Shopaholicadel už několik let plní přední stránky sociálních sítí, objevuje se v televizi a každý den o ní vychází nové články. Co si o tom myslí psychologové, novináři a krajská veterinární správa?
Ohledně Shopaholicadel (Adély Pulcové) jsme vyzpovídali psychology, novináře i krajskou veterinární správu a všichni se vyjádřili k jejímu chování na sítích. Zabývali jsme se také tím, jaký vliv má na své sledující a bavili jsme se i o její osobnosti.
Psycholog doc. PhDr. Marek Preiss, Ph.D. (MP) a psychoterapeut PhDr. Petr Kačena (PK)
Když děti a dospívající na internetu sledují někoho, kdo je agresivní a sprostý, může je to nějakým způsobem psychicky ovlivnit? Případně, jak?
MP: Záleží na tom, jaký je podobnému chování přikládán význam, zda je to vybočení z běžné normy, nebo součást očekávání. Obecně ale může být podobné chování modelem. Hrubá sprostota může být traumatizující.
PK: Ano, lidé se učí nápodobou, takže budou přirozeně imitovat chování lidí kolem, které je úspěšné. Větší odpovědnost mají tak influenceři a provozovatelé sociálních sítí, kteří by stejně jako tradiční média měli obsah regulovat.
Měl by se podle vás na internetu dávat prostor agresivním lidem?
MP: Záleží kde na internetu. Vždy by se ale měla zachovávat pravidla – slušnost, ohleduplnost a transparentnost.
PK: Hrubá agresivita rozhodně na internet nepatří.
Proč lidi na internetu sledují bizár? Dělají to, aby se cítili lépe?
MP: Odlišné, zvláštní a nekonvenční, to vždy lidi přitahovalo.
PK: Bizarní je zajímavé, lidé to většinou dělají pro zábavu.
Krajská veterinární správa
Influencerka Shopaholicadel se přiznala, že svého domácího králíka vypustila do lesa i s klecí. Morče pak nechala umrznout a vyhodila ho u popelnice. Je to trestné? Co jí za to hrozí?
Jedná se o přestupek a postihy jí za to samozřejmě hrozí. Vše je uvedeno v Zákoně č. 246/1992 Sb., na ochranu zvířat proti týrání, ve znění pozdějších předpisů. Podle paragrafu čtyři se influencerka dopustila týrání zvířete, a jak stojí v paragrafu pět, nikdo nesmí zvíře opustit s úmyslem se ho zbavit nebo jej vyhnat.
Novinář Daniel Kraus:
Proč se čte bizár jako Shopaholicadel?
Ze stejného důvodu, ze kterého se lidi koukají na Love Island nebo Prostřeno – bizár vždycky byl a bude populární. Z psychologického hlediska to nemohu sice říct úplně odborně, ale myslím, že pro lidi je to zábava, ale i určitým způsobem úleva, asi od nějaké každodenní mediální a životní monotónnosti. Zkrátka je to zajímavější, než si číst o „klasických“ tématech. Sám se přiznám, že se někdy na podobné „blbosti“ taky podívám.
Měla by média této influencerce dávat prostor? Patří ona na sociální sítě a do titulků článků?
Nemyslím si, že by se to mělo nějak zásadně omezovat. Máme tu nespočet médií, která mají různá zaměření, takže nějaký bulvár nebo influencerské portály o tom pochopitelně psát budou. Asi bych jim to nevyčítal. Samozřejmě existuje nějaká novinářská etika, takže všechno má svoje limity. O tématech typu Shopaholicadel se ale bude vždycky mluvit, protože jsou zkrátka populární. Druhá věc je pak samozřejmě to, jestli takovým lidem dávat prostor se skrze média vyjadřovat (pokud nemluvíme o sociálních sítích).