Probíhající rozvod s Kim, nakopání zadku Peta Davidsona a dávno vyšumělý skandál. Nemám to jednoduchý, nikdy jsem neměl – to je étos posledního singlu z dílny Kanyeho Westa.
Každý, kdo naivně čekal, že na Dondu – tedy na album, jehož vydání byl totální mess dokonce i na Kanyeho – naváže Ye méně chaoticky, si musí klepat na čelo. Ale upřímně – co jste čekali? Mr. West během své kariéry dovedl k dokonalosti skill, který byl pro jeho úspěch klíčový – trolling. Ten se postupně stal rapperovou jedinou marketingovou strategií. Proto dává ve chvíli, kdy se intenzivně spekuluje, že ještě letos vyjde Donda 2, vydání Eazy perfektní smysl.
Problém je, že když se Kanye rozhodne boostovat nějaké spekulace singlem, dopadá to většinou, alespoň po hudební stránce, strašně špatně. Buď je to ušité horkou jehlou, daleko za hranicí geniality a bizáru, nebo je to pro jistotu úplně debilní.
Novinka Eazy však taková není. Bezmála čtyřminutový track, na němž Kanye s koproducenty sampluje singl Eazy Duz It od rappera Eazy-E, má totiž skoro vše. Výbornou slokou od hostujícího The Game začínaje a Kanyeho neuvěřitelně goofy, ale vtipným flexením konče („How I ain’t bring nothing to the table, when I’m the table?“). K dokonalosti tomu ale pořád chybí poměrně dost – produkce je vlastně průměr a Ye je ve svých bars často nejen vtipný, ale i těžce out of place.
Ne jednou, ale dokonce třikrát odkazuje na jeden z jeho nejbizarnějších skandálů, který započal manickým přerušením děkovné řeči Taylor Swift na VMAs 2009. Proč to dělá, když to celé skončilo jako PR nightmare pro něj i Kim, to ví asi jen sám Ye. Faktem však zůstává, že je to kauza natolik otřepaná a vyčpělá, že by měla zůstat v popkulturní hall of shame.
West nikdy nebyl zrovna feminista. In fact je poměrně otevřený šovinista, což je třeba si připomínat. To, jak málem zničil Taylor kariéru, je totiž jen pomyslnou špičkou ledovce všeho sexismu, který má na svědomí. Jeho chování ke Kim eskaluje i na Eazy. Krom ní se pouští i do její sestry Kourtney: „If we go to court, we’ll go to court together / Matter of fact, pick up your sis, we'll go to Kourt together.“
Samozřejmě nechybí zmínka o Petu Davidsonovi. Ne jeden, ale stovku hřebíků si do vlastní rakve zatloukl Davidson svým vztahem s Kim, ve kterém údajně nabyl schopnost ovlivňovat, kdy a zda vůbec Kanye uvidí své děti. Na Eazy je mu věnovaná jen jedna, ale zato všeříkající line: „God saved me from that crash / Just so I can beat Pete Davidson’s ass.“ Ye naráží na svou autonehodu z roku 2002 a jako správný křesťan tvrdí, že ho při ní bůh ochránil. Míra křesťanskosti u tvrzení, že se tak stalo, aby mohl nakopat zadek Davidsonovi, už je předmětem pro sérii akademických debat. Je to ale klasický Kanye.
Někdy je oddělovat umění a osobní život těch, kdo ho vytváří, eazy, jindy to jde jen se zaťatými zuby. U Kanyeho je to často spíše ta druhá varianta, tím spíš to však většinou stojí za to. A jeho aktuální singl Eazy za to stojí určitě – je to fajn singl, dokud je to pouze singl.
Hodnocení: 61 %