Rok se s rokem sešel... Oblíbená vánoční tradice každého dítěte, která vytvořila oblíbenou vánoční tradici pro mě: recenze adventních kalendářů. Do letošního finálového boje se jich dostalo 8. Obhájí Lindt a Milka společný titul?
Výběr probíhal následovně, velice logicky. Neobjevuje se v něm žádný z opakujících se kalendářů z minulého roku.
Obhájci titulu z minulého roku, Lindt a Milka, jsou zastoupeni novými variantami svých kalendářů. Lindt s verzí adventního kalendáře „medvídek“, Milka sází na spolupráci s Oreo.
Na otázku, proč není zastoupen kalendář M&M's a JOJO, je odpověď vskutku jednoduchá. Tento rok výrobci nepřišli s novou podobou kalendáře. Minulý rok se kalendáře neprokázaly dostatečnou kvalitou, a proto letos není potřeba znovu procházet stejným utrpením.
Kalendář s pracovním názvem „klasika“ je v seznamu naprosto oprávněně. Jako jistota našich dětských Vánoc si zaslouží být pomyslnou hranicí snesitelnosti kvality adventního kalendáře.
Poslední položku na seznamu tvoří nováčci. Jmenovitě: Figaro adventní kalendář, KitKat adventní kalendář, Orion Lentilky adventní kalendář, Reese's adventní kalendář a po kritice vůči absenci tohoto kalendáře minulý rok i Kinder adventní kalendář.
A jak jsem předpovídal, že to letos dopadne?
Kalendáře byly hodnoceny v následujících kategoriích:
V závěru článku se dozvíš finální pořadí s výsledným počtem bodů pro každý kalendář. Není čas ztrácet čas, jízda plná sacharidů začíná.
Kinder přišel letos s docela kýčovitou ilustrací, která by mě jako dítě nenadchla. Přední strana je přeplácaná možná trochu moc infantilními obrázky. Na zadní straně jsou roztomilí tučňáci. Škoda jen, že Kinder tyto dvě strany neprohodil, kalendář by si pak zasloužil víc než pět bodů.
Na první pohled je tenhle kalendář super. Pěkná velikost a dobře zvolená vánoční tematika se zvířátky. Kalendář se navíc dá překlopit v půlce, může tak hezky stát na stole – k tomu se ještě vrátíme v originalitě. Nedá se mu nic extra vytknout. Silná devítka pro začátek.
Pro tento typ kalendáře se tahle přední strana skvěle hodí. Už teď tušíme, že nás uvnitř nečeká žádný gurmánský požitek. Co se týče designu, je tenhle kalendář ale bezchybný. Díky desítce posíláme na začátek klasiku do vedení.
Opět o hodně hezčí zadní strana než ta, se kterou se setkáš při prvním dojmu. Oproti minulému roku si Lindt nijak nepolepšil, zůstáváme u šesti bodů.
Nováček KitKat nepřinesl žádnou extra ilustraci na přední straně. Jako by se letos firmy dohodly, že hezčí grafiku si nechají až na druhou stranu. Jeden plusový bod přináší speciální úprava kalendáře navrchu přední strany. Bohužel i tak nemůžeme jinak než jen za šest bodů.
U Reese's kalendáře jsme měli v odborné porotě mírné rozpory. Jedna část akademického týmu byla ze Santy na přední straně velice nadšená a líbil se jí „hippies“ nádech celého kalendáře. Zbytek týmu však pro toto hodnocení nenacházel moc pochopení. Jelikož není oranžová příliš vánoční barva, spadl Reese's kalendář na šest bodů.
Krásná ilustrace, čtvercový tvar, prostě celkově hezky rozvrhnutý kalendář. Tady je to jasná desítka.
Stejný typ designu jako u KitKat, ilustrace je ale o něco horší. Za tu odebíráme jeden bod. 5/10.
Prostě Kinder. V kalendáři dostaneš menší varianty svých oblíbených sladkostí. Chutnají fakt dobře, proto dáváme deset bodů.
Očekávali jsme, že v kalendáři budou malé sušenky, Figaro ale zvolilo taktiku jinou. Příchutě oplatek implementovalo jako náplň čokoládových vajíček. Ty nejsou sice moc vánoční, ale nápad je to vskutku zajímavý. Chuťově je na tom nejlépe vajíčko Mila, Horalka už mírně zaostává, celkový dojem dost kazí Kakaové řezy. Průměrem chutí si Figaro zaslouží šest bodů.
Tady všichni víme, co čekat. Čokoláda je ale i na klasický kalendář jedna z lepších. Možná to má co do činění s tím, že jsme místo klasických 19,90 Kč dali za kalendář 29,90 Kč. Drží se tak v průměru všech chutí a zaslouží si pět bodů.
Jako minulý rok – MŇAM. Tohle prostě nemá chybu. Po první ochutnávce jsem měl chuť sníst ten kalendář okamžitě celý. I mistr tesař se někdy utne, švýcarský mistr čokolád však ne. Dáváme deset bodů, a to jenom proto, že nám stupnice nenabízí víc.
Čokoládové postavičky s vánoční tematikou, které jsou plněné klasickou KitKat. Je to pěkný a taky docela dobrý. Po předchozím Lindtu však víc jak na osm bodů nedosáhne.
Ne burák máslo, ne griliáš… V kalendáři se můžeš setkat s tmavou a světlou variantou Reese's. U této sladkosti však můžeme pozorovat dva hodně oddělené tábory. Jeden, který Reese's naprosto zbožňuje, a druhý, který ho naprosto nesnáší. I tak dáváme za chuť deset bodů. Pokud konzument předem ví, že Reese's moc nemusí, je zbytečné, aby si ho kupoval. Jestli je tato sladkost tvým oblíbencem, rozhodně nebudeš na Vánoce zklamaný/á a každý den ráno si hezky pochutnáš.
Překvapila nás obří jednička, ve které byly dvě sušenky Oreo. I ostatní sladkosti byly dobře rozdělené. Kombinace Milka x Oreo je pro tento rok neskutečně dobrý tah, nemůžeme jinak než za deset bodů.
V první řadě musíme dát Orion kalendáři uznání za papírové obaly sladkostí. Čokoládky spojené s lentilkami jsou také skvělá kombinace. Chuťové kolo tak zavíráme třetí desítkou.
Tři různé druhy Kinder sladkostí, které se dobře střídají. To stačí pouze na sedm bodů. Kinder má v zásobě arsenál skvělých chutí, které se po dobu 24 dnů mohly hezky prostřídat, bohužel se jich ale nedočkáme. Neprominutelná je hlavně absence Schoko-bons.
Kdybychom u Figara dali něco jiného než sedm bodů, docela bychom si protiřečili. Stejně jako Kinder nabízí tři varianty políček, proto není co řešit.
Klasika nám příliš velkou rozmanitost nenabídne. Dočkáme se tak maximálně jiného znaku na malé čokoládičce každý den. To stačí jen na tři body z deseti.
Lindt tuhle kategorii zvládl naprosto bravurně a navazuje krásně na minulý rok. Dočkáš se až osmi různých druhů pochutin. Zase je to suprově rozházený, nikdy nevíš, co na tebe čeká další den. To je, myslím si, věc, kterou každý od adventního kalendáře chce: moment překvapení. Jasná desítka.
Tady se nám střídají různé čokoládové postavičky, které jsou občas vyměněny čokoládovou koulí. No, velké rozmanitosti se tu nedočkáš. Jsou tu dvě rozdílné varianty políček, přičemž jedna v průběhu dní mění svůj tvar. Víc než šest bodů si KitKat proto nezaslouží.
Střídají se jen dvě varianty Reese's. To je prostě pro adventní kalendář málo. Rozhodně se dala víc zapojit hlava a mohl se vymyslet nějaký vánoční speciál, který by kalendář ozvláštnil. Pět bodů.
Milka nabízí čtyři různé druhy sladkostí. Je super, že je kalendář rozmanitý v typech sladkostí, některé dny tak dostaneš sušenku, jiné zas jen čokoládu, ve třetím případě se dočkáš dokonce kombinace obou. Kvůli malému počtu druhů však jeden bod z deseti ubíráme.
Orion pouze mění tvary čokoládiček s lentilkami. Nápad je to super, ale ne tak obstojný, aby mohl překonat hranici pěti bodů.
Kinder zmenšil svoje klasické sladkosti, ale s ničím extra originálním v tomto kalendáři nepřišel. To stačí pouze na průměrných pět bodů.
Jak už jsme se bavili na začátku, Figaro zvolilo možnost přeložení kalendáře, aby se dal postavit na stůl. Navíc překvapilo zvolením vajíček místo malých sušenek. Tohle je ta nápaditost, kterou čekáme od všech kalendářů. Deset bodů.
Tady se ničeho originálního nedočkáme. Klasika ale splňuje všechny základy adventních kalendářů, a jelikož se z ní všichni ostatní potají inspirují, dáváme jí pět bodů.
Zadní strana je super. Děti si pohrajou, takže adventní kalendář má i jiné využití než jen pro konzumaci. Jinak je dost podobný tomu z minulého roku, v originalitě tak Lindt nepřišel s nějakým velkým posunem. Sedm bodů.
Design horní části kalendáře s vánoční tematikou si zaslouží být oceněn. Ničeho víc, co by mohlo KitKat posunout k deseti bodům, se ale nedočkáme. Proto dáváme 8/10.
Zase to není nic extra. Žádné vánoční překvapení, žádná velká nápaditost. Oranžový Santa si vysloužil pět bodů.
Pěkný čtvercový tvar, dobře rozmístěná políčka, a navíc kombinace Milka x Oreo je prostě něco. Devět bodů, prosím pěkně.
Tady není co řešit. Kalendář vypadá úplně stejně jako ten od KitKat. Osm bodů.
Velká, dutá figurka typu kinder vajíčka. Trochu nás mrzí, že uvnitř nebyla žádná hračka, to by bylo zakončení kalendáře ve stylu mistrů. I tak je 24. políčko ale dobře zvládnuté, Kinder si zaslouží devět bodů.
Tohle ne. Velké zklamání. Figaro nejenže si na poslední den kalendáře nepřichystalo nic speciálního, dalo tam navíc tu nejhorší příchuť ze všech. S přivřenýma očima dva body.
Nic speciálního, nemá ani větší políčko než ostatní. Bohužel také dva body.
Achjo. Tajně jsem doufal, že když letos vezmu jiný typ kalendáře od Lindt, tak se třeba 24. prosince vyhnu dutému medvědovi. Ale ne, je tady a opět se mi vysmívá do obličeje. To je prostě veliká škoda a doufám, že se Lindt do příštího roku poučí, zapracuje víc na posledním políčku a dá mu podobné kvality, jakých dosahuje v jiných kategoriích.
Velká čokoládová postavička Santy. Na deset bodů tomu ale prostě ještě něco chybí.
Dva velké, světlé Reese's. Dočkali jsme se 24. překvapení, které chutná opravdu skvěle. Rozmanitost celého kalendáře nebyla zvládnutá dobře, poslední políčko je ale super. Tady už zasloužených deset bodů.
Je škoda, že v posledním políčku se nedočkáme kombinace Milka x Oreo. Dostaneme ale mini Orea, která jsou opravdu speciální a jako malého kluka by mě na Štědrý den potěšily. Malý Kuba dává deset bodů.
Velké překvapení. Dutá čokoládová postavička, ve které jsou lentilky. Pro 24. políčko je tohle ten originální nápad, který člověk nečeká a příjemně ho potěší. Celé hodnocení tak můžeme s klidem zakončit desítkou.
Kombinace Milka x Oreo to podle predikcí zvládla. Spojení těchto dvou velikánů světa sladkostí zaručilo Milce potřebný krůček k odpoutání se od Lindtu ze společného prvního místa. Za 255 korun je to opravdu hodně muziky, s velkým klidem na srdci posílám tomuto kalendáři ocenění ADVENTNÍ KALENDÁŘ ROKU 2022.
Lindt se naopak od Milky tento rok nikam neposunul, to ho stojí první místo, které dostal minulý rok. Stále se ale jedná o opravdu luxusní kalendář, který je na tom za 238 Kč v poměru cena/výkon neskutečně dobře.
Aspoň jednomu z nováčků se podařilo probojovat na bednu vítězů. Velice zasloužené třetí místo. Suprově zvládnuté 24. políčko a chuťově je to naprostá slast.
U následujících 4 kalendářů se nám stalo, že finální hodnocení vyšlo na sedm bodů. To ukazuje, jak byl letošní ročník opravdu nabitý skvělými kalendáři. I při stejném počtu bodů jsme však našli malé rozdíly, které tyto kalendáře rozdělily. Bramboru letos bere Kinder, který by si mohl o něco líp pohrát s rozmanitostí obsahu, třeba to bude příští rok stačit i na místo vítězů.
Dělené 5. místo berou typově dva stejné kalendáře – KitKat a Orion. Přijde nám to jako logický krok, jelikož po celou dobu hodnocení na tom byly tyto dva kalendáře opravdu dost podobně.
Předpovídal jsem, že by tento kalendář mohl být velkým překvapením letošního roku. Žádné veliké drama se ale nekonalo. I když je Figaro až na sedmém místě, považuji ho stále za dost kvalitní kalendář a rozhodně bych se ho nebál koupit. Chce si to ještě trochu pohrát s chutí a rozmanitostí, Figaro pak může pomýšlet na daleko vyšší příčky v hodnocení.
Celkové hodnocení nám uzavírá legendární klasika. K ní asi není co dodat. Nedá se na ní nic zlepšit a bude nejlepší, když zůstane taková, jaká je, jinak by nám to všem zkazilo dětské vzpomínky. Klasika si zasluhuje průměrných pět bodů.
Pro tento rok přidáváme speciální kalendář, který nebyl součástí celkového hodnocení. Nejedná se totiž o kalendář, který by se chtěl s ostatními poměřovat svojí kvalitou. Slouží spíše jako dárek, který sází na pobavení obdarovaného, kterým může být třeba táta, bratr, děda, strýc, bratranec, kamarád či soused. Ke koupi je i varianta se svalnatým mužem vhodná třeba pro mamku, ségru, babičku, tetu, sestřenici, kamarádku či sousedku.
K nalezení je tento kalendář například v prodejně Dárkové koše na I. P. Pavlova, seženeš jej ale rozhodně i v dalších „srandashopech“. Po celkovém zhodnocení jsme mu dali symbolicky vánočních 2,4/10.
Hodnocení kalendáře v kategoriích je následovné:
Celkové hodnocení 2,4/10