Tvůrce a tvůrkyně, kteří si vydělávají tvorbou video contentu, čekají přísnější pravidla. Budou mít povinnost nechat se evidovat a budou muset splňovat pravidla nastavená Radou pro rozhlasové a televizní vysílání.
Povinnost evidence se podle tiskovky RRTV týká každého, kdo na sítě tvoří s cílem vydělávat, bavit nebo vzdělávat širokou veřejnost. Co to znamená? Že by se měl evidovat každý, kdo pravidelně točí content na video, informuje, baví nebo vzdělává širokou veřejnost a vydělává na tom peníze.
Definice uveřejněná RRTV je ale vágní. Influencery, tiktokery nebo youtubery (kteří tvoří video content) podle zákona č. 132/2010 Sb. nově zařazuje mezi poskytovatele audiovizuálních mediálních služeb na vyžádaní. Což je definice původně napsaná pro platformy, jako je Netflix.
Cílem směrnice je hlavně ochrana dětí na internetu, regulace reklamy nebo ochrana práv jedinců a skupin osob. Rada tak bude nově moci udělovat pokuty tvůrcům, kteří se dopustí podněcování nenávisti na základě rasy, budou šířit pornografii nebo násilný content a podobně.
Pokutovat může teoreticky i neoznačenou reklamu, v tiskové zprávě to ale nespecifikuje. Pro autory a autory videoobsahu to je zásadní změna. RRTV teď bude moci kdykoli kontrolovat jejich obsah, na influencery si bude moci kdokoli stěžovat, a RRTV se podnětem bude muset zabývat.
Pokud tedy tvoříš video content, který je určený pro širší veřejnost a vyděláváš si tím, máš povinnost nechat se u RRTV evidovat prostřednictvím tohoto formuláře. Evidence je zdarma. Formulář je třeba elektronicky podepsat nebo vytisknout a poslat poštou.
Pokud by sis nebyl*a jistá, zda se na tebe povinnost evidence vztahuje, napiš RRTV na: podatelna@rrtv.gov.cz nebo volej na číslo 274 813 830.
Tady máš vzor vyplněného formuláře👇
P.S. – RRTV jsme požádali o přesnější definici tvůrce s povinností k evidenci a doptali jsme se na sankce nebo lhůty, do kdy je nutné se evidovat a regulaci reklamy. Až budeme mít odpovědi, budeme je sdílet.