Od megawattového, peroxidově bílého úsměvu se sice pomalu upouští, ale zdravé zuby z vrcholu jen tak nic nesmete. Pojďme se podívat na nejnudnější produkty orální hygieny jinýma očima.
Jestliže dříve byla návštěva zubaře výhradně součástí zdravotní rutiny, dnes se z ní stává skutečná zkrášlovací procedura, která se poté v domácích podmínkách neobejde bez zubních past v lesklých obalech a bělících sad na udržení perfektních výsledků.
Poslední průzkum agentury Markets and Markets očekává, že globální trh s produkty dentální hygieny by měl do roku 2025 dosáhnout hodnoty 53,3 miliardy dolarů. Hodnota evropského trhu by přitom podle statistik agentury Mordor Intelligence mohla vyšplhat až na 19,5 miliardy dolarů. Takový vývoj nahrává výrobcům do karet.
„Trh s kosmetikou je přesycený, takže značky logicky hledají hluchá místa a oblasti na trhu, které vyžadují inovaci,“ míní expertka Jenni Middleton z londýnské prognostické agentury WGSN. Luxusní značky se snaží, abychom zuby začali vnímat jako módní doplněk. Poptávku po kosmetické stomatologii zvýšila mimo jiné i popularita Instagramu. Uživatelé jsou za dokonalý úsměv ochotni utratit desetitisíce, poté si také pochopitelně rádi připlatí za zubní péči, která jim ho v perfektní formě udrží co nejdéle.
Dnes je péče o zuby více než kdy jindy součástí zkrášlovací rutiny. Nesestává se pouze ze zubního kartáčku a pasty s fluoridem, ale posouvá se na skutečný zkrášlovací systém, jehož cílem je zářivý úsměv. Čištění a osvěžení úst nestačí, laboratorní výzkumy propůjčují produktům doposud nevídané funkce: od nejsilnějších antibakteriálních účinků respektujících ústní mikrobiom až po zubní pasty bez alkoholu, bez konzervantů nebo veganské, bohaté na vápník, bez lepku, bez cukru a v recyklovatelných obalech.
Tuba s fotkou zářivě bílého chrupu, mátová nebo extra mátová příchuť a maximálně přídavek v podobě bělicích účinků? Chci víc. A nejsem v tom sám.
Old school pasty Marvis spatřily světlo světa v roce 1950 a již tehdy rozčeřily stojaté vody trhu dosud nevídanými obaly připomínajícími tuby s olejovými barvami a příchutěmi jako skořice, jasmín a lékořice. Letos tato florentská značka rozšiřuje portfolio o limitovanou čajovou edici – překvapivou příchuť japonského čaje matcha, britského čaje earl grey a jemných třešňových květů. Ještě nemáš dost? Před Vánoci doporučuji zařadit do rutiny skořicovou ústní vodu, která chutná jako cinnamon rolls. Mňam!
Na sexy insta-friendly obal sází také konkurence. Pasty značky Buly 1803 s hadím motivem by mohli klidně prodávat v butiku Gucci vedle pantoflí s kožíškem a kabelky GG Marmont. Složení je obohaceno o termální vodu z vesničky Castéra-Verduzan. Jestliže jsou pasty téhle značky jako rozmarný dandy, švýcarská zubní pasta Swissdent Biocare s obsahem kyseliny hyaluronové a extraktem z pupečníku asijského je omlazující wellness terapií pro ústní dutinu. K dispozici je i zlatá tuba, ideální jako regenerační noční kúra při domácím, či ordinačním bělení zubů, a kultovní bělicí pasta s názvem Extreme, spojující bělicí účinek přírodních enzymů s jedlou sodou a peroxidem vápenatým pro zoubky bílé jako perličky na krku Pharrella Williamse.
Japonský import Apadent a Apagard nahrazuje klasický fluorid hydroxyapatitem, který remineralizuje sklovinu, chrání před vznikem kazu a posiluje zuby zevnitř. Nadšený jsem především z prvního nanohydroxyapatitového dentálního kondicionéru pro skutečně pokročilou péči po čištění zubů. Hutné mléko má bohatou texturu, obsahuje patentovanou remineralizující složku společnosti Sangi, a proniká tak mezi krystaly skloviny, kde obnovuje, vyhlazuje a bělí. Australský Aésop zase při formulování jemné, krémové formule využil unikátní kombinaci zklidňujícího rakytníku a antibakteriálního výtažku z kořene wasabi.
Kategorie péče o zuby si stále častěji půjčuje názvy a marketingovou strategii ze skincare oddělení. Švýcarská společnost Smilepen, jejíž sady na domácí bělení zubů s LED světlem se staly virálním hitem, uvádí na trh první bělicí sérum na zuby, které zároveň slouží jako ústní voda. Ve Švýcarsku ještě zůstaneme – hyperluxusní omlazující rituál vVardis sbírá jedno ocenění za druhým. Na poličce v koupelně svými účinky a minimalistickým obalem s přehledem konkuruje i těm nejvyhlášenějším značkám, jako je Augustinus Bader, La Mer nebo Barbara Sturm. Kdo říkal, že potřebuje omladit ústní dutinu?
Dokonce i zubní nit se dočkala nebývalého upgradu – k dispozici je ve variantě z recyklovatelného plastu a s aktivním černým uhlím. Novinkou je také „zelená vlna“, kdy se vrací systémy čištění zubů z dávných kultur, jako je ájurvéda, kdy výrobci při výrobě rukojetí kartáčků stále častěji místo plastů využívají materiály, jako je bambus nebo dřevo. Používání mezizubních kartáčků, stejně jako čistění jazyka, by mělo být každodenní samozřejmostí.
Celebrity si estetickou a zdravotní stránku pravidelné péče o svůj chrup moc dobře uvědomují. Věnují jí velkou pozornost, a někteří si na tom dokonce postavili byznys. Emily Ratajkowski, Beyoncé a Kaia Gerber nám na sociálních sítích názorně předvádějí, jak si čistí zuby, Kendall Jenner se díky projektu Moon snaží povýšit každodenní rutinu na beauty rituál s pomocí pasty na zuby s příchutí okvětních plátků růží a Harry Styles si je během turné čistí vždy těsně před odchodem na stage. Oslnivý úsměv je i pro ně skvělou vizitkou.