Některá alba jsou jenom alba a některá z nich přichází s uceleným konceptem a silným příběhem. Tohle je první dávka těch nejlepších z nich (v nespecifickém pořadí).
Tommy z roku 1969 je jedno z nejlepších konceptuálních alb, které kdy kdo nahrál. Sleduje postavu Tommyho Walkera, který se z dítěte s traumatickým dětstvím dostane až do role pochybného cult leadera s rozstříštěnou myslí a neuvěřitelným nadáním pro pinball. Jedna z prvních rock oper je plná těžkých témat jako je vražda, sexuální násilí, složité dětství nebo vliv kultů. Kytarista Pete Townshend skrze desku rozebíral téma slávy v rockové kultuře a jejího vlivu na lidskou osobnost.
Čtvrtá studiovka je v diskografii Linkin Park tak trochu zapadlá, ale ze všech alb má nejvíc konzistentní a rozvinutou story. Motivů nadhazuje hned několik, všechny ale spojuje příběh o společnosti, lidskosti, destrukci a naději. Hlavní inspirací byl příběh Roberta Oppenheimera a momenty v lidské historii, kdy jsme byli jenom krůčky od totálního zničení cvilizace, jak ji známe. Tracky jsou prokládané slavnými řečmi Oppenheimera („Now I Am Become Death, the Destroyer of Worlds“ v The Radiance), Martina Luthera Kinga Jr. v songu Wisdom, Justice and Love nebo aktivisty Maria Savia a jeho přelomové řeči ve Sprout Hall v roce 1964.
U Linkin Park bylo tohle album první odloučení od předchozí tvorby včetně jejích témat - A Thousands Suns už není jenom o vzteku vůči světu, ale o reakci a strachu z toho, co se se světem děje.
Jestli Kendrick v něčem vyniká, tak je to jeho práce s textem a schopnost skrze hudbu vyprávět příběhy. Album good kid z roku 2012 vypráví jeho coming-of-age příběh o vyrůstání v Comptonu, světlých stránkách města, ale taky o světě gangů, jejich konfliktů a o policejní brutalitě. Deska přesahuje hranice obyčejných hudebních alb a vrhá se až do oblasti filmu a silné kinematografie. good kid je komplexní nahrávka o vlivech prostředí, víře a vymezení se v rámci hip-hopové scény.
Space opera o mimozemšťanovi, který se na zemi stane rockovou hvězdou a lidem hraje ke konci světa podobně, jako hrála kapela potápějícímu se Titanicu. Ačkoliv byl Ziggy Stardust trochu náhoda, je to jedno z nejvlivnějších glamrockových alb ever a z Bowieho udělalo hvězdu a později legendu. Jedno z nejdůležitějších témat na albu je to, jak může umělce pozvednout, ale taky úplně zničit jejich vlastní fanbase, což je nesmrtelný koncept, který bude rezonovat vždycky.
Kultovní klasika Welcome to the Black Parade od My Chemical Romance z roku 2006 spojuje rock operu a muzikál v příběhu muže s rakovinou, který na konci života vzpomíná na svoji minulost a připravuje se na to, co ho po smrti čeká. Jedno z nejlepších alb roku 2006 přineslo nejenom nejznámější song kapely, ale taky potvrdilo její status ikony na hudební scéně.
Fun fact: Na albu se objevila i legendární zpěvačka a herečka Liza Minnelli (song Mama).
Podle mnohých je Lemonade její nejlepší album a Beyoncé je v něm hluboce osobní, upřímná a nebojí se jít s kůží na trh. Během 13 songů rozebírá vztah a manželství s rapperem Jay-Z, jeho nevěru, ale další témata jako je feminismus, moc, síla a její identita jakožto Afroameričanky. Album nenechává moc prostoru představivosti, jelikož Beyoncé je ve svých sděleních přímá a nekompromisní, což ukazuje i v krátkém filmu, který pomáhala režírovat.