Mid-century modern neboli MCM není nový trend, ač se tak tváří. Styl z poloviny minulého století zažívá comeback pravidelně a jeho oblíbenci si chválí především to, že v módě bude napořád, nábytek se navíc hodí téměř do každého interiéru.
Skandinávský styl, minimalistický, moderní nebo třeba industriální jsou označení interiérů, které v posledních letech vládnou všem katalogům, obchodním domům i našim obývákům. Postupně si můžeme všímat více retro-futuristických kousků: MCM prochází renesancí.
Podobně jako u každého trendu hrozí, že se nábytek okouká, ale koupě nového stolu tě zkrátka vyjde na víc než nové triko. Nábytkové trendy tak nutí k větší udržitelnosti, ačkoliv jsme si odvykli investovat do kvalitnějších a nadčasových kusů (možná i proto, že nevíme, jak vypadají či kde je najít).
S různými obdobími si spojujeme i dobový interiér: ze svého dětství si třeba vybavuji pozdně devadesátkové gelové svíčky, sošky delfínů nebo žluto-modré motivy slunce, měsíce a hvězd. Právě začátkem milénia bylo internetové vyhledávání stylu MCM na úplném vrcholu, a to hlavně v roce 2005, kdy zažil první comeback.
Jak však napovídá název, je to styl mnohem starší – z poloviny minulého století. Podle tohoto webu ho nejčastěji charakterizují čisté linie, minimalismus a zaměření na funkcionalitu nábytku. Ten bývá vyroben z přírodních materiálů, jako je kůže nebo masiv vhodný i do menších místností, které „nepřebije“.
V Americe odrážel modernistické německé hnutí Bauhaus, typické geometrickými tvary a jednoduchou paletou o třech barvách: červené, žluté a modré. Inspiroval se především jeho funkčností, jednoduchostí a kontrasty. To s sebou přivezli evropští imigranti po druhé světové válce.
Optimistický styl vznikl také díky novým technologiím , materiálům a poptávce po rychlém, dostupném a útulném bydlení. V následujícím videu se dozvídáme, že vliv na jeho podobu měl také vesmírný závod. Jeho autorka popisuje MCM jako retro, nostalgický, romantický, a zároveň uhlazený, moderní a futuristický.
Kde na podobné kousky narazit? Nejpracnější, ale možná nejlevnější a hlavně „nejunikátnější“ cesta vede přes bazary, antikvariáty a bleší trhy. Já třeba pokukuji po vintage kouscích z Příbrami od Iconic Czech Design a ráda chodím po trzích v zahraničí, naposledy po tom vídeňském. Za zkoušku také stojí sem tam kontrolovat Facebook Market.
Druhou možností (a střední cestou) jsou velkoobchody, třeba Vemzu a Westwing, naopak nejdráž vychází nábytek od českých truhlářů, například Ton, takže svou investici zvaž – ale představa, že podpořím konkrétní umělce a získám kus, o který pečuji celý život, je mi velmi sympatická.