Přihlášení se k heyfomo

Po přihlášení budeš mít přístup ke všemu obsahu na heyfomo.cz, můžeš komentovat články a další features, just do it!
Reset hesla

Proč je Shein nejoblíbenější značka na světě?

Ať se ti to líbí, nebo ne, fast fashion je každodenní součástí našeho života. Levné oblečení, reakce na nejnovější trendy a rostoucí popularita na sociálních sítích. To vše vedlo k tomu, že se kontroverzní čínská značka Shein stala nejoblíbenější světovou značkou roku 2022.

Kdy vznikl Shein a co vůbec prodává?

Společnost, která byla založena v roce 2008, dříve prodávala pouze svatební šaty a dámské oblečení. Gigant založil čínský podnikatel Chris Xu, který se původně prý nijak zvlášť o módu nezajímal, zato byl odborníkem na marketing. Možná právě to stojí za úspěchem tohoto prodejce.

V roce 2020 Shein vydělal 10 miliard dolarů, zatímco ostatní online obchody jako Asos a Boohoo si vydělaly pouze 4,4 miliardy dolarů a 2,4 miliardy dolarů. Nyní má Shein hodnotu přes 100 miliard dolarů, což z nej podle Euromonitoru dělá největší online módní společnost na světě.

Již v samotných začátcích začala společnost spolupracovat s prvními výraznějšími influencery na sociálních sítích. Postupně se počty spolupracujících influencerů začaly rapidně zvedat, s příchodem platformy TikTok se poté kolotoč začal opravdu roztáčet.

Nejoblíbenější značka na světě

Tato oděvní společnost patří také mezi nejvíce vyhledávanou síť na Googlu , a to nejen ve Spojeném království, ale ve 113 zemích po celém světě.

Tento rok značka Shein předběhla svými prodeji i další řetězce fast fashion, jako jsou H&M, Zara nebo Forever 21.

Popularita této značky výrazně stoupla s příchodem aplikace TikTok, kde v současné době trendují Shein finds, stejně jako tzv. Amazon finds. Tento populární formát videí baví lidi po celém světě, popularita značky proto roste každým dnem, což přichází v době, kdy mnoho lidí na celém světě čelí krizi životních nákladů. V takových situacích se mnozí obracejí na fast fashion značky pro cenově dostupnější kousky oblečení.

Proč je to problémové?

Značka byla v minulosti již několikrát odsuzována influencery, se kterými dříve spolupracovala. Vyznačuje se převážně krádežemi designu (zejména přebíráním od nezávislých a začínajících designérů), neúmyslným chemickým trávením svých zákazníků, například vadným lakem na nehty, a udržováním nevhodných pracovních podmínek v Číně.

Jejich zaměstnanci mají povinnost pracovat 75 hodin týdně s téměř minimálním nárokem na dovolenou. Dalším problémem je velmi nízká mzda a nebezpečné pracovní prostředí, v rámci něhož nemají některé dílny žádné nouzové východy, a dokonce jsou vybaveny zamřížovanými okny, což by v případě požáru mohlo mít fatální následky.

Jak proti tomu bojovat?

Cílem všech by mělo být dlouhodobější podporování kvalitní slow fashion, která nejenže sníží veškeré odpady, které při výrobě vznikají, ale zajistí také kvalitnější a bezpečnější podmínky pro zaměstnance módních značek.

Pokud zrovna nedominuješ větším obnosem peněz, zvaž prosím, zda je opravdu nutné držet krok s každým novým trendem a zda se spíše nevyplatí peníze ušetřit a později zainvestovat do lepšího kousku. Pokud miluješ módu a trendů se nehodláš vzdát, nakupuj v secondhand obchodech, které v dnešní době nabízejí široký výběr oblečení v dobrém stavu.