Podle Charli XCX je Kamala Harris brat, sympatie jí vyjádřila také Demi Lovato, Ariana Grande i Kim K a TikTok je plný editů viceprezidentčiny hlášky s coconut tree. Můžou internetové memes zmobilizovat voliče a voličky generace Z? A jaká témata viceprezidentky rezonují s mladými lidmi?
Na viceprezidentku USA Kamalu Harris se v posledních dnech obrací pozornost nejen americké veřejnosti kvůli její možné kandidatuře na prezidentku Spojených států. Po tom, co Joe Biden v neděli 21. července odstoupil z kandidatury na prezidenta, je právě Harris nejžhavější adeptkou na jeho vystřídání.
Od neděle uběhly teprve tři dny a političce se na sociálních sítích dostává nebývalé pozornosti. Velkým faktorem jsou Gen Z memes, celebrity i marketingový tým samotné viceprezidentky. Začalo to už v neděli večer, kdy se především na TikToku začaly šířit edity s virální hláškou političky z jednoho z jejích proslovů, ve kterém citovala její matku a po větě se vlastnímu vtípku hlasitě zasmála.
Kamala Harris je pro svůj smích ve Státech známá, někteří to považují za nemístné a neprofesionální, Gen Z voters za hillarious a authentic. Quote se objevuje v memes a remixuje se do známých písniček Taylor Swift nebo Keshy, která na písničku sama zareagovala.
Meme navíc přiživují i někteří členové a členky demokratické strany, kteří pomocí referencí či kokosových emojis vyjadřují Kamale svoji podporu.
Asi nejzásadnější byl ale pondělní příspěvek britské zpěvačky Charli XCX, díky kterému se Kamala Harris stala ultimátní brat girl, a který vykopnul kampaň možné kandidátky směrem k Gen Z voličům a voličkám. Pojem brat odkazuje na nedávné album zpěvačky, které se v generaci Z a mezi mileniály stalo velmi populárním.
„I'm so Julia“ nahrazují fanoušci v písničce 365 větou „I'm so Kamala“.
Marketingový tým viceprezidentky rychle pochopil, že brat girl lore je příležitost, jak se dostat do povědomí mladého voličstva ještě víc, a stránku Harris na sociální síti X tomu přizpůsobil.
Kromě Charli XCX vyjádřily podporu či sympatie viceprezidentce i Ariana Grande a Demi Lovato na svých instastories, Kesha ve zmíněném videu a Kim K se ke Kamale připojila do debaty o reformě trestního soudnictví. Po žádosti marketingového týmu dokonce dala Beyoncé souhlas s použitím její písně Freedom k odstartování kampaně Harris.
Vyjádření podpory politiků a političek ze strany celebrit může mít na mladé voliče a voličky znatelný vliv, což dokázala například Taylor Swift po tom, co na své instastory sdílela výzvu k registraci k volbám a fanoušci a fanynky ji opravdu vyslyšeli. Popculture je navíc zásadní součástí života mladých lidí a reference na ni jsou nedílnou součástí humoru.
Oproti Joeu Bidenovi vzbuzuje Harris u mladých voličů a voliček mnohem větší zájem - a není se čemu divit. Političce je 59 let, ve svých proslovech se neztrácí, chodí celkem svižným krokem, občas i tančí, hodně a hlasitě se směje, bojuje za právo na interrupce, účastní se Pride pochodů, environmentální témata jí jsou blízká a komunikuje je například s mladými studenty a studentkami. I přes kritiku, která se viceprezidentce přirozeně také dostává, je tak generaci Z alespoň pocitově blíž.
Někteří mladí voliči považují její možnou kandidaturu za příležitost, jak si zvolit první mladou nebělošskou ženu za prezidentku, vidí ji jako autentickou političku a most spojující nedávné trhliny mezi demokraty. Téma, které je naopak pro mladé lidi sporné, je ne zcela jasný postoj Harris k izrealsko-palestinskému konfliktu, kde sice vyzvala k příměří, ale to radikálněji naladěným mladým Američanům a Američankám stačit nemusí.
Generace Z je často opomíjená voličská skupina, jejíž členové a členky ale postupně s rostoucím věkem získávají svá volební práva, o společenská témata se aktivně zajímají a politici i političky by na to neměli zapomínat. Jak ovlivní volby coconut tree memes a jestli se z brat girl Kamaly stane i brat prezidentka, uvidíme v případě kandidatury Harris v listopadu. Rozhodne o ní sněm strany na konci srpna.
Zdroje: Independent, CNN, Glamour