Přihlášení se k heyfomo

Po přihlášení budeš mít přístup ke všemu obsahu na heyfomo.cz, můžeš komentovat články a další features, just do it!
Reset hesla

Fenomén beauty dupes: Jak inflace zvyšuje poptávku po cenově dostupných kosmetických produktech?

Vzhledem k nejvyšší inflaci za posledních 40 let, způsobující raketový růst cen základních produktů, jako je benzín a potraviny, stále více spotřebitelů hledá levnější alternativy svých oblíbených kosmetických vychytávek. 

Podle údajů z platformy Think with Google vzrostl počet vyhledávání výrazu „dupe“ během června 2022 celosvětově o 40 % v porovnání se stejným obdobím předešlého roku. To znamená, že ke každému rozjasňovači YSL Touché Eclat, bronzeru Chanel Les Beiges a oleji na rty Dior Lip Glow přibývá dvojnásobné množství tzv. beauty dupes, tj. napodobenin nebo podobných alternativ, které jsou pro spotřebitele dostupné za mnohem přijatelnější cenu.

Dlouhodobým oblíbeným tématem skinfluencerů jsou cenově dostupné dupes luxusních kosmetických produktů, které se staly virálními zejména na TikToku, a to díky rychlým srovnávacím recenzím. Najít ty nejlepší a nejbližší originálům se stalo pro mnohé beauty junkies hlavní náplní obsahu právě na TikToku, kde má hashtag #makeupdupes téměř 700 milionů zhlédnutí. 

„Spotřebitelé sami uvádějí, že kvůli inflaci hledají cenově dostupnější alternativy,“ řekla během livestreamu Meg Pryde, zakladatelka aplikace Brandefy, která poskytuje srovnání luxusních kosmetických produktů a podobných položek od luxusních značek.

Počet vyhledávání našich uživatelů se výrazně zvýšil, protože se spotřebitelé snaží hledat nové způsoby, jak ušetřit. Svou oblíbenou řasenku, luxusní parfém nebo drahý krém si prostě v aktuální situaci nemohou dovolit.
Meg Pryde

Každá srovnávací stránka nabízí „skóre podobnosti“ na základě řady faktorů, včetně barvy, výdrže produktu, složení, konzistence a vůně. Vzrůstající popularita aplikací, jako je Brandefy, není náhodná. Dozvuky pandemie, válka na Ukrajině, inflace či problémy v dodavatelských řetězcích způsobují, že lidé hledají řešení, jak se s vyššími náklady vyrovnat.

Kdo šetří, má za tři

Kosmetické trendy na TikToku často vedou k tomu, že se virálně rozšíří sekundární dupes beauty produktů. Kultovní rtěnka Black Honey od Clinique za 720 Kč, která se stala virální v srpnu 2021, zapříčinila vznik identického odstínu Ecstatic u rtěnky Hydrating Core Lip Shine Ecstatic z portfolia značky E.l.f. Beauty za přibližně 150 Kč. Rtěnka Black Honey od Clinique se v důsledku toho umístila na prvním místě v seznamu 10 nejvyhledávanějších beauty dupes na Googlu z června 2022, který sestavila společnost Spate.

Podobný osud potkal další trháky luxusních značek: korektor 16HR Camo za 130 Kč považují uživatelé aplikace Brandefy za dokonalý beauty dupe korektoru Tarte Shape Tape za 720 Kč. Na sociálních sítích Lottie London uživatelé mezitím repostují tipy na beauty dupes rozjasňovače Diamond Bomb (1 070 Kč) od Fenty Beauty a doporučují alternativu Diamond Bounce za 230 Kč.

Dokonce i v kategoriích, jako jsou make-upy, kde běžně spotřebitelé zůstávají věrní svým oblíbencům, se situace mění a stále častěji se hledají levnější varianty. Společnost Brandefy zaznamenala zvýšený počet vyhledávání termínu „foundation“ a v roce 2022 se tato kategorie stala nejvyhledávanější. Prémiové a luxusní značky se dlouhodobě staví odmítavě k napodobeninám zaplavujícím TikTok, a to zejména v případech, kdy se jedná o porušení práv duševního vlastnictví.

Podle odborníků jsou nicméně spotřebitelé zdatní ve vyhledávání a rozlišování rozdílů mezi produkty, přičemž influenceři podrobně rozebírají klady, zápory a důvody, proč jsou luxusní verze dražší. Ne, opravdu to není jen vlivem toho, že se jedná o luxury branding přirážku. Žádné dva produkty nejsou úplně stejné. Zákazníci jsou jen daleko vynalézavější, vzdělanější a kromě toho, že chtějí ušetřit, se snaží pochopit, co od výrobku skutečně očekávají. 

Pozvi mě na kafe☕️✨

Secure card payment by Stripe
Zjištujeme, jestli tvůj prohlížeč umí platby.