Na TikToku se o kosmetice učí 37 % dotázaných. Dalších 23 % získává informace na Facebooku a pětina na Instagramu. Tutoriálům na YouTube zůstalo věrných 15 % dotázaných a Snapchat či Google využívají jen 3 %. Vyplývá to z průzkumu agentury Kyra, která se zaměřila právě na generaci Z.
Průzkum 2022 Gen Z State of Beauty Report ukázal, že E.l.f. Cosmetics se stala nejlepší značkou v oblasti make-upu, kterou respondenti denně používají, a odsunula tak Maybelline z loňského prvního místa na druhé místo. Agentura vypracovala průzkum v měsících červenec a srpen 2022 na vzorku tisíce respondentů. Zapojili se lidé ve věku 18 až 25 let, 52 % tvořily ženy, 15 % muži, 17 % nebinární osoby, 7 % rodově fluidní osoby a 6 % transgender muži. Vzorek pocházel z Velké Británie a Spojených států amerických.
Podle průzkumu jsou v top desítce kosmetických značek hlavně cenově dostupné produkty. V oblasti péče o pleť se na prvním místě umístila značka CeraVe, což svědčí o pokračujícím úspěchu budget-friendly kosmetických značek, které dosáhly virálního statusu na TikToku, a to nejen díky spolupracím se známými influencery, ale také protože je často doporučují přední dermatologové. V ČR je CeraVe k dostání v lékárnách.
V žebříčku skincare se umístily také další cenově dostupné produkty od značek, jako je The Ordinary, Dove, Nivea, Cetaphil nebo Clinique. Absolutním vítězem v kategorii bodycare se stala značka Dove, následovaná německou Niveou a opět CeraVe. Na desátém místě se umístily produkty Versed, které si můžeš objednat třeba online přes Cult Beauty (Mist na body acne je prostě jednička!).
Podle průzkumu jsou mladí lidé v oblasti péče o kůži vzdělanější a proaktivnější v porovnání s mileniály a staršími generacemi. S kosmetikou začínají dříve, vyhledávají recenze a rozšiřují si přehled před používáním konkrétních produktů a po nich, zjišťují si informace o složení a správném pořadí vrstvení produktů. Přibližně každé dva měsíce si koupí něco nového na základě zjištění ze sociálních sítí, ale zároveň si vytvářejí pevnou rutinu, která jim pomáhá dosáhnout požadovaných výsledků.
Ačkoli polovina lidí nové produkty objevuje na internetu, 40 % nakupuje offline v kamenných prodejnách. 41 % z nich chce zatočit s akné, 29 % chce mít pleť krásně hydratovanou a 23 % bojuje s nerovnoměrnou texturou pleti, tedy nejrůznějšími jizvičkami po akné a pozánětlivou pigmentací. Rádi si nechají poradit od odborníků a nekupují produkty bezmyšlenkovitě. Na špici priorit u nich zůstává hydratační krém. Velký zlom nastal na druhém místě, kam se k mému překvapení a radosti dostal ochranný krém s vysokým UV faktorem. Už to samo o sobě dokazuje, že to s prevencí stárnutí myslí opravdu vážně.
Na třetím místě se umístily sheet masky (ano, jsou fajn, ale zůstává po nich příliš mnoho odpadu!), hydratační séra s kyselinou hyaluronovou a projasňující ampule s vitaminem C. Generace Z je také ochotná experimentovat s novými produkty, o kterých se dozví jak jinak než z TikToku: 40 % z nich uvedlo, že si každé dva měsíce koupí alespoň jeden nový výrobek, který objeví na internetu.
„Chuť nakupovat je velká, ale aby k nákupu došlo, potřebují vidět před a po a vědět, jak funguje produkt v rámci rutiny,“ prozrazuje viceprezidentka agentury Kyra Marina Mansour. Průzkum dále ukazuje spojení mezi virálními produkty z TikToku a výsledným umístěním značek.
Úspěch růžové tvářenky Dior Rosy Glow je povzbudivý a ukazuje, že viralita kosmetického produktu na TikToku může zvýšit prodeje bez ohledu na cenu. Dior díky ní vyskočil na třetí příčku. Druhá patří drugstore ikoně Maybelline. Její řasenka Sky High se stala virální na TikToku v lednu 2021 a od té doby je na Amazonu často sold-out.
Pokud jde o vůně, zákazníci z generace Z stále objevují, co se jim líbí, a pouze 21 % z nich používá vůni každý den. Učí se však rychle, protože 60 % z nich vlastní tři až pět vůní. Boom genderově neutrálních vůní nachází u generace Z odezvu, protože 43 % má zájem o nošení unisex vůní.
Záleží také na estetice, někdy dokonce více než na samotné vůni: Více než polovina respondentů uvedla, že pro jejich rozhodnutí o koupi je důležitý samotný vzhled flakonu, zatímco o něco méně než polovina uvedla totéž v případě samotné vůně.
Vzhledem k nárůstu genderově neutrálních produktů zpráva popisuje generaci Z jako „genderově nevyhraněnou“: Až 69 % prohlásilo, že na jejich nákupní zvyklosti nemá vliv gender influencera/ky. Make-up a kosmetika jsou tedy podle mladých z generace Z jednoduše pro všechny a zajímají se spíše o výsledný efekt než o to, zda jim produkt prezentuje osoba stejného pohlaví nebo genderu. Co se týče obsahu od beauty influencerů, respondenti uvedli, že je nejvíce zajímají tutoriály, 17 % z nich je uvedlo jako typ obsahu, který chtějí na sítích vidět více.
Vzhledem k převaze humorných videí na TikToku se také kosmetický obsah nemůže brát příliš vážně: 16 % respondentů si přeje více zábavného obsahu. Humor byl uveden jako druhá nejdůležitější vlastnost, kterou respondenti očekávají od tvůrců kosmetického obsahu, hned po upřímnosti a důvěryhodnosti.