Přihlášení se k heyfomo

Po přihlášení budeš mít přístup ke všemu obsahu na heyfomo.cz, můžeš komentovat články a další features, just do it!
Reset hesla

Roblox fashion: Co si myslí generace Z o digitální módě?

Digitální móda se v naší společnosti postupně stává větším tématem. Generace Z patří mezi její největší obdivovatele a nakupuje ji ve velkém. O jaký trend se vůbec jedná?

The future is here. Naše společnost se čím dál tím více přesouvá do digitálních sfér, a to především když přijde na generaci Z nebo mileniály. Není divu, že i móda následuje tuto tendenci.

Co je Roblox?

Roblox je sociální platforma určená zejména k hraní her v online prostoru. Podle údajů z roku 2020 měla tato herní platforma 150 milionů aktivních hráčů. 

Po jednoduché registraci se ti automaticky vygeneruje herní avatar, kterého si můžeš dále upravovat. Uživatelům jsou k dispozici komunikační nástroje, e-shop pro různé druhy nákupů, nabídka online her i nástroj pro tvorbu vlastních online her, které je možné sdílet s ostatními uživateli. 

K nákupům nejrůznějšího herního vybavení a vylepšení se používá speciální virtuální měna, která se nazývá Robux. Robuxy lze získat několika cestami, např. výrobou a prodejem virtuálních itemů (např. virtuálního oblečení), výrobou zpoplatněných online her, virtuální inzercí, případně nákupem za reálné peníze ve formě předplatného či dárkových karet.

Jak funguje digitální móda a jak se k tomu staví značky?

V současné době se do digitální módy zapojuje čím dál tím víc značek, avšak dominantní součástí platformy Roblox stále zůstávají spíše umělci jako takoví. Na Robloxu je možné pracovat nejen s různými střihy, ale také materiály. Jednoduše tak můžeš vytvořit originální kolekci, kterou budou nosit i ostatní avataři. Značky jako Balenciaga v současné době pracují hlavně s virtuálním prostředím, ve kterém prezentují nové kolekce. Divák si tak může prohlédnout nejnovější doplňky či samotné kusy oblečení bez návštěvy obchodu.

Nová forma reklamy?

Módní značky mohou tuto formu interakce se zákazníky využít k představení nových kolekcí, ale i k otestování jednotlivých kusů oblečení před samotným uvedením na trh. Ověří si tak líbivost a budoucí prodej daného produktu. Pokud by každá značka zapojila v rámci výroby nového produktu tento typ testování, mohlo by to mít pozitivní dopad na životní prostředí v ohledu nižší spotřeby a odpadového materiálu.

Používá to někdo?

Generace Z patří k nejpočetnější skupině užívající tuto platformu. Aktuálně používá Roblox více než 50 milionů uživatelů, kteří jsou na něm aktivní na denní bázi. Tento rok více než 11,5 milionů umělců vytvořilo přes 62 milionů druhů oblečení a doplňků. Od minulého roku se Roblox pyšní 25% nárůstem v počtu uživatelů, a to nejčastěji ve věku 14–24 let. Většina uživatelů je ochotna zaplatit mezi 5 a 10 dolary za kus oblečení či doplňků pro jejich avatara. Průměrný uživatel vlastní až 50 kusů oblečení.

Dokonce až 70 % Gen Z vyžaduje v rámci digitální sféry a možnosti nákupu skinů, doplňků a vizáže široký výběr barvy pleti, vlasů a jejich textur i různých stylů na základě odlišných subkultur. Celkem 64 % z nich by rádo na platformě vidělo i široké spektrum různých typů postav.

Virtuální móda je ovlivnitelná i současnými módními trendy. Příkladem může být spolupráce značky Carolina Herrera, topmodelky Karlie Kloss a Roblox umělce Lovespun, kteří na podzim tohoto roku během New York Fashion Week představili květinovou róbu, kterou samotná topmodelka vynesla. Během hodiny po představení se šaty objevily na síti Roblox dostupné k prodeji za 432 unitů. Během celého týdne od uvedení šatů na trh byly několikrát na platformě přeprodány, jejich cena se dokonce vyšplhala až k neuvěřitelným 5 tisícům dolarů.

Šaty, které vynesla topmodelka Karlie Kloss byly později prodané ve virtuální fashion sféře za 5 000$.