Přihlášení se k heyfomo

Po přihlášení budeš mít přístup ke všemu obsahu na heyfomo.cz, můžeš komentovat články a další features, just do it!
Reset hesla

Gen Z nemá problém s kritikou, zaměstnavatelé ji jen neumí formulovat!

Bez konstruktivní kritiky, nemůžeme růst a zlepšovat se. Na tom se asi shodneme všichni. Na Gen Z se ale musí specificky, jakmile nám feedback špatně zformuluješ, je možný, že už se v práci neobjevíme.

Mezi Gen Z patříme my všichni, co jsme se narodili mezi lety 1997 a 2012.

Logicky z toho vychází, že většina z nás už se pohybuje v pracovním prostředí, a to ať už brigádně, nebo na plný úvazek. V USA bude už za osm let naše generace tvořit třetinu pracovního trhu.

Často se s naší generací ve spojení s prací vážou negativní narativy. Jako například to, že jsme líní a nechceme pracovat nebo že potřebujeme speciální zacházení, na které zaměstnavatelé nejsou od jiných generací zvyklí.

No a nebo, že jsme urážliví na jakoukoliv zpětnou vazbu. Není ale pravdou to, že s námi prostě neumí starší generace správně komunikovat?

Jak chce Gen Z slyšet konstruktivní kritiku

Hned

V první řadě potřebujeme kritiku slyšet hned v moment, kdy něco pokazíme nebo se něco nelíbí našim zaměstnavatelům, ne čekat až to v zaměstnavateli vybublá a vychrlí to na nás po měsíci.

Určitě jsem se naučila kritiku nejlépe říkat hned, jakmile se problém objeví nebo si něčeho všimnu. Když kritiku vznesu později většinou je to pro gen z zaměstnance příliš náročné. Což bude i tím, že pozdější feedback bývá na více věcí najednou nebo je už v té chvíli vážnější.
Než jsem se toto naučila, tak na tom pár mezipracovních vztahů vyhořelo.

Na druhou stranu nemám s kritikou špatnou zkušenost pokud se vznese hned, bývá brána dobře. Přístup ke kritice je otevřený a je prostor pro diskuzi, což je pro mě , jakožto mladou podnikatelku důležité.
Andy Horáková, podnikatelka, pozice nadřízené

Napřímo

Chceme to slyšet z očí do očí, ne přes další kolegyni.

Určitě bych chtěla, aby mi kritiku řekl napřímo a nejlépe hned, s klidem a popsal mi v čem konkrétně jsem udělala chybu, aby se to příště neopakovalo. Ale rozhodně by se mi nelíbilo, kdyby na mě začal řvát a podobně.
Daniela, 21 let, servírka a baristka v kavárně
Se všemi svými kolegy se snažím komunikovat hlavně upřímně, ať už jsou to mileniálové, nebo generace Z. Zatím se mi osvědčilo, že to je jediná taktika, která je neprůstřelná napříč generacemi a dobrá i na to se každé ráno podívat do zrcadla.
Vilém Franěk, marketing, pozice nadřízeného

Vysvětlení

Nestačí „Tohle jsi pokazil*a“. Potřebujeme vědět, proč není nadřízený spokojený a jak by si představoval, abychom práci odvedli lépe.

Nedej bože, když za nás nadřízený předělá naši špatně odvedenou práci a neřekne nám, co jsme udělali špatně.

Také je pro nás důležité mít prostor k vysvětlení, proč se nám daná věc nepovedla - například kvůli psychickému rozpoložení.

Stalo se mi, hlavně na brigádách dříve, že mě kvůli tomu, že jsem nejmladší v kolektivu, brali jako nejslabší článek týmu a dávali to najevo dost nepříjemným způsobem, z čehož jsem si odnesla nepříjemnou zkušenost a ne nějaký posun. Zpětná vazba je v práci důležitá, ale musí být příjemná a užitečná pro obě strany.
Markéta, 20 let, retail

Naše generace poslouchá své psychické zdraví a může se stát, že dáme přednost sobě nad pracovními povinnostmi, což je často pro starší generace ve vedoucích pozicích nepochopitelné.

Slušnost

Pokud se někdo chce zbavit Gen Z zaměstnance, stačí, aby se nechal unést emocemi a křičeli na něj. Jestli totiž něco nesnášíme, je to nedostatek respektu a násilí.

Chci aby mi zaměstnavatel asi naslouchal a respektoval mě jako člověka, protože mi přijde přežitek se chovat k podřízeným a obecně k práci jakože to je konec světa, když něco bude jinak.
David, 20 let, sociální sítě

Fenomén stěžování si na sociálních sítí

Pro naši generaci je také typické sdílet naše dojmy na sociálních sítích. Proto se často děje, že v případě nespokojenosti točí Gen Z storytimy o svých nepovedených pracovních zkušenostech.

Setkal*a ses někdy ty se špatnou komunikací tvých chyb v práci? Dej nám vědět!