Přihlášení se k heyfomo

Po přihlášení budeš mít přístup ke všemu obsahu na heyfomo.cz, můžeš komentovat články a další features, just do it!
Reset hesla
Zdroj: Pinterest / ballpointchapel

Influencerské svatby: Nejlepší den v životě, anebo jen další placená spolupráce?

Máme tu svatební sezonu! A s ní samozřejmě i svatby známých tváří, influencerů a influencerek, kteří to teprve umí rozšoupnout. Pronajímají si celá města, natáčejí vlogy a uzavírají placené spolupráce na svoje svatby. Je ale morální vlastní svatbu zaprodat?

Naše společnost je rozdělena na dva tábory - ten, co pro svatby žije a ten, pro který je to jen další den v roce. Už dokonce moje učitelka na střední říkávala, že jsou jen dva dny v životě, kdy bychom si na sebe měli vzít bílé dlouhé šaty - maturiťák a svatba.

Tato svatební obsese se ale ještě více změnila s nástupem sociálních sítí, influencerů*ek a tvůrců*kyň. Protože teď už svatba není jenom něco, co si dáme do fotoalba pro nostalgické chvilky. Svatba znamená content, zhlédnutí a engagement. Neustále na Tiktoku narážím na videa točená přímo na svatbě, ať už se jedná o silly tanečky, transitions anebo dokonce vlogy.

Všechno, co má čísla, se velmi rychle změní na business, kterého se hned chytají velké značky a mávají velkými spolupracemi, na které se influencerům*kám blbě říká ne. Kde je ale ta hranice zaprodání se?

Svatba je drahá sranda

Pokud už za sebou nějakou svatbu máš (ať už svou nebo jako host) nebo si ji pomáhal*a plánovat, tak víš, že to nehezky leze do peněz. Prostor, šaty, jídlo, kytky, make-up, fotograf*ka - svatební business je jeden z nejvýdělečnějších, protože je taky dost náročný. Běžná svatba se může pohybovat klidně i kolem 400-500 tisíc korun. That's crazy.

A teď si představ, že jsi influencer*ka s několika tisíci sledujícími, což znamená, že můžeš značkám nabídnout prostor na reklamu, ať už ve formě postu, videa nebo obyčejné zmínky. Svatební kontent je chtěný, lukrativní a bude mít čísla, takže se najednou z tvé svatby stane business, který zvládne pokrýt část budgetu. To přece dává smysl, ne?

Sofia Richie’s Old Money Wedding

@terezavoborilova

Dream wedding, nebo deal roku?

Americká beauty influencerka Mikayla Nogueira v roce 2023 řekla své ano příteli Codymu při krásném ceremoniálu na Rhode Island, který byl údajně celý sponzorován značkou e.l.f. Mikayla je s více než 16 miliony sledujících jedna s největších beauty influencerek vůbec, takže bylo jasné, že když došlo na svatební zvony, tak tam nějaká ta spolupráce nebo kolaborace musela padnout.

Kosmetická značka e.l.f. uvedla několik týdnů před svatbou speciální collab s Mikaylou, při které vytvořili její signature wedding day lip combo. Na samotné svatbě potom byl malý stáneček s e.l.f. produkty, které si mohli*y hosté odnést domů. Pro Business Insider uvedla, že rozhodnutí na stánek nalepit logo e.l.f. přišlo od ní a svatba značkou sponzorovaná nebyla.

Kontroverze kolem její influencerské svatby ale bohužel nekončí u nepřiznaného sponzorství (nebylo by to poprvé, co by Mikayla lhala v rámci spolupráce). Několik pozorných Tiktokerů*ek calloutovalo Mikaylu za to, že na svém svatebním guestlistu upřednostnila influencery*ky a známé tváře. Ozvala se dokonce i jedna z jejích kamarádek ze střední a osočila ji z toho, že všechny non-celebrity kamarády*ky odstranila z guestlistu. Proč? Influ kamarádi*ky ti totiž udělají větší PR, protože všichni točili GRWM na její svatbu... coincidence? I don't think so.

Další skutečnost, která ji příliš do karet nenahrává, je exkluzivní focení pro časopis People. Ten po svatbě zveřejnil fotky, které pár poskytl pouze jim. Není vždy pravidlem, že za práva na fotky dostávají páry zaplaceno, ale je to velmi běžný postup, jak už u influencerkých, tak u celebrity svateb. Vzpomeňme si třeba na Hailey a Justina nebo Sophii Ritchie.

Asi nikdo z nás se nedozví, jak taková svatba a brand deals na ní vypadají, pokud u toho nebudeme, protože obě strany jsou vždy vázané mlčenlivostí skrze NDA. Ale z mých zkušeností z influencer marketingu můžu říct, že to není tak, že by značky samy o sobě aktivně lovily influencery*ky na tyhle spolupráce, spíš to vzejde z dlouhodobého pracovního vztahu mezi brandem a influencerem*kou.

Proč to značky chtějí? Celkově dobře udělané influencerské spolupráce jsou ty, které zapadají do jejich života a nejsou na sílu. Spojit se s tak důležitým dnem jako svatba je sen každé značky, a pokud se podíváš na komentáře a lajky, jsou to často historicky nejúspěšnější posty většiny tvůrců*kyň online obsahu. A proč to můžou chtít influenceři*ky? Svatba je drahá.

Day in a life of někoho, kdo dneska má svatbu

Vlogy jsou velmi populární kontent, sama na ně ráda koukám. Uklidňuje mě, když mi někdo ukáže svůj real den. Ale jedna věc je běžný den a druhá je svatba. Sama jsem na několika svatbách byla ať už jako host, nebo pracovně jako make-up artistka. Den je už od rána hektický, člověk nemá moc pomyšlení na nic jiného, než aby se strejda neopil nebo aby babička neztropila nějakou scénu.

Od lemon martinis po megajachty: Takhle tráví léto tvoje fav celebs

@sophiedittlova

Avšak jsou tu i tací, kteří během svého speciálního dne vlogují. A teď si možná říkáš, že chtějí zachytit ty momenty... okay, ale na to jsou kameramani*ky. Není potřeba do kamery vykládat žádný komentář. Doing it for the views.

Představ si, že jdeš na něčí svatbu a ženich ti cpe svoji vlogovací kameru do obličeje a chce po tobě, abys řekl*a, že se jim svatba moc povedla. Nebo tě naopak budou nutit jim pomáhat natočit všechny záběry: „Prosím natoč mi první tanec.“, „Prosím tě, natočíš mě, jak jím polívku?“

Neubírá to pak od celého zážitku? Užívá si člověk vůbec ten moment? Nemá být svatba pro vás dva a hlavně co nejvíce osobní?

O tom by mohla povídat své influencerka Jazmyn Smith, která svou svatbu uspořádala na zámku z videoklipu Blank Space of Taylor Swift. Svatba influencerky s více než 500 tisíci sledujícími byla nejen pompézní, ale taky plná influencerských hostů. Obsah natáčeli nejen oni, ale i samotná nevěsta. Ta pro svou asistentu dokonce připravila excelovskou tabulku a jejím jediným úkolem bylo zajistit, že se všechna videa v ten den natočí.

„Vůbec mi to nezkazilo den. Byla jsem plně soustředěná. Tvorba obsahu je moje práce, takže si myslím, že jsem v tom docela dobrá a rychlá.“
-  Jazmyn Smith, influencerka

A ne, není to něco, co se děje jen v Americe a hádám, že to uvidíš čím dál častěji v Česku. Stačí se podívat na největší českou influ svatbu letošního roku - Lucky a Davida Luuových, kteří ji nejméně kontentově vyždímali na maximum. Vznikla z ní hromada obsahu, včetně dvou dlouhých vlogů k nim na YouTube, které jim samy o sobě vydělávají nezanedbatelné částky nejméně v desítkách tisíc měsíčně. Běží s nimi taky reklama na místo, kde měli svatbu, což naznačuje, že ho měli na barterovou spolupráci.

Jejich vlogy ze svatby mají dohromady přes 400 tisíc zhlédnutí. Pokud si spočítáš hrubý odhad YouTube výdělků z reklamy, tak z těchto dvou vlogů mohli vydělat mezi 30 tisíci až 85 tisíci korunami.

Svatbou to ale nekončí ani nezačíná, od Davida a Lucky najdeš vlogy z příprav, z rozluček a ze všeho dalšího, takže součet toho, kolik jim celá akce vygenerovala bude mnohem větší. Zároveň byl součástí jejich svatby deal na obálku Cosmopolitanu, který měl first look na jejich svatební fotky.

Na svatbě jako takové sice žádné spolupráce nebyly, ale byly na ni napojené. David třeba přidával collab na cestovní pojištění Generali ze svatební cesty, Lucka to dělá více softově, ale jak ve spolupráci s Footshopem, tak Mattoni začíná vlog „s manželem“ atd. Není na tom nic špatného, ale je to ukázka toho, jak se dá vydělat přirozeným způsobem na životních událostech influencerů*ek (děti a plenky jsou kapitola sama o sobě).

David a Lucka nejsou a nebudou určitě poslední, zasnoubený Luboš Kulíšek už třeba „prodal“ svou svatbu Coca Cole v kampani na plechovky se jmény, pomocí nichž žádá své blízké, aby byli například družičkami na jeho svatbě. Na to už se v komentářích nějaké negativní reakce objevily.

V neposlední řadě zvedla facebookové influ drbárny ze židlí svatba knižní influencerky Lucie Zelinkové, která ji zcela na féra prodávala ve Facebook skupinách na barterové spolupráce, kde takhle „zadarmo“ sháněla třeba catering. Výsledek můžeš vidět na jejím Instagramu - svatební fotky před stánkem s proseccem nebo před stánkem s kávou. A i přesto, že má omezené komentáře, se negativní reakce našly.

Čeho je moc, toho je příliš

Ano, svatba je každého věc, a stejně tak jako někdo bude chtít svatbu na statku, tak si někdo tu svatbu bude chtít zdokumentovat. Kde ale nastal ten společenský shift, že svatbu děláme pro jiné? Nebo hůř, pro views?

Reakce sledujících jsou v tomto ohledu často podobně nastavené. Někteří to párům samozřejmě přejou, protože si na to vydělali, jiní zase nechápou míchání důležitých událostí a businessu. Tak co, what do you think?

Podpoř FOMO team 👀🤍

Secure card payment by Stripe
Zjištujeme, jestli tvůj prohlížeč umí platby.