Přihlášení se k heyfomo

Po přihlášení budeš mít přístup ke všemu obsahu na heyfomo.cz, můžeš komentovat články a další features, just do it!
Reset hesla

Formulový tým Alpine vyměnil Jacka Doohana za Franca Colapinta, proč?

Rokie Jack Doohan si v sedačce F1 týmu Alpine bohužel moc neužil, po šestém závodě sezóny ho nahradil formulovému světu již známý Franco Colapinto. Stojí za tím odchod šéfa týmu Olivera Oakse? Let's see.

Tým Alpine se po pouhých šesti Grand Prix v roce 2025 rozhodl změnit sestavu jezdců. Jack Doohan byl poslán na lavičku náhradníků a Franco Colapinto se usadil do druhé sedačky po boku Pierra Gaslyho.

Před změnou zažil tým Alpine neuvěřitelně dramatických 12 hodin. V úterý 6. května večer tým šokoval oznámením, že šéf týmu Oliver Oakes po pouhých 10 měsících s okamžitou platností opouští svou pozici a jeho povinnosti bude zastávat výkonný poradce Flavio Briatore s čímž přichází otázka... Jak moc je změna pilotů spojena se změnou na hlavní týmové pozici? Asi hodně, protože hned další den, ve středu ráno, oznámili předvídatelnou zprávu, že se Franco ujme závodního místa pro Velkou cenu Emilia-Romagna v Imole.

Zdroj: F1 YT

Proč je ale Colapinto pro Alpine hot deal?

1. Závodní potenciál

Argentinský jezdec zaznamenal během působení v F1 v loňském roce několik úspěchů: odjel devět závodů jako náhrada za Logana Sargeanta za tým Williams, dvakrát bodoval a stal se prvním argentinským jezdcem ve Formuli 1 po 23 letech. Jeho schopnost se rychle adaptovat je prý klíčový faktor, který Alpine přesvědčily, aby ho angažovali. Přestože se dopustil několika nehod, jeho potenciál je považován za vysoký.

2. Finanční přínos a zájem veřejnosti

Colapinto přináší do týmu významné sponzorské příjmy, zejména díky podpoře z Argentiny. Jeho popularita v rodné zemi je obrovská, což se odráží v zájmu sponzorů a fanoušstva. Například jeho osobní sponzor Mercado Libre se již objevil na voze Alpine. Tým Alpine údajně zaplatil Williamsu přibližně 8,4 milionu liber za Colapintovo uvolnění, aby mohl v této sezóně závodit za jejich tým a touto investicí potvrdil, že čekají Francovo finanční zhodnocení. Podporu mimo to přináší i od argentinské energetické společnosti YPF.

Nejsou to ale jen peníze, Franco se sebou táhne i hvězdnou sílu a obrovskou, vášnivou základnu fanoušků - v loňském roce, kdy jezdil za Williams se stal národním hrdinou ve své rodné Argentině. Jeho vliv byl tak velký, že byl považován za druhou největší sportovní hvězdu země po fotbalové legendě Lionelu Messim.

Čeká nás velký návrat Sergia Péreze?

@sofienajmanova

3. Strategie týmu a rotace jezdců

Někdo tvrdí, že Franco nahradí Jacka na pět závodů, podle zdroje webu F1 ale toto tvrzení popřel sám Flavio Briatore. Tento krok má být součástí strategie týmu Alpine, která zahrnuje rotaci jezdců za účelem hodnocení jejich výkonu a potenciálu pro budoucnost, takže Colapintovo angažování je výsledkem promyšleného rozhodnutí, které může přinést týmu nejen sportovní úspěchy, ale i finanční a marketingové výhody.

Tohle vše dělá z Colapinta velmi atraktivní balíček pro Alpine, který svádí velmi těsný boj o střední pole, a v současnosti se v šampionátu týmů nachází na devátém místě se sedmi body.

„Nejprve chci poděkovat týmu za to, že mi dal příležitost závodit v příštích pěti závodech. Budu s týmem tvrdě pracovat na přípravě na další závody. Zůstal jsem ve formě a jsem co nejlépe připravený. Udělám vše pro to, abych se co nejrychleji dostal do tempa a po boku Pierra dosáhl co nejlepších výsledků.“
Franco o svém přestup pro web F1
Zdroj: Instagram F1

ZJEDNODUŠENĚ:

Vzhledem k tomu, že tým nebojuje na špici je toto období a změna skvělá příležitost zjistit, kdo je a kdo hlavně bude nejlepším partnerem pro Gaslyho pro příští rok, kdy přijde nová éra pravidel, která představuje skutečnou příležitost pro tým, aby se výrazně posunul v hierarchii. Tím, že tým udělá tento krok nyní a dá Francovi možnost vyzkoušet si, jak je schopný s týmem fungovat a ukázat, co dokáže, může si tím Alpine připravit skvělou půdu právě pro sezónu 2026.

Jak to bylo a jak to bude s Jackem?

Dvaadvacetiletý letý Australan a syn ​​motocyklové legendy Micka Doohana se letos chystal na svou nováčkovskou sezónu, ale terč na zádech měl bohužel už od ledna, kdy Alpine „uzavřel dohodu“ s Williamsem o zajištění Colapintových služeb na základě víceleté smlouvy, která zahrnovala i jeho roli rezervního jezdce pro rok 2025. Od té doby Jack věděl, že není ani na minutu v bezpečí.

Změna přišla po Velké ceně Miami, kde se Jackovi poprvé v kvalifikaci povedlo překonal týmového kolegu Gaslyho, ale v závodu se v první zatáčce srazil s Liamem Lawsonem a nakonec odstoupil. Bylo právě nepovedené Miami důvodem finální rozhodnutí? To nejsem úplně schopná říct, protože některé zdroje uvádějí, že diskuse o výměně probíhaly už před Miami a s postupujícím víkendem se poté jen zintenzivnily.

Co teď ale? Jack nadále zůstane v týmu Alpine, ale tentokrát na pozici rezervního jezdce. Zaměří se na podporu týmu a na vlastní trénink, aby byl nejlepším týmovým hráčem, a hlavně kdykoliv připravený zaskočit. Zároveň bude doufat, že dostane šanci vrátit se třeba do Silverstone a upevnit si své postavení.

Zdroj: Instagram F1

No a pokud jde o Oakesovu rezignaci, jedná se o poslední z řady změn ve vrcholovém managementu, které Alpine v posledních dvou letech poznamenaly. Po odchodu generálního ředitele Laurenta Rossiho se spustil dominový efekt, a odešel šéf týmu Otmar Szafnauer, sportovní ředitel Alan Permane, technický ředitel Pat Fry, technický ředitel Matt Harman, vedoucí aerodynamiky Dirk de Beer a ředitel projektů expanze závodů Davide Brivio. I přes všechny tyto odchody ale zatím není jasné, proč Oakes tým opustil.

Jak bude Franco závodit a jak se bude celá situace vyvíjet pro tebe budeme sledovat a brzy dáme update!

Pozvi mě na kafe☕️✨

Secure card payment by Stripe
Zjištujeme, jestli tvůj prohlížeč umí platby.