It’s rebranding summer! Is it? Co stojí za trendem rebrandingu na sociálních sítích?
Tento článek měl původně sloužit jako jakýsi guide na to, jak rebrandovat sám*sama sebe, ale během přemýšlení nad tím, jak článek napíšu jsem došla k závěru, zdali je tohle uvažování nad vlastním rebrandingem vůbec normální a odkud se tahle touha bere?
Rebranding osobnosti se stal jedním z nejvirálnějších TikTok trendů letošního roku a vlastně celé Gen Z kultury. Na TikToku najdeš videa s popisky typu „me rebranding my entire life at 2 am” all the time. Basically jde o proces, kdy se rozhodneš, že překopeš celý svůj život od A do Z k lepšímu. Na Pinterestu si najdeš svoje fotky do moodboardu, který tě k tomu bude motivovat a tadá - máš na světě novou verzi sebe samé*ho. Co na tom může být problematické?
Pojďme si přiznat, že jde o diagnózu nás chronically online lidí. V době, kdy si můžeš smazat Instagram, založit nový a přes noc kompletně změnit svoji digitální identitu, hranice mezi tím, kým jsme, kým se chceme stát a kým chceme být na internetu (či v offlinu), absolutně zmizela.
Máme pocit, že naše osobnost je něco, co se dá průběžně upgradovat. Místo hledání identity si ji tvoříme podle nálady, a navíc máme neustále na očích různé estetiky na sociálních sítích. Kvůli tomu si možná myslíme, že musíme sami sebe takto škatulkovat.
Tenhle mindset je podložen i studiemi od odborníků přes média a psychology. Údajně cítíme tlak být na sociálních sítích něčím konkrétním a srozumitelným, zkrátka zařadit se do konkrétní škatulky. Naše generace je vůbec první, která je sledovaná, komentovaná a hodnocená online. Máme tedy pocit, že se musíme prezentovat autenticky, ale zároveň dostatečně zajímavě, abychom se líbili algoritmu a zapadali.
A pokud nás algoritmus nebo okolí tlačí do nějaké škatulky, nejjednodušší obrana je, si sám či sama určovat, kým zrovna chceš být. I přesto, že se tedy tento neustálý rebranding může pro někoho zdát jako bizarní, má to svoje odůvodnění.
Na druhou stranu tuhle potřebu měli lidé vždycky, jen to nesdíleli veřejně a neměli Pinterest board, aby mohli jít all in…
Fenomén rebrandingu jde ruku v ruce s konzumerismem. To, že se rozhodneme překopat celou naši personality se často váže i na potřebu změnit celý náš šatník, make-up routine a podobně.
Rebranding není čistě negativní věc, může mít i spoustu pozitivních aspektů. Donutí nás pushnout se být lepším člověkem, vymyslet si nové cíle, reflektovat nad tím, kdo jsme a tak dále. Všeho ale s mírou. Je fajn si tento rebranding jednou za čas udělat, ale s myšlenkou, že i tvůj aktuální stav je enough a ne, protože máš pocit, že za nic nestojíš. ❤️🩹
Kde teda začít a jak udělat nejlepší moodboard?
Prvně se zeptej sám*sama sebe, kdo chceš být? Kdo je tvá vysněná verze? Kde žije? S kým se baví? Jak se chová? Co dělá? Jak vypadá její běžný den? Kde pracuje? Jak vypadají její vztahy? Jaké má koníčky?
Vžij se do téhle osobnosti, najdi si fotky s jejím vibem na Pinterestu a všechno vlož do svého moodboardu a někam si to sepiš. To, že chceš změnit třeba i ten šatník nebo vzhled je fajn, ale přemýšlej spíš nad tím, jak se tvoje nové já bude cítit.
Let’s bring your best version out there!⭐️
Zdroje: Brandtzaeg, B., & Chaparro-Domínguez, M. A. (2019). From youthful experimentation to professional identity: Understanding identity transitions in social media.