Vyzkoušet si oblečení za pomoci umělé inteligence, zaplatit nákup ve frontě u pokladny a otestovat nové produkty z automatů. To se brzy stane novou realitou všech kamenných obchodů. V jakých prodejnách už teď můžeme najít nejnovější technologické vychytávky?
Společnost M&S se stala prvním maloobchodním prodejcem potravin ve Spojeném království, který koncem roku 2020 ve svých obchodech zavedl okamžitou platbu na místě. Služba Pay With Me umožňuje zákazníkům s malým počtem položek odbavení u zaměstnance M&S již ve frontě, aniž by museli čekat na volnou pokladnu.
K bezkontaktní platbě za položky se používá ruční zařízení ovládané zaměstnancem, čímž se uvolňují dlouhé fronty, a obchod tak není přeplněný. Zařízení přijímají také Apple Pay.
Audi v roce 2017 spustilo ve svých globálních showroomech zážitek z virtuální reality.
Zážitek VR umožňuje spotřebitelům nakonfigurovat svůj vysněný vůz a také prozkoumat jeho exteriér a interiér v realistických detailech. Zážitek zahrnuje i speciální Audi momenty, jako je závod 24 hodin Le Mans, kdy uživatelé mohou zažít atmosféru při zastávce v boxech.
Prostřednictvím technologie VR je Audi schopno nabídnout zákazníkům dynamický a interaktivní zážitek z nákupu a přenést proces z digitálního tabletu na něco mnohem působivějšího.
Čtvrť Harajuku, která se nachází v Japonsku, se jako jediná může od roku 2018 pyšnit prvním inovativním Lush obchodem, který používá aplikaci #LushLabs jako primární zdroj informací o produktech a interaktivitě v obchodě.
Prodejna byla otevřena na konci roku 2018 a věnuje se výhradně prodeji různých koupelových bomb. Nakupující si mohou vybrat bomby do koupele, které je osloví vůní, vizuální přitažlivostí nebo obojím, a poté si mohou produkt naskenovat pomocí Lush Lens aplikace. Naskenování bomby do koupele odhalí více informací včetně jejího názvu, ingrediencí, vlastností a výhod. Grafické vizuály v aplikaci ukazují, jak se bomby rozpouštějí ve vaně, což nahrazuje klasické černé tabule, které v Lush obchodech známe. Zkušený personál je také připraven zodpovědět jakékoli dotazy a poskytnout doporučení, pokud hledáš něco konkrétního.
V létě 2020 představila značka & Other Stories prodejní automat, který zákazníkům umožňuje vyzkoušet řadu kosmetických produktů. Automat slouží jako interaktivní centrum s velkou dotykovou obrazovkou, pomocí které mohou uživatelé podrobněji prozkoumat dostupné produkty spolu s podrobnějším vizuálním vyprávěním o produktu.
V současné době je prodejní automat exkluzivním zážitkem, který najdeš pouze ve flagship store & Other Stories v Paříži.
V roce 2018 společnost Nike otevřela flagship store v New Yorku s názvem Nike House of Innovation 000. Jak můžeš odvodit z názvu, nejedná se pouze o běžný Nike obchod. Tato prodejna je vybavena i speciálními digitálními prvky, které vytvářejí fascinující a pohodlný zážitek pro všechny zákazníky.
Vedle customizovaných studií a samoobslužných pokladen je výjimečným prvkem šestipatrového studia takzvaný Speed Shop. Ten zákazníkům umožňuje rezervovat si boty online a vyzkoušet je později v obchodě. Přesněji řečeno – zákazníci mohou přijít (přes vyhrazený vchod) a najít si skříňku se svým vlastním jménem, kterou pak lze odemknout prostřednictvím chytrého telefonu.
V roce 2018 zavedla Zara ve svých prodejnách technologii AR.
Návštěvníci vybraných prodejen Zara byli vyzváni, aby si namířili svůj telefon na určité manekýny, a na modelech se následně objeví sportovní kousky z nejnovějších módní kolekcí, které interagují s prostorem kolem nich. To pomáhá nakupujícím s jasnější představou o tom, jak oblečení vypadá na reálném těle a jak by se dalo stylovat, aniž by si oblečení museli sami vyzkoušet.
Amazon způsobil revoluci v online nakupování, avšak momentálně se plánuje stát králem i fyzického nakupování se svými obchody Go (označenými jako Fresh ve Velké Británii, kde byl v Ealingu nedávno otevřen první obchod mimo USA). Používají kombinaci počítačového vidění, hlubokého učení a technologie senzorové fúze k automatizaci procesu platby a pokladny. To znamená, že zákazníci mohou vstoupit do obchodu, vyzvednout si zboží a odejít bez fronty nebo placení, přičemž platba probíhá automaticky prostřednictvím aplikace Amazon Go.
Integrovaná zařízení Alexa, rozmístěná po prodejně, pomáhají nakupujícím rychleji se orientovat a odškrtávat položky na jejich nákupním seznamu.
Nyní je v USA otevřeno 27 obchodů Amazon Go, současně plánují otevřít tisíce dalších po celém světě.