Švýcarsko překonalo rekord nejdelšího osobního vlaku na světě, který dosáhl neuvěřitelných 1,9 kilometrů na délku. Proč byl sestrojen, po jaké trase míří a jak vypadá?
Nejdelší osobní vlak na světě dokončil velkolepou a rekordní cestu ve švýcarských Alpách v rámci oslav 175. výročí železnice v zemi.
Vlak dlouhý 1,9 kilometru se 100 vagóny a 4 550 místy k sezení ujel v sobotu 15,5 km přes hory, tunely a mosty a získal rekord nejdelšího osobního vlaku na světě, uvedla ve svém prohlášení švýcarská železniční společnost Rhaetian Railway.
7 strojvedoucích a 21 techniků řídilo vlak, který jel z tunelu Albula v Predě k viaduktu Landwasser nedaleko Filisuru po slavné trase Albula-Bernina, zapsané na seznamu světového dědictví UNESCO, a končil v Bergünu. Díky úžasným alpským výhledům je tato trasa považována za jednu z nejúchvatnějších vlakových tras na světě.
Pokus o světový rekord byl uspořádán na oslavu 175. výročí švýcarských drah, ale také proto, aby se světu ukázala krása cestování švýcarskými vlaky. Podle ředitele Rhaetian Railway Dr. Renata Fasciatiho byl v „době Covidu snížen počet cestujících o 30 %, a tohle byla perfektní příležitost, abychom zvýšili povědomí o naší krásné trase zapsané na seznamu světového dědictví UNESCO.“
Příprava cesty přinesla řadu technických problémů a při délce téměř 2 km byla komunikace ve vlaku klíčová, ale obtížná.
Fasciati říká, že u tak dlouhého stroje je důležité ovládání vozů: „Když dáte dohromady 25 vlaků, musí být signál dostatečný, aby poslední vlak opravdu dostal informace od prvního. Vlak není na tuto operaci stavěný, a tak jsme museli najít velmi pragmatické řešení, které je bezpečné, ale které nám pomůže opravdu vytvořit tento úžasný stroj.“
Byl tak zřízen polní telefon o délce téměř 2 km a ve vlaku pracovalo 7 strojvedoucích a 21 techniků, kteří zajišťovali hladký průběh.
Vlak bude nyní rozebrán na jednotlivé části a ty budou použity pro běžnou dopravu.
Předchozí rekord byl podle informací týdeníku Euro vytvořen v Belgii v roce 1991 společností National Belgian Railway Company. Vlak měřil 1,7 km a skládal se ze 70 vagonů.
Rekord nejdelšího vlaku jakéhokoli typu vytvořil v roce 2001 australský nákladní vlak Mt Goldworthy. Ten měřil neuvěřitelných 7,24 km. Celková tonáž vlaku v den vytvoření rekordu činila ohromných 90 475 tun.