Ať se ti to líbí, nebo ne, fast fashion je každodenní součástí našeho života. Levné oblečení, reakce na nejnovější trendy a rostoucí popularita na sociálních sítích. To vše vedlo k tomu, že se kontroverzní čínská značka Shein stala nejoblíbenější světovou značkou roku 2022.
Společnost, která byla založena v roce 2008, dříve prodávala pouze svatební šaty a dámské oblečení. Gigant založil čínský podnikatel Chris Xu, který se původně prý nijak zvlášť o módu nezajímal, zato byl odborníkem na marketing. Možná právě to stojí za úspěchem tohoto prodejce.
V roce 2020 Shein vydělal 10 miliard dolarů, zatímco ostatní online obchody jako Asos a Boohoo si vydělaly pouze 4,4 miliardy dolarů a 2,4 miliardy dolarů. Nyní má Shein hodnotu přes 100 miliard dolarů, což z nej podle Euromonitoru dělá největší online módní společnost na světě.
Již v samotných začátcích začala společnost spolupracovat s prvními výraznějšími influencery na sociálních sítích. Postupně se počty spolupracujících influencerů začaly rapidně zvedat, s příchodem platformy TikTok se poté kolotoč začal opravdu roztáčet.
Tato oděvní společnost patří také mezi nejvíce vyhledávanou síť na Googlu , a to nejen ve Spojeném království, ale ve 113 zemích po celém světě.
Tento rok značka Shein předběhla svými prodeji i další řetězce fast fashion, jako jsou H&M, Zara nebo Forever 21.
Popularita této značky výrazně stoupla s příchodem aplikace TikTok, kde v současné době trendují Shein finds, stejně jako tzv. Amazon finds. Tento populární formát videí baví lidi po celém světě, popularita značky proto roste každým dnem, což přichází v době, kdy mnoho lidí na celém světě čelí krizi životních nákladů. V takových situacích se mnozí obracejí na fast fashion značky pro cenově dostupnější kousky oblečení.
Značka byla v minulosti již několikrát odsuzována influencery, se kterými dříve spolupracovala. Vyznačuje se převážně krádežemi designu (zejména přebíráním od nezávislých a začínajících designérů), neúmyslným chemickým trávením svých zákazníků, například vadným lakem na nehty, a udržováním nevhodných pracovních podmínek v Číně.
Jejich zaměstnanci mají povinnost pracovat 75 hodin týdně s téměř minimálním nárokem na dovolenou. Dalším problémem je velmi nízká mzda a nebezpečné pracovní prostředí, v rámci něhož nemají některé dílny žádné nouzové východy, a dokonce jsou vybaveny zamřížovanými okny, což by v případě požáru mohlo mít fatální následky.
Cílem všech by mělo být dlouhodobější podporování kvalitní slow fashion, která nejenže sníží veškeré odpady, které při výrobě vznikají, ale zajistí také kvalitnější a bezpečnější podmínky pro zaměstnance módních značek.
Pokud zrovna nedominuješ větším obnosem peněz, zvaž prosím, zda je opravdu nutné držet krok s každým novým trendem a zda se spíše nevyplatí peníze ušetřit a později zainvestovat do lepšího kousku. Pokud miluješ módu a trendů se nehodláš vzdát, nakupuj v secondhand obchodech, které v dnešní době nabízejí široký výběr oblečení v dobrém stavu.