Ze kterých hororů se pro budoucí generace stanou klasiky, se vždy odhaduje těžko, ale tohle jsou moje nejbezpečnější tipy na to, které by mohly být populární i za pár let.
Barbarian je pro mě jeden z nejoriginálnějších hororů, které jsem kdy viděl, a to asi primárně díky jeho nevyzpytatelnosti. Když na něj začínáš koukat, tak si myslíš, že tušíš, kam se bude ubírat a co je to za horor, ale naprosto se mýlíš. A právě to je na něm skvělý.
Remake starého hollywoodského filmu o hlavním hrdinovi, který se stává neviditelným, byl ve verzi z roku 2020 otočen úplně na hlavu, kdy dává původního hrdinu do role záporáka posedlého ženou, kterou díky své neviditelnosti může stalkovat. Chytré, skvěle provedené a zahrané dokonalou Elisabeth Moss.
Pokud tě baví chytré a alegorické horory, tak španělské El hoyo je určitě něco pro tebe. Odehrává se ve vertikálním vězení pro dlužníky, ve kterém se v určitých období střídají podlaží, na kterých jsou vězni, a každý den jede seshora stůl s jídlem. Ti nahoře se dobře nají a na ty dole nezbude nic. Pokud se s tím někdo nerozhodne něco udělat...
Větší popularizátor hororové televize než Ryan Murphy snad není. A jeho antologické American Horror Story si našlo plno fanoušků, které tak i přikovalo k tomuto žánru. Běží sice dodnes, ale jeho naprostým peakem jsou 100% první dvě série Murder House a Asylum.
Předtím, než rozehrávala šachové partie, se Anya Taylor-Joy proslavila skrze roli v artovém horůrku The VVitch. Ten sleduje první obyvatele Ameriky, kteří žijí sami v ústranní a soustředí se na své hospodářství a modlitbu. Dokud jejich nejstarší dcera nezačne koketovat s magií. Originální setting, znepokojivé scény a skvělé herecké výkony.
Natočit horor za denního světla je vždycky odvážné, ale Ari Aster to ve svém teprve druhém filmu zvládá perfektně. Jeho horor vychází ze švédského svátku Slunovratu, který jede studovat psychicky nestabilní Američanka Dani, v podání Florence Pugh, se svými přáteli. Filmu naprosto kraluje její výkon, ve kterém se doslova hroutí do sebe, ale má nápaditý scénář i krásné vizuály a v divákovi nechá jasné trauma.
Takovým varováním proti randění s neznámými lidmi je určitě loňský horůrek Fresh, který se dá popsat také jako kanibalská romance. Mimo nepříjemné scény a dobře gradované napětí má také jasně ženský režisérský rukopis a v hlavních rolích uvidíš Sebastiana Stana a Daisy Edgar-Jones, jejichž taneček z tohoto filmu byl viral na TikToku.
Druhotina Jordana Peeleho staví svůj děj na světe dvojníků, kteří se rozhodnou jednou konfrontovat rodinu Lupity Nyong'o. Není asi tak silná jako jeho debut Get Out (dále v seznamu), ale vzhledem k tomu, že ročně nedostáváme až tolik povedených hororů, by tenhle pořád měl mít tvojí pozornost.
Originální pojetí měl i režijní debut herce Johna Krasinskiho. Ten se odehrává v apokalyptickém světě, kde monstra, která po většinu filmu nevidíme, vraždí všechno, co vydá zvuk. Rodina Krasinskiho a jeho reálné ženy Emily Blunt tak musí žít v naprosté tichosti, což jim usnadňuje to, že všichni užívají znakový jazyk kvůli hluché dceři. Originální spíše thriller s emočním nábojem a velkou výhodou monster, která nevidíme.
Občas není třeba vymýšlet něco šíleně originálního, ale stačí natočit klasickou duchařinu. To se moc dobře povedlo v roce 2013 Jamesi Wanovi, který tak dal za vznik nejrozrostlejší hororové franšíze, která sice kolísá, ale dala nám solidní první dva díly se strašidelnými domy, ve kterých bych nechtěl být ani minutu.
Před Midsommarem natočil Ari Aster „rodinný“ horor s Toni Collette jako matriarchou rodiny, kterou stíhá jedna zkouška za druhou generaci od generace. Perfektně vygradované a s nečekaným vyústěním. Že za tenhle výkon Collette nebyla nominovaná na Oscara, je zločin.
Centrem tohohle hororu je rasismus se zajímavým twistem. Daniel Kaluuya jde potkat rodiče své bílé přítelkyně na pohodový víkend, ale stane se z něj jeho noční můra, která podobně jako Hereditary má na konci oči otevírající zvrat.
Jestli za tebe byl zombie žánr mrtvý, tak jsi evidentně neviděl/a, co nachystali Korejci. Kombinace krvelačných zombíků a jedoucího moderního rychlovlaku je opravdu neskutečně zábavná podívaná, plná skvělých postav a promyšlené akce.
Děsivě se smějící lidé byli součástí nejvirálnějšího hororu loňského roku, který měl virální kampaň zvláštně se usmívajících lidí zírajících do kamer na sportovních a zpravodajských přenosech. Mimo marketing jde však o povedenou žánrovku, která si v něčem půjčuje z It Follows, ale má dobře realizovanou hlavní hrdinku v podání Sosie Bacon, nepředvídatelný děj a fenomenální lekačky.
Jestli něco na diváky funguje, je to často tvorba strachu z úplně základních věcí, jako je tma. To dělá více hororů, ale na špičku to dovedl režisér Fede Alvárez v roce 2016 s tímhle kouskem, který je spíše thriller o partičce lupičů, kteří se rozhodnou vykrást slepce. Netuší však, čeho je schopný on, a brzy se ocitnou v tmavé pasti, ve které má jejich protivník zásadní výhodu. Na pokračování radši ale nekoukejte...
Ze seriálového soudku za zmínku ještě určitě stojí The Haunting of Hill House (první série netflixovské antologie The Haunting), které režisér Mike Flanagan velmi zručně odrežíroval podle své představy. Skvělá rodinná tragédie odehrávající se ve dvou časových linkách, která nesází na jump scares, ale spíše dlouho se táhnoucí pocit nepříjemnosti. A taky je to první herecká role Victoriy Pedretti.
Na první dobrou zní asi horor o démonické kletbě, která se přenáší pohlavním stykem hodně divoce. Ale ve skutečnosti je to jeden z nejoriginálnějších hororů, který jsem viděl, a to evidentně neměl ani vysoký rozpočet. Zajímavě podané a dovedně provedené.