Máš pocit, že všichni kolem tebe běhají? No tak to nejsi sám*sama a dokazují to i statistiky.
Pokud ses dostal*a na tuhle stranu TikToku / Instagram Reels, tak není cesty zpět. Running komunita (včetně mě, co jsem dostával čtyřky z tělocviku a neuběhl ani 3km) si sama dělá srandu z toho, že propadli běhání a stalo se celou jejich osobností. Začíná to prvními kilometry, pokračuje to koupením si všech essential running doplňků a rozhodně to nekončí tvým prvním uběhnutým závodem. Je za tím ale něco víc?
Podle článku od The Atlantic není „quarter-life crisis marthon“ jen trend na sociálních sítích. Podívali se totiž také na data z amerických závodů, která dokazují, že se účastní čím dál více mladých lidí, z nichž plno zřejmě začalo běhat během pandemie COVID-19.
Pro příklad na New York City Marthon bylo v roce 2019 jen 15 % účastníků ve věku od 20 do 29 let, zatímco v roce 2023 to bylo 19 %. Závod v Los Angeles zažil ještě větší nárůst ve stejném období z 21 % na 28 % účastníků. A londýnský maraton hlásí rekordnÍ počet prodaných lístků na rok 2025, přestože účast stojí v přepočtu cca 8 700 CZK.
Podle psycholožky Satyi Doyle Byock, která napsala knihu Quarterlife o krizi „čtvrtiny života“, začíná běhat tolik mladých lidí, jelikož v uběhnutí 21 nebo 42 kilometrů nacházejí pocit kontroly nad sebou. A to zvlášť v době, kdy se posouvá mnoho tradičních známek dospělosti - manželství, děti, stabilní kariéra a vlastnictví bydlení. Byock v komentáři řekla: „Mladí lidé jsou silně logisticky dezorientovaní, protože opravdu třeba nevědí, z čeho zaplatí další nájem, ale zároveň jsou také existenčně dezorientovaní.“
Pro mnohé gen z a mileniály se běhání stalo coping mechanismem a na popularitě dle expertů a expertek nabralo i díky social media aplikacím, jako je Strava. Jeden z respondentů článku řekl, že je to pro něj více „aktivita o psychickém zdraví, než o tom fyzickém.“
Pokud tvůj kamarád nebo tvoje kamarádka propadli běhání, nemusíš se o ně bát. Podle vědců a vědkyň je to jeden z nejsnáž získaných endorfinů, kterým se přezdívá tzv. „runner's high“. Mason Granger z firmy GymShark tento trend komentoval slovy: „Fitness je celkově kontinuální snaha o sebezlepšování a běhání to perfektně vystihuje. Může to být jen dobrá věc, takže ať máte jakékoliv důvody, zapomeňte na vtipy a dejte jednu nohu před druhou.“
zdroje: The Altantic, Fox 5 New York, Refinery29