Daniella Pearman je návrhářka filmových kostýmů, která se mimo jiné podílela i na čtvrté sérii netflixového seriálu Sex Education. O tom, jaké bylo pro seriál tvořit a co vůbec její práce obnáší, se dočteš v rozhovoru. 👇
Když mi zavolali, že mě chtějí vidět kvůli další sérii, tak mi poslali i draft první epizody, jelikož jsem na předchozích třech sériích nepracovala. Ten jsem si přečetla a rozebrala tak, jako to dělám vždycky – všechny různé postavy, jejich prostředí, sety, všechno možné. Když přišlo na postavy, které se vrací z předchozích sérií, vytvořila jsem pro ně moodboardy a spousta podnětů pak vznikala z prvních meetingů. Co se týče inspirace, hodně jsem ji brala z Instagramu, Pinterestu nebo od lidí, které znám. Brala jsem ji odevšad. Sex Education je hrozně zajímavá a unikátní show, protože tu nejsou žádná pravidla – můžu nabrat inspiraci z různých dekád a různých míst a pak to dát všechno dohromady, s čehož následně vznikne něco svého a specifického.
Pro nové postavy jsem udělala moodboard, aniž bych o tom s někým více diskutovala, prostě jsem vycházela z toho, co jsem přečetla. To je vždycky velká výzva – vymyslet něco, aniž bych si o tom s dotyčnými popovídala. Ale tyhle první kroky jsou důležité, vždycky ukazují, kam to zhruba povede. Další důležitá věc je udržet kontinuitu, především když nastupuješ do seriálu, který už má několik sérií a je zavedený, a zároveň ukázat i změnu postav.
Takhle to nějak bylo, udělala jsem prvotní moodboardy pro vracející se postavy a pak pro ty nové. Jakmile přišlo na přípravy, začali jsme o tom mnohem více diskutovat s producentem a režiséry, a na základě toho jsme všechny nápady rozvíjeli. Pak jsme mohli začít přemýšlet i nad pozadím a nad tím, jak budou vypadat všichni ostatní. Zároveň tam máme i tu americkou školu, takže jsme přemýšleli i nad kontrastními estetikami v tomhle ohledu.
Pro mě je poslední dobou skvělým místem Instagram, tam se dá najít spousta věcí. Taky moc ráda mluvím přímo s herci, tam se odehrává nejvíc práce. Můžu se tedy vždycky dobře připravit dopředu, zároveň velká část přípravy probíhá až během rozhovorů s herci. Takže v případě Sex Education a vracejících se herců a postav to bylo o tom přijít na to, jak se budou jejich postavy měnit i skrze jejich oblečení. A s novými postavami musím vymyslet, s čím budou herci komfortní a jak chtějí svou postavu ukázat skrze kostým. Mluvit s herci je důležité, oni totiž ty postavy hrají.
Samozřejmě, nejdříve jenom telefonicky a potom, když už jsem měla nějaké materiály, tak jsme to dál diskutovali při zkouškách kostýmů. Je to obří spolupráce od začátku do konce. Občas to musím prodiskutovat i s režisérem a producentem, ale pohled herců to může občas dramaticky změnit. Ale pracují na tom všichni – každý něco přidá a pak z toho skládáme finální look.
Doufám. Myslím, že to byl vždycky ten záměr, protože všichni vidíme, jak postavy rostou, vyvíjí se a hledají sami sebe víc než předtím, takže opravdu doufám, že to tak dopadne. Nemůžu to říct přesně, protože jsem ještě neviděla, jak to celé vypadá, ale snad!
Individuální. To je podle mě krása Sex Education – každá postava má svůj vlastní styl, a díky tomu si můžu s jejich kostýmy opravdu pohrát, abych to ukázala. Tak to vypadalo i v předchozích sériích, takže opravdu doufám, že jsem v tom věrně pokračovala.
Hlavně, ať je to baví. To je podle mě nejlepší rada, kterou jsem kdy dostala. Vyhraj si s tím, protože je to pak opravdu na tvé práci vidět.