J. EDEN E-G3N (#freekarlo edition) – RECENZE

Přibližně po půlroce od vydání největšího domácího mixtapu J. EDEN E-GEN se Yzomandias & NobodyListen vrací s rozšířenou a upravenou verzí, aka #freekarlo edition. Je novinka pouze recyklace a komerční plán, jak na většinově stejném materiálu vydělat mnohonásobně víc peněz, nebo se dvojici podařilo posunout spolupráci na další level?

Novinka se neodmyslitelně váže k J. EDEN E-GEN (mixed by NobodyListen), o kterém jsme už psali samostatnou recenzi. Původní mixtape byl na české rapové scéně něčím pozoruhodným a současně završil trilogii Yzových J. EDEN projektů. Jelikož podle kritiků i fans dopadl výjimečně dobře, určitě by si svou „prémiovou“ verzi zasloužil. Koneckonců v případě Yzomandiase jsme mohli podobný přístup najít například už u alba Prozyum, ke kterému vyšla taková edice pod názvem Director's Cut.

Yzomandias J. EDEN E-GEN (mixed by NobodyListen): Rap a rave ze zkumavky

by @kulhak_

Na druhou stranu se podobné rozšíření a deluxe verze pohybují často na úrovni několika málo úprav, díky kterým lze vydat téměř identickou desku a současně vydělat daleko víc peněz. Zkrátka i „sběratelské“ edice skvělých alb by měly mít dostatečnou přidanou hodnotu a stát za to. Co nového tedy nabízí #freekarlo edition? Naštěstí toho je opravdu dost!

Mixtape dvojice rozšířila o čtrnáct tracků z původních 39 na 53. Jedná se většinou o remixy různých featů (Huncho, D!ck místo kytky :)), Sen Winner Win Vítěz by DAYWITT atd.) nebo nově vydané singly z posledního půlroku (NFS, Pararampam atd.). Současně tady najdeš i pár nových skitů. Několik tracků se zde objevilo hned dvakrát (Když jedeme v noci, Karanténa, NEROZUMÍ NÁM (2 soft)). Jednou v podobě, ve které vyšly jako singly, a jednou v jemně odlišném remixu tak, jak jsi je mohl/a slyšet na původním J. EDEN E-GEN. Pokud novinku chápeme ve stylu sběratelské edice pro skalní fanoušky, kteří chtějí podrobně znát Yzomandiasovu tvorbu za poslední roky, dává zdvojení tracků smysl. Pro běžného posluchače to může být spíš nadbytečné.

J. EDEN E-G3N (#FREEKARLO EDITION)

444,98

Ze zdařilých remixů rozhodně stojí za řeč nahrávka Huncho s polským rapperem Żabsonem. Původní track vyšel v roce 2019 pod názvem Elegancko. Jeho „nová“ verze je daleko temnější a údernější. Strhující je i drum’n’bass remix písně Sen, na které se nedávno spojil Yzomandias s Forestem Bluntem CG. Remix vytvořil DAYWITT a závěr skladby funguje skvěle. Jedná se o jeden z nejlepších momentů #freekarlo edition, který mixtape příjemně rozbije a vynikne i na téměř dvouhodinové stopáži. Asi nejzdařilejší nově přidaný singl je pak NFS. Naopak například D!ck místo kytky, což je track postavený na Yzově featu u Separa (původně singl Zasvoe), působí v remixové verzi dost monotónně a postrádá signifikantní flip beatu z původní verze. Proměna písně je samozřejmě základem každého remixu, ale ne vždycky se vyplatí odebrat to, co funguje.

Vůbec nejzásadnější proměnou celého mixtapu je ale jeho kompletní přestříhání. NobodyListen původní album rozkouskoval na menší i větší části, přidal nový materiál (pozitivní je i umístění novinek na začátek) a všechno přeskládal do nového pásma. A světe div se, ono to pořád funguje! Takhle rozsáhlá úprava je u podobných „sběratelských“ verzí neobvyklá a hrozně zábavná.

Je novinka tedy pouze recyklace a komerční plán, jak na většinově stejném materiálu vydělat mnohonásobně víc? Yzomandias a label Milion+ bezesporu ví, co dělají. Vydat několik písní v podobě singlů, a potom je ještě zařadit na mixtape, který vychází navíc ve dvou verzích, je samozřejmě skvělá cesta, jak zhodnotit materiál včetně featů hned několikrát. Vnímat #freekarlo edition mixtape pouze jako monetizační krok by byla ale obrovská chyba. Přibylo zde sice jen pár nových tracků, ale rozšířená verze obsahuje několik zásadních a kvalitních remixů, a po výrazné proměně v řazení singlů a poctivé práci Nobodyho působí svojí atmosférou skoro jako úplně nová deska, která stojí za řeč. Hledat rozdíly mezi původní J. EDEN E-GEN a #freekarlo edicí je nesmírně zábavné a přidaný materiál je důležitým dílkem v mozaice Yzomandiasovy tvorby za poslední roky. Spojení Yzomandias & NobodyListen tak znovu zarezonovalo a dvojice dokazuje, že jejich spolupráce opravdu dokáže překonávat hranice české rapové scény.