Přihlášení se k heyfomo

Po přihlášení budeš mít přístup ke všemu obsahu na heyfomo.cz, můžeš komentovat články a další features, just do it!
Reset hesla

Proč lístky na koncerty stojí pořád víc?

Nepovedlo se ti koupit lístky, nebo povedlo, ale stálo tě to pomalu ledvinu? Nejsi sám*sama, a my víme proč.

Přeprodej lístků jako byznys

Z kupování lístků se stal prakticky profesionální sport. Čeští fanoušci a fanynky si to naposledy vyzkoušeli při nákupu lístků na Travise Scotta. Hodiny čekání v onlině frontě, padající web – a často to ani k ničemu nevede. Tvoje jediná šance pak je koupit si lístky od přeprodejců, kteří si z toho udělali pořádný byznys.

Například loni se na americkou část The Eras Tour od Taylor Swift přeprodaly nejdražší lístky za 200 000 dolarů, v přepočtu 4,5 milionu korun. Na Beyoncé se loni prodávaly „hearing only“ lístky, kdy jsi v sekci, kde nevidíš na pódium, ale jen slyšíš, a i tak stály oficiálně přes 3000 korun.

Taylor Swift ve filmu Taylor Swift: The Eras Tour (2023) - zdroj: Disney+

Lístky na koncerty skokově zdražují

Od roku 2019 v průměru vzrostla cena lístků na koncerty o 39 %. Catherine Yi z United Talents Agency ale tvrdí, že to lidi neodrazuje: „Když jim na show opravdu záleží, tak udělají cokoliv, aby se na ni dostali. Prioritizují koncerty ve svých útratách a jsou ochotni nakupovat na kreditní karty, nebo lístky splácet, pokud je to pro ně důležité.“

Pokud se podíváme na ceny lístků Top 10 nejnavštěvovanějších tours, tak v roce 2000 na jednu z nich stál lístek v průměru 40 dolarů, v roce 2019 už 91 dolarů a v roce 2023 dokonce 152 dolarů. To však evidentně nikoho neodrazuje, ba naopak, podle dat Live Nation v roce 2023 navštívilo světově jejich koncerty přes 145 milionů lidí proti 98 milionům v roce 2019.

CO VŠECHNO SE PROMÍTÁ DO CENY KONCERTŮ:

  • CENA PRODUKCE KONCERTŮ
  • PROMOTÉŘI
  • ARTISTS
  • PRODEJCI A PŘEPRODEJCI LÍSTKŮ

Se světovou inflací rostly samozřejmě náklady na produkci, transport, pronájem prostorů, talent a energii, které jsou třeba pro koncerty. Promotéři prodávající lístky vydělávají pouze z prodeje lístků a většinou dopředu platí venue, ve které se koná koncert, což cenu opět táhne nahoru. S artists se většinou snaží najít vhodnou cenovou hladinu, ve které se lístky prodají, ale čím větší hvězdy, tím méně se o cenách diskutuje a promotér tak k ceně jen přidá svoje fee.

Svůj podíl si berou prodejci jako Ticketmaster, který je jeden z mála s technologií na prodej high demand lístků, což stejně nestačilo na prodej The Eras Tour. V boji proti resellerům se snaží podle algoritmů rozpoznávat boty, skrze které nakupují hromadně přeprodejci, ale ve finále se boj proti resellerům odráží i v peněženkách lidí.

Pro nejprodávanější shows se dělá loterie, kdy se do prodeje dostávají jen ověření fans, zatímco ostatní jsou na waitlistu. Ministerstvo spravedlnosti v USA nicméně zpochybnilo férovost tohoto byznysu, když žalovalo firmu LiveNation, které patří Ticketmaster, primárně kvůli exkluzivím smlouvám díky nímž, si na trhu podle něj zachovává monopol. Případ je zatím v jednání.

Podpoř FOMO team 👀🤍

Secure card payment by Stripe
Zjištujeme, jestli tvůj prohlížeč umí platby.