Možná tě to překvapí, ale tvůj oblíbený content creator nebo influencer se obsahem jen tak snadno uživit nemusí.
Content creators nebo zkrátka influenceři*influencerky se podle posledních dat ze Spojených států nemusí vždy mít finančně tak dobře, jak bys čekal*a. Za poslední tři roky podle dat Bank of America ubývá počet lidí, kteří se dle svých bank statements živí tvorbou obsahu a nyní je to je 0,20 % jejich zákazníků. Po covidové pandemii v roce 2021, kdy online začalo tvořit více lidí, to bylo 0,25 %, což byl peak.
A není to jen o tom, kolik lidí se touto prací (u)živí, ale že si jako celek nevydělávají ani tak závratné částky. Průměrný příjem content creators v USA je jen o 20 % vyšší než průměrného amerického zaměstance*zaměstnankyně.
Ačkoliv by toto číslo mohlo značit, že se content creators daří lépe, není to nutně pravda. Tyhle statistiky totiž nafukují a zvedají ty největší influenceři a influencerky jako D'Amelios, Logan Paul nebo třeba Addison Rae. Měsíční příjem amerického content creatora*creatorky totiž není vyšší než týdenní příjem běžně zaměstnaného člověka.
To tím pádem naznačuje, že podle Bank of America se jen minimum tvůrců a tvůrkyň může svým obsahem uživit, natož z něj zbohatnout. Například podle reportu Linktree z roku 2023 vydělalo 72 % content creators méně než 500 dolarů měsíčně. Což je necelých 12 000 korun.
Nahrává tomu také fakt, že jde o neskutečně soutěživý trh, kde je (o to více v anglicky mluvícím světě) těžké se prosadit. Ale jako taková je tato ekonomika obří, její celkový odhad se pohybuje mezi 29 miliardami až 152 miliardami dolarů ročně. Úplně přesně se asi odhadnout nedá.
Většina je také závislá na spolupracích a nemá jinou cestu, jak si peníze vydělat. Podle jiného loňského výzkumu The State of Creators bylo na placených partnerstvích kompletně závislých 66 % tvůrců a 96 % si za rok vydělalo méně než 100 000 dolarů (v přepočtu 2,3 milionu korun.) Pro srovnání průměrný*průměrná Čech*Češka si za rok vydělá kolem půl milionu korun, Američan*ka 50 000 dolarů (1,2 milionu korun).
zdroje: Fortune, Forbes Australia, Creator Trends