Každý měsíc jedna kniha, která stojí za přečtení!
Pro duben jsem vybrala světový bestseller, který se od svého vydání v roce 2019 těší oblibě po celém světě, zejména mezi mladými čtenáři. Ocean Vuong, který se ve své dosavadní tvorbě věnoval poezii a esejím, napsal autobiografický román, ve kterém v několika vrstvách otevírá témata, která jsou bolestná nejen pro něj, ale i pro jeho blízké. Lyrické prvky a metafory, které z nejobyčenějších věcí dokážou udělat věci nadpozemské, jsou něco, co čtenáře provází celou knihou.
Příběh je zpracován formou dopisu, který píše ústřední postava – chlapec, kterému neřekne nikdo jinak než Pejsek. Dopis adresuje své matce i přestože ví, že ona si ho nebude schopna nikdy přečíst, jelikož je negramotná. V této intimní zpovědi Pejsek odkrývá pohnutý osud svůj, své matky a babičky, které byly nuceny utéct před válkou z rodného Vietnamu do Ameriky, kde jako imigrantky začínají budovat svůj život od nuly a vychovávají malého Pejska. Obě ženy však dohání hrůzy války a to se promítá i do chování vůči malému Pejskovi. Především je to jeho matka, která se s chmurami vyrovnává tak, že fyzicky ubližuje svému synovi, protože při sdílení nepřijemných pocitů s milovanou osobou se smutek dělí.
Pejsek se postupem času stává překladatelem pro celou rodinu, jelikož je jediný, kdo se v nové zemi naučí anglicky. Jeho matka tvrdě pracuje v nehtovém salonu či v továrně na hodiny, zatímco babička pro Pejska představuje hřejivou a láskyplnou náruč. Je to právě ona, kdo mu vypráví příběhy z rodného Vietnamu, a chlapec si tak může alespoň představit, jak vypadá jeho rodná země, do které se znovu podívá až v dospělosti.
Odlišnost a kontrasty jsou něco, co protkává celý příběh. Pejsek neustále od své matky slýchá „hlavně nevyčnívej, stačí, že jsi Vietnamec." A ačkoliv se chlapec snaží maximálně vyhovět požadavkům své matky, cítí, že nemůže být jen jedním z mnoha. Nenapomáhá tomu ani moment, kdy si Pejsek uvědomí svou homosexuální orientaci. Pokud řekneme, že takové zjištění bylo pro tehdejší americkou společnost kontroverzní, pro tu vietnamskou pak bylo zcela katastrofální.
Pátrání po vlastní identitě není pro Pejska jednoduché, jelikož neví, kde hledat své kořeny. Není ani Američanem, ani Vietnamcem. Ačkoliv jsou Spojené státy místem, kde vyrůstal většinu svého života, a angličtina jazykem, který v pubertě už dokonale ovládá, stále v sobě nezapře vietnamský původ, a to především kvůli tradicím a příběhům, v jejichž přítomnosti byl vychováván doma.
Příběh předkládá situace, ve kterých by měl Pejsek právo své okolí odepsat, to se však neděje. Pejsek nesoudí ani svou matku, která ho v dětství bije a zavírá do sklepa, nesoudí Trevora, Pejskovu první velkou lásku, který se stane závislým na drogách tak moc, až ho zabijí. Místo toho se hlavní postava snaží najít důvody, proč jeho blízcí jednají daným způsobem, zároveň ale neopomíjí svůj osobní prožitek.
Na Zemi jsme na okamžik nádherní je příběhem o hledání sebe sama, o utrpení a bolestech, které se dědí z generace na generaci jako rodinné bohatství, o významu řeči i o paradoxech dvou různých světů.