TikTok jako místo pro byznys nebo umění? Robert a Matej ukazují, že to je možné. V rozhovoru jsme se bavili o jejich tvorbě a způsobu, jak nad TikTokem přemýšlí, o návštěvě filmového festivalu v Cannes nebo o tom, proč by firmy měly využít potenciál TikToku stejně jako to dělají individuální tvůrci.
Ty jsi měl možnost podívat se na filmový festival v Cannes, kde jsi mimo jiné získal cenu v rámci TikTok shorts competition, k čemuž se ještě dostaneme. Jak bys porovnal atmosféru v Cannes a tady v Karlových Varech?
Zaprvé Cannes se nachází u moře a já moře miluju. Cannes bylo taky mnohem víc fancy a nablýskané. Myslím, že festival v Karlových Varech se více soustředí na filmy a ne na módu a všechno to pozlátko kolem. Samozřejmě oba festivaly jsou skvělé a něčím unikátní. Karlovy Vary se mi líbí moc a doufám, že jednou tu budou promítat i můj film.
Nejdříve jsme měli pět verzí scénaře, ale nemohli jsme se rozhodnout. Zároveň jsme měli potíže s výběrem lokace a herců, takže proto jsme to pětkrát měnili. Poslední den před deadlinem jsme si řekli ok, musíme se sejít a zkrátka něco natočit a poslat.
Na natáčení jsme se potkali v sobotu, v pátek mi zavolala moje holka a řekla mi, že se se mnou rozchází, takže jsem celou sobotu byl smutný a v depresi, zase jsme nic nevytvořili. V neděli jsme pak konečně vše natočili.
Film je černobílý, protože některé scény se natáčely přes den a některé večer, díky černobílému filtru jsme nemuseli řešit barvy ani světlo. Taky jsme chtěli natočit záběry z dronu, ale ten se rozbil, měli jsme také problémy s hudbou, TikTok nám nepovolil nahrát naši hudbu, takže jsme museli udělat další změny.
Všechno, co se mohlo pokazit, se pokazilo, ale nakonec to dopadlo lépe, než jsme očekávali.
Nejdříve mi někdo z TikToku poslal e-mail, abychom podepsali nějaké dokumenty, nevěděli jsme, o co šlo. Poté nám napsali, že jsme jedním z oceněných týmů. Ceny se udělovaly v kategoriích nejlepší edit, scénář a grand prix, ale neřekli nám, jaká cena bude naše.
S týmem jsme si pak sedli a říkali si: Ok, scénář zas tak dobrý nebyl, střih a edit zas tak dobrý taky nebyl. Možná bychom mohli dostat grand prix ocenění. A druhý den nám zavolali, že jsme ocenění skutečně vyhráli.
Poté nám zabookovali letenky, abychom mohli do Cannes přiletět. Když jsme přiletěli, čekal na nás řidič, zavezl nás na hotel. Na hotelu jsme zjistili, že jsme dost podcenili oblečení, protože všichni měli neskutečně fancy outfity. Takže jsme si odložili věci a šli jsme nakupovat, aby se za nás TikTok nemusel stydět, hahah.
Je nás pět a všem nám je mezi jednadvaceti až čtyřiadvaceti. Jsme malý tým ze Slovinska, což je malá země, z malého města, ale dokázali jsme to, což je neskutečné a mám z toho vážně radost.
TikTok má nejlepší algoritmus, čímž dává šanci naprosto každému. Takže pokud si založíš profil a vytvoříš video, které bude opravdu dobré, tak vyletí a ty uspěješ. Tohle Instagram nemá. Podle mě je Instagram den ode dne horší a téměř neumožňuje organickou vyhledatelnost.
I když se Instagram pokouší o jakousi „explorer page“, neznám nikoho, kdo by ji aktivně využíval. Tvůj Instagram je tak tvořen pouze z lidí, které sleduješ, ale na TikToku můžeš díky for you page uspět opravdu rychle.
Doma ve Slovinsku pracuju v marketingové agentuře, kde mimo jiné pomáháme s TikTokem i značkám a firmám. A pro tvůrce i firmy mám stejnou radu – buďte autentičtí, pokud máte nějaké slabiny, neschovávejte je, naopak, udělejte si z nich prostě srandu.
U nás na Slovinsku mají vlaky neustále zpoždění. Nedávno si z toho v marketingové kampani udělali srandu a lidi to berou. Jasně, vlak díky tomu dříve nepřijede, ale aspoň se lidé pobaví a nebudou naštvaní.
Ano, rozhodně. Myslím si, že je to nejsnazší způsob, jak získat publikum, protože nejsnáze si tě lidé všimnou právě tehdy, když tvoříš věci, které jsou v trendech. Například trendující hudba nebo efekt, díky tomu se můžeš stát snadno virálním. Je větší pravděpodobnost, že lidem tvé video vyskočí, protože předtím zhlédli podobný trendující obsah.
Platí to nejen pro tvůrce, ale i pro firmy. Ty to sice mají složitější v tom, že musí dodržovat jisté guidelines, ale i ony můžou dělat trendující obsah.
Ano i ne. Je to nejsnazší způsob, jak být vidět v relativně krátkém čase. Ale pak tu jsou lidé jako Khaby Lame, který se trendům naprosto vyhýbá. Dokázal však najít způsob, jak navázat a reagovat téměř na cokoliv. Dokáže být vtipný, být sám sebou a přitom snad v žádném videu neřekl jediné slovo.
Khaby dokázal ukrást divákovu pozornost hned v první sekundě tím, že reagoval na něco trendujícího, pak na to navázal svým obsahem, čímž vytvořil přidanou hodnotu, a časem se z toho stalo jeho poznávací znamení.
Spíše je to kombinace jakési umělecké a analytické části. To je za mě ideální, a proto moje publikum roste tak rychle. Našel jsem balanc mezi tím, co funguje v mojí bublině a zároveň na co slyší mé publikum.
Také vím, jak přesně změřit dosah mého videa. Takže vím, co funguje, proč to funguje a jak to můžu zopakovat a případně zmaximalizovat.
Většinou nejdřív scrolluju tak deset až patnáct minut, dokud nenajdu něco vhodného. Může to být hashtag challenge nebo nový filtr, trendující hudba. Pak začnu přemýšlet nad tím, jak to můžu využít a zároveň jakým způsobem přidat video efekty. To mi většinou zabere nějaký čas.
Samotná produkce pak trvá mezi hodinou až čtyřmi, postprodukce může zabrat až deset hodin. Je to docela dost práce.
Každopádně mně se osvědčilo vzít trendující video od velkého tvůrce, použít green screen, díky které to pak vypadá, že jsem součástí daného videa. Přináší to spoustu pozornosti, protože si lidé řeknou „co je to za týpka a proč je ve videu Khabyho Lamea?“. Tím ukradnu jejich pozornost a zároveň je to nutí nescrollovat dál, protože chtějí vidět, co je za tím.
Budoucnost sociálních sítí bude rozhodně vertikální. Média, která lidé využívají ve svém telefonu, zásadně změnila to, jak lidé konzumují obsah. I proto je vertikální video na vzestupu a dál poroste. Veškerý obsah, který vyrábíme v rámci marketingové agentury, jíž jsem součástí, se nyní soustředí pouze na vertikální tvorbu, protože je to trend, který bude růst.
YouTube se určitě bude snažit tenhle trend trochu potlačovat. Je zaměřený primárně na dlouhou formu videa, z toho monetizuje.
Ještě chvíli to potrvá, ale nakonec bude téměř vše v telefonu. I webové stránky se dnes vyrábí primárně pro obrazovku telefonu a až poté pro desktop. To je další důkaz, že budoucnost bude vertikální.