillovou patou. Zmenšuje trh, který můžete oslovit... Další platforma je jen způsobem, jak otevřít další přítok peněz, jak dostat do hry další lidi.
Shawn Layden pro magazín Games Beat

Z Laydenova hlediska je tedy pro Sony výhodné, aby nabídlo své hry i počítačovým hráčům a vydávali je na Playstation i PC současně. Konzole samotné totiž nedokážou překročit hranici 250 milionů hráčů. Tyto zařízení si v podstatě kupují stejní lidé, a firmy na ně spoléhají, aniž by se dostatečně snažily získat nové hráče. Pokud by se toto změnilo, éra exkluzivních her by pravděpodobně mohla pokračovat, v současné situaci se však zdá, že se bude muset videoherní průmysl přizpůsobit změnám.

Pokud utratíte 250 milionů dolarů za vývoj, chcete prodat hru co největšímu množství lidí, i kdyby to bylo třeba jen o 10 procent více.
Shawn Layden pro magazín Games Beat

Podle bývalého šéfa PlayStationu se současné úsilí zaměřuje pouze na to, aby peníze utráceli ti, kteří je na konzolích utrácí běžně, stále se ale nedaří nalézt nové publikum. Layden také doufá, že se vrátí hry s menšími rozpočty, což si podle něj uvědomuje stále více firem, které ustupují od standardu AAA her a zaměřují se spíše na AA. V době éry PlayStation 2 existovala široká škála her. Vedle slavných titulů jako God of War tu byly skryté poklady typu logické adventury Loco Roco. V dnešní době plné her s rozpočtem za stovky milionů dolarů, je pak snadné přehlédnout obrovský potenciál menších a výrazně levnějších konceptů.

God Of War Ragnarok | ©Santa Monica Studio, SIE

Pozvi mě na pivo🍻

Secure card payment by Stripe
Zjištujeme, jestli tvůj prohlížeč umí platby.