Přihlášení se k heyfomo

Po přihlášení budeš mít přístup ke všemu obsahu na heyfomo.cz, můžeš komentovat články a další features, just do it!
Reset hesla

Kdo byly úspěšné ženy v F1, o kterých svět moc neví?

Formule 1 je pro většinu lidí Max Verstappen, Lewis Hamilton a další muži, co si to rozdávají v rychlosti přes 300 km/h, ale za touhle chlapskou fasádou existuje i příběh, ve kterém hrály roli ženy. Ne jen jako grid girls nebo přítelkyně jezdců, ale jako řidičky, inženýrky a šéfky týmů, které motorsport jen tiše nesledovaly, ale aktivně utvářely do podoby, jakou dnes bereme jako samozřejmost.

Zatímco muži psali hlavní kapitoly jejich formulové kariéry s radostí, hlasitou hudbou a s šampaňským v ruce, ženy se do historie F1 zapisovaly v tichosti, často navzdory výsměchu, odmítání a předsudkům. A některé z nich dokonce dokázaly víc, než jim svět motorsportu byl ochotný přiznat.

Maria Teresa de Filippis

Maria se v roce 1958 stala vůbec první ženou, která startovala ve Formuli 1. Už předtím závodila v italském šampionátu, kde skončila druhá, což jí otevřelo dveře do vrcholného motorsportu. Ve Formuli 1 debutovala za tým Maserati a později závodila i za Behra-Porsche. Mezi její nejlepší výkony patří 5. místo v neoficiálním závodě Grand Prix v Syrakusách, kde se také kvalifikovala jako osmá.

Nesetkala se ale vždy s podporou, například na Grand Prix Francie v roce 1959 jí ředitel závodu zakázal start s poznámkou, že „jediná helma, kterou by žena měla nosit, je ta u kadeřníka.“ Po tragické smrti svého blízkého přítele a týmového kolegy Jeana Behry v roce 1959 se Maria rozhodla se závoděním skončit, ale i přesto zůstala motorsportu věrná. V roce 1997 se stala viceprezidentkou klubu bývalých jezdců F1, čímž otevřela dveře těm dalším.

Zdroj: The New York Times

Lella Lombardi

Lella milovala rychlost od útlého věku. Řídit začala už ve 13 letech a na začátku své kariéry dokonce rozvážela dodávkou maso. Její vášeň pro závody ji posunula dál a v roce 1970 vyhrála italský šampionát Formule Ford, což jí otevřelo cestu do vyšších kategorií.

Do Formule 1 vstoupila v roce 1974 a rok na to dokázala zabodovat v Grand Prix Španělska, ve kterém dojela šestá, ale protože byl závod zkrácen kvůli tragické nehodě, dostala pouze 0,5 bodu. Stala se tak první a jedinou ženou, která kdy získala body v závodě mistrovství světa F1.

Po F1 pokračovala v závodění například v legendárním závodě 24 hodin Le Mans nebo v americké sérii NASCAR. Nejen, že závodila, ale také založila vlastní závodní tým, čímž pomohla otevřít dveře dalším ženám v motorsportu. Navíc byla otevřeně homosexuální a stala se symbolem odvahy, průlomové osobnosti a síly ve světě, kde to nebylo vždy jednoduché.

Zdroj: Women in mototsport

Susie Wolff

Susie, manželka Tota Wolffa, šéfa týmu Mercedes ve Formuli 1, je jednou z nejvýraznějších žen v motorsportu současnosti. Svou závodní kariéru rozjela už v 8 letech na motokárách a rychle se vypracovala mezi nejlepší. V roce 1996 získala titul britská ženská jezdkyně roku a o čtyři roky později byla vyhlášena nejlepší ženskou jezdkyní motokár na světě. Postupně závodila ve Formuli Renault UK i Formuli 3.

V roce 2012 se stala vývojovou jezdkyní týmu Williams ve Formuli 1. Měla na starosti tréninkové jízdy při Grand Prix Velké Británie a Německa, zúčastnila se také testů a dokonce pátečních volných tréninků, což bylo pro ženu v F1 výjimečné.

Následně pokračovala v motorsportu v elektrické sérii Formule E, kde působila jako týmová šéfka Venturi Racing a pod jejím vedením dosáhl tým svých nejlepších výsledků v historii. V roce 2022 s Venturi skončila, aby se mohla věnovat dalším projektům, a jedním z nich je právě F1 Academy, kde zastává pozici výkonné ředitelky.

Zdroj: Autosport

Recenze: F1: The Academy tě přesvědčí, že Formule nejsou jen mužský sport

@sofienajmanova

Hannah Schmitz

Hannah je jednou z nejvlivnějších žen v současné Formuli 1. Jako hlavní strategická inženýrka týmu Red Bull Racing rozhoduje o tom, kdy, jak a proč zajedou piloti do boxů a často právě díky jejímu rozhodnutí stojí Red Bull na nejvyšším stupni vítězů.

Do F1 nastoupila v roce 2009 jako inženýrka pro modelování a simulace a o dva roky později byla povýšena na strategickou inženýrku. Od roku 2021 vede celou strategii týmu.

Její první velký moment přišel už na GP Brazílie 2019, kde rozhodla o nečekaném pit stopu pro Maxe Verstappena. Ten pak vyhrál a Hannah si šla převzít pohár za konstruktéry na pódium. Od té doby má na kontě hned několik ikonických momentů:

  • Monako 2022 – díky chytré boxové strategii zvítězil Sergio Pérez, Verstappen skončil třetí, Helmut Marko připsal výhru právě jí
  • Maďarsko 2022 – místo plánovaných tvrdých pneumatik zvolila jinou taktiku, Max startoval desátý, ale přesto vyhrál
  • Nizozemsko 2022 – opět perfektně zvládnuté rozhodnutí během safety caru = další vítězství

Za svůj přínos byla v roce 2022 oceněna jako ženská inženýrka roku a dnes je symbolem preciznosti, klidu a špičkové práce v jednom z nejvíc stresujících prostředí na světě.

Zdroj: GP Blog

Mezi další ženy, které zanechaly ve světě motorsportu výraznou stopu, patří třeba Desire Wilson, Giovanna Amati, Monisha Kaltenborn, ta se zapsala do historie jako první žena ve vedení týmu Formule 1, když stála v čele Sauberu, a nesmíme zapomenout ani na Lauru Miller, která dnes působí jako závodní inženýrka Estebana Ocona v týmu Haas.

Tyhle ženy a spousta dalších nám dokazují, že Formule 1 zdaleka není jen klubem pro muže. A pokud tě tohle téma baví, mrkni na náš nový díl na HeyFOMO YouTube F1 Girlsplaining, kde se ponoříme ještě hlouběji do příběhů, které nejsou vždy v titulcích, ale měly by být!

Pozvi mě na kafe☕️✨

Secure card payment by Stripe
Zjištujeme, jestli tvůj prohlížeč umí platby.