Dát si na rok pauzu od sociálních sítí – upřímně řečeno, asi by bylo těžké odolat i na jediný týden. Přesto právě na této otázce byla založena nová studie společnosti PhotoAid s názvem Scrolling Social Media for Dopamine, která se snažila zjistit názor americké veřejnosti na vliv nepřetržitého používání sociálních médií na její chování.
Aby průzkum Scrolling Social Media for Dopamine ukázal, jak návykové mohou sociální sítě být, zjišťoval, jaká částka by byla potřebná k tomu, aby průměrného uživatele přesvědčila, aby se na rok sociálních médií vzdal.
Většina z 31 % dotázaných uvedla, že cena za jejich opuštění sociálních sítích by se pohybovala mezi 5 000 a 10 000 dolary, zatímco 22 % by se spokojilo s pouhými 500 dolary nebo jen s 1 000 dolary. Nejzajímavější zjištění vyvozená z průzkumu se týkají rozporu mezi vnímanou užitečností sociálních médií a tím, jak jejich rozšíření změnilo chování lidí.
Uveďme si několik příkladů: 84 % respondentů se domnívá, že sociální sítě jsou návykové, a 70 % se domnívá, že jejich používání výrazně snížilo jejich pozornost; zároveň 80 % veřejnosti tvrdí, že má k sociálním sítím pozitivní vztah, 39 % je přesvědčeno, že to s časem stráveným u obrazovky nepřehání, a 69 % respondentů tvrdí, že jim sociální sítě dokážou zvednout náladu.
Neuvěřitelné! Pozitivní využití sociálních sítí? Udržování vztahů s přáteli a rodinou, sdílení novinek, rozvoj platforem a komunit, budování vztahů, získávání informací a hledání tvůrčích příležitostí. Podle studie spoléhání se na sociální média při vytváření a udržování mezilidských vztahů mohlo být odpovědí na stále naléhavější geopolitické problémy, které denně plní informační kanály.
Nicméně každá mince má dvě strany, což platí i v případě sociálních sítí: 68 % respondentů například přiznalo, že sociální sítě v nich vyvolávají pocit větší závisti vůči ostatním.
Tento rozporuplný vztah mezi lidmi a sociálními médii se odráží i v pracovním prostředí. Například 86 % respondentů používá sociální média i na pracovišti, přičemž 43 % z nich stráví v kanceláři na aplikaci až třicet minut denně a 57 % ji používá ještě delší dobu, která ve 2 % případů může dosáhnout celkem 180 minut. Zároveň se 94 % respondentů domnívá, že používání sociálních médií v práci zvyšuje jejich produktivitu, protože vytváří minipřestávky, které pomáhají uvolnit pracovní napětí.
V 83 % případů se respondenti domnívají, že jim sociální média pomáhají navazovat kontakty a hledat nové pracovní příležitosti a dalších 54 % uvedlo, že při používání sítě LinkedIn skutečně narazili na nabídku společnosti, pro kterou nakonec začali pracovat. Dobro tedy nakonec přeci jen převažuje nad zlem. Alespoň za předpokladu, že sociální sítě používáme s rozmyslem.