Přihlášení se k heyfomo

Po přihlášení budeš mít přístup ke všemu obsahu na heyfomo.cz, můžeš komentovat články a další features, just do it!
Reset hesla

Jak vzniká módní trend?

Není trend jako trend. TikTok micro trends jsou výkřiky do tmy, kdežto opravdový trend zůstává aktuální roky, i dekády!

Módní trendy jsou dneska už absolutně všude kolem nás, ale přemýšlel*a jsi někdy, jak vůbec takový trend vzniká?

TREND

Trendem může být třeba barva/produkt/styl/materiál, který se v určitém úseku času stanu populárním pro významnou část populace. Důležité je, aby se správně trefil do místa, času a momentu, ve kterém se společnost nachází. Pokud všechny dílky dobře zapadnou, lidé budou trend milovat.

Nejde totiž o nic jiného než způsob, jakým se lidé navzájem přijímají a komunikují. Připojit se k trendu znamená stát se součástí skupiny; být in, někam patřit.

NENÍ TREND JAKO TREND

Opravdový trend je téměř nesmrtelný.

Moc dobře znáš „micro trends“ z TikToku - třeba barevné silonky nebo micro shorts. Rychle vzniknou a stejně tak rychle zaniknou. Nejsou to tedy až tolik trendy, jako spíš takové výkřiky do tmy.

Opravdové trendy se totiž drží ve světě módy roky i dekády. Jako příklad můžeme uvést denim nebo low rise jeans. Trendy mají tendenci se vracet. Jejich podoba může být trošku jiná, ale základ zůstává stejný. Za každým trendem stojí lidé – tvůrci a tvůrkyně, kteří často cítí nostalgii k období svého mládí, a v momentě, kdy sami dospějí a stanou se relevantními ve svém oboru, vnášejí do své tvorby právě prvky, ke kterým mají tuto citovou vazbu.

Úpadek a následný comeback je u trendů naprosto běžný odjkakživa. Sama Coco Chanel v 1900’s „zrušila“ populární korzety a několik let na to je Christian Dior vrátil zpátky do módy a nosí se vlastně i teď!

Proto se mluví o tom, že trendy jsou cyklické. Proces jejich představení, peaku, úpadku a zapomenutí se opakuje pořád dokola.

JAK VZNIKÁ TREND?

Trendy odráží aktuální náladu ve společnosti.Existují agentury nebo specialisté, kteří dopředu hledají, jaké trendy by v budoucnosti mohly jet, a ty značkám pomáhají.

Podle amerického sociologia E. Roggerse trendy vznikají takto:

  1. Inovátoři přijdou s novou myšlenkou, nápadem nebo designem a realizují jej.
  2. Early adopters jej přijmou a díky svému vlivu rozšíří.
  3. Early majority sledují nebo jsou fanoušci či fanynky early adopters a tvoří první velkou skupinu, která trend přebírá.
  4. Late majority vnímá, jak si počíná early majority, a teprve pak se k ní připojí.
  5. Laggards (opozdilci) jsou poslední, kdo si trendy osvojují. Jakmile se trend dostane k nim, často odezní, nebo se prosadí jako jakási „norma“.

Nedávným příkladem je loňská přehlídka Gucci. Během Ancora kolekce značka vzdala hold cherry červené barvě. A za pár týdnů jsme ji mohli vidět absolutně ve všech obchodech.🍒

Mimo fashion weeky má velký vliv popkultura, influenceři, politika, celebrity, seriály. Díky internetu je adaptace trendů daleko rychlejší. Lidé jsou vnímavější k tomu, co dělají ostatní a celý cyklus od vzniku po úpadek trendu se zrychluje.

Tím se stírá hranice mezi tím, co jsme dříve definovali jako trend a krátkodobý výstřelek. Správně predikovat, co bude trendy, je stále náročnější, ale jedno bude platit asi vždy – trendem se většinou stane něco nečekaného, originálního a autentického.