Přihlášení se k heyfomo

Po přihlášení budeš mít přístup ke všemu obsahu na heyfomo.cz, můžeš komentovat články a další features, just do it!
Reset hesla

RRTV eviduje první tvůrce, do seznamu zapsala Sugar Denny. Co to pro ně znamená?

RRTV začíná regulovat influencery a content creatory stejně jako Netflix. V jejich evidenci se objevilo první jméno – Sugar Denny se svými profily na YouTube, HeroHero, Instagramu a TikToku. Co to znamená, a nemělo tohle skončit??

Byl to mess a ještě bude

Loni v listopadu se zničehonic Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) rozhodla, že bude regulovat influencery a content creatory. Vydalo tiskovku, podle níž se tvůrci, kteří dělají videoobsah, musí registrovat, ale nebylo vůbec jasné, koho se to týká, a koho ne. Ministr kultury Martin Baxa (ODS) tak začal na nátlak tvůrců situaci řešit. Výsledkem bylo rozhodnutí povinné registrace v rámci novely mediálního zákona zrušit.

Takhle jsme o povinné registraci psali loni.👇

Influenceři se nově musí registrovat u RRTV. Co to pro ně znamená a jak na to?

@adamsmetak_

💡 RRTV je úřad, který hlídá, co se vysílá v televizi, rádiu a na některých internetových platformách, aby tam nebylo něco nelegálního nebo škodlivého. Kontroluje reklamy, pořady nebo videa, aby neklamaly lidi nebo neohrožovaly děti. Když někdo poruší pravidla, RRTV mu může dát pokutu.

Tohle rozhodnutí toho ale vlastně moc neřeší. RRTV totiž nadále hodlá influencery regulovat podobně jako Netflix nebo třeba Voyo, což dokládá jejich rozhodnutí zaevidovat Sugar Denny. Zrušení povinné registrace totiž znamená jen to, že se tvůrci nemusí přihlásit sami, ale že si je Rada najde a vybere sama.

Proč zrovna Sugar Denny?

Rada se rozhodla vykládat 14 let starý zákon, kterým se regulují streamovací platformy tak, že zahrnuje i content creatory, kteří dělají obsah na video, mají z toho zisk a baví širší publikum. Úplně zjednodušeně pracují s tím, že když si člověk večer sedne před televizi a přemýšlí, jestli si pustí Netflix, Voyo nebo Girly Talk od Sugar Denny, tak by pro Denny měla platit stejná pravidla jako pro streamovací služby.

V listopadu sice všechno vyšlo na povrch, ale Rada se rozhodla influencery regulovat už minimálně v loňském létě. Podle záznamů, které máme k dispozici, analyzovala mezi 15. a 30. červencem channely Sugar Denny. Dospěli k závěru, že její tvorba pod stejný zákon jako Netflix spadá a poslali jí výzvu k registraci. To Denny redakci FOMO potvrdila s tím, že jí žádost přišla do datové schránky, na základě toho se pak registrovala.

Zároveň jí ale nijak nevysvětlila, co pro ni zařazení do evidence bude znamenat, jaké povinnosti bude muset dodržovat a co to pro ni obecně znamená.

Proč se Rada rozhodla Sugar Denny evidovat, si přečti tady. 👇

💡 Fun fact: RRTV má kvůli obavám o bezpečnost zakázáno používat TikTok na služebních zařízeních, takže na téhle platformě nemůžou influencery analyzovat, a tudíž ani regulovat.

Aby Rada mohla influencery regulovat, rozhodla se zákon o službách, jako je Netflix, napasovat i na jejich tvorbu. Jednou z podmínek je třeba to, že pořady musí být „v katalogu“. Na YouTube tak zmiňují rozdělení do „playlistů“, na Instagramu samostatné Reels a na Herohero „rozdělení do vícero kategorií“.

Budou další

U Sugar Denny ale RRTV nekončí. Na podzim loňského roku se Rada rozhodla, že by pod zákon o Netflixu měl spadat třeba i Jirka Král, Michaela Maurerová, Natálie Myslivcová nebo Patricie Pagáčová. Můžeme počítat s tím, že seznam se bude postupně rozrůstat. Redakci FOMO předseda Rady Václav Mencl potvrdil, že nadále do definice zahrnuje i influencery.

Zdroj: dotaz FOMO pro RRTV

Zeptali jsme se i na to, jak se k pokračujícímu posuzování influencerů podle zákona o audiovizuálních službách staví ministerstvo kultury.👇

Pozměňovací návrh, který je součástí velké mediální novely schválené poslaneckou sněmovnou ve třetím čtení 5. března, ruší povinnost influencerů oznamovat vznik takové činnosti RRTV. Velkou mediální novelu včetně zmíněného pozměňovacího návrhu by měl v nadcházejících týdnech projednat Senát ČR. Současně s tím probíhá komunikace mezi zástupci influencerů, oborovými organizacemi a RRTV o konkrétních kritériích, podle kterých bude jasně zřetelné, na koho se zákonné povinnosti vztahují. Ministerstvo kultury ČR ctí nezávislost RRTV a v tomto ohledu se ze strany MK ČR jedná o maximum možného, které zákon dovoluje.
- ministerstvo kultury pro redakci heyfomo.cz

Co to pro tvůrce znamená?

Content creators, kteří budou u Rady evidovaní, se budou muset řídit zákonem o audiovizuálních mediálních službách na vyžádání. Komplet znění zákona si můžeš stáhnout tady.

Týkat se jich budou, jak nám loni potvrdila Rada, třeba pravidla o obchodních sděleních.

Všechny reklamy na videu, které creator uveřejní, musí být snadno rozpoznatelné, nesmí narušovat lidskou důstojnost, nesmí podporovat diskriminaci osob nebo členů skupiny z důvodu pohlaví, rasy nebo etnického původu, státní příslušnosti, náboženského vyznání nebo přesvědčení, zdravotního postižení, věku nebo sexuální orientace. Nesmí podporovat chování ohrožující zdraví nebo bezpečnost a podobně.

Protože je zákon napsaný pro platformy typu Netflix, jsou v něm ale i pasáže, podle kterých má vyhradit alespoň 10 % z celkového počtu nabízených pořadů pro evropská díla. Nebo, pokud je to technicky i ekonomicky možné, zajistit, aby jejich služby byly přístupné i pro lidi se sluchovým a zrakovým postižením. To teď bude platit pro influencery taky.

Zároveň na tvůrce teď může kdokoli podat podnět k RRTV, která se jím bude muset zabývat.

Primárně ale má RRTV pravomoc uložit pokutu až 2 000 000 korun, pokud tvůrce pravidla poruší.