Přihlášení se k heyfomo

Po přihlášení budeš mít přístup ke všemu obsahu na heyfomo.cz, můžeš komentovat články a další features, just do it!
Reset hesla

Recenze: F1: The movie: Brad Pitt a Lewis Hamilton společně na závodní dráze

Před pár dny dorazil do kin dlouho očekávaný film F1: The movie a jako fanoušek Formule 1 jsem ho samozřejmě musela vidět. To, že hlavní roli ztvárnil Brad Pitt a na filmu se jako spoluproducent podílel samotný Lewis Hamilton, slibovalo, že to nebude jen další hollywoodská honička a musím říct, že opravdu nebyla...

SPOILER ALERT: Článek obsahuje informace o obsahu filmu.

O čem film je? F1: The Movie je výpravný sportovní thriller zpracovaný Apple TV z prostředí Formule 1, který je režírovaný Josephem Kosinskim, který stojí například za filmem Top Gun: Maverick.

Sleduje příběh bývalého jezdce Sonnyho Hayese v podání Brada Pitta, který se po dlouhé pauze vrací na závodní trať F1. Jeho úkolem není jen znovu usednout do monopostu a zvítězit, ale hlavně pomoct mladému a talentovanému pilotovi Joshuovi Pearcovi, kterého hraje Damson Idris a celému fiktivnímu týmu APX GP prosadit se ve světě F1, kde dominují gigantické týmy jako Mercedes nebo Red Bull.

Děj filmu se prolíná se skutečnou sezónou F1 a závodní záběry byly natáčeny přímo během reálných Grand Prix, což dodává filmu autenticitu. Skvělé je, že se ve filmu kromě fiktivního příběhu objevují i reálné tváře světa Formule 1, můžeme tam zahlédnout nejen skutečné jezdce, ale i šéfy týmů.

Diváctvo má díky tomu při sledování pocit, že je opravdu uvnitř opravdového paddocku (protože actually je), a krom toho také lidé, kteří byli v době natáčení přímo na okruzích, měli možnost sledovat filmový štáb v akci, vidět Brad Pitta na trati a být součástí samotného procesu.

To rozvířilo obrovský mediální zájem, kdy lidé sdíleli videa z natáčení, čímž vznikl úplně jiný rozměr propojení filmu a skutečné Formule 1.

Hlavní myšlenka:

Ta jde mnohem hlouběji než je jen příběh o rychlosti, technologiích nebo touze po vítězství. Je především o druhé šanci a o tom, že nikdy není pozdě vrátit se k tomu, co člověk miluje.

Ukazuje, jak důležitá je týmová práce, respekt ke zkušenostem a schopnost předávat dál to, co člověk v sobě nese po letech ve vrcholovém sportu.

Zároveň ale zdůrazňuje, že opravdová síla není jen v tom pokračovat za každou cenu, ale také umět odejít v tom nejlepším. S respektem k sobě samému a s vědomím, že se člověk může posouvat v jiných aspektech.

Recenze: The Seat - Kimi Antonelli a jeho nástup do Mercedesu

@sofienajmanova

MÍNUSY:

1. Prezentace žen

Každý film má své silné stránky, ale i slabší momenty a i když se mi film celkově líbil, musím přiznat, že měl i několik výrazných mínusů. Jedním z největších zklamání pro mě byla prezentace žen.

V roce 2025, kdy se motorsport včetně samotné F1 aktivně snaží podporovat ženy skrze projekty jako F1 Academy, je až zarážející, jak stereotypně a povrchně byly ženské postavy ve filmu vykresleny.

Jedna z mála ženských postav ve filmu, mechanička, udělá zásadní chybu během závodu, kterou tým poškodí (což se může stát, ale v kontextu celého filmu to bilo do očí).

Druhá žena, technická inženýrka, sice profesně schopná, je zároveň zobrazena hlavně skrze svůj milostný poměr s hlavním jezdcem.

A třetí ženská postava? Ta je ukázaná jen jako fanynka, která se v klubu ptá na jiné jezdce. Tahle jednostranná reprezentace žen v prostředí, kde se teď tolik mluví o rovnosti a začleňování, mi přišla nejen nevyvážená, ale byla jsem i docela zklamaná.

Zdroj: Goss.ie

2. Reálnost, respektive nereálnost

Další věc, která mi na filmu úplně nesedla, byla míra reálnosti. I přesto, že na projektu spolupracoval Lewis Hamilton, aby zajistil věrohodnost závodního prostředí, tak mi to ne vždycky přišlo dobře zpracované.

Jako fanoušek F1, který má čerstvě za sebou zážitek přímo z Grand Prix, jsem si během sledování nemohla pomoct a neustále jsem porovnávala, co je realistické a co už ne, a možná i právě proto jsem se s některými momenty těžko smiřovala a film jsem si kvůli tomu neužila naplno.

Některé závodní scény mi přišly opravdu přehnané, ať už šlo o předjíždění, zbytečně natažené pitstopy nebo absurdní situace, jako hádky o pneumatiky během zastávky v boxech.

V reálném závodě by velké množství provedených manévrů na trati ve skutečnosti vedly k sérii penalizací, ale ve filmu se neobjevila ani jedna, což působilo nereálně.

Styl jízdy hlavního hrdiny mi taky moc neseděl, šlo spíš o cílené zneškodňování, bourání a brzdění soupeřů než o férové závodění, které mám ráda.

A za mě úplně mimo realitu byl i moment, kdy se říká, že pokud tým nevyhraje alespoň jeden závod, tak končí. Kdyby to tak bylo, tak v reálném světě by to znamenalo konec pro většinu týmů na startovním roštu a to je prostě nesmysl.

Zdroj: Netflix junkie

A ještě takový malý detail, který sice nijak zásadně neovlivnil můj celkový zážitek, ale jako fanoušek F1 jsem si ho zkrátka všimla. Film měl zobrazovat jednu jedinou sezónu, ale ve skutečnosti se natáčel napříč dvěma lety.

Díky tomu si pozornější divák může všimnout určitých rozdílů v týmových liveries, tedy barevném provedení monopostů. U některých týmů je tak vidět, že se jejich design v průběhu filmu trochu mění. Není to nic, co by film vyloženě kazilo, ale jde o takový drobný detail, který člověku znalému prostředí jednoduše neunikne.

3. Simone Ashley

Další věc, která mě při zpětném pohledu na film trochu zklamala, byl přístup k postavě herečky Simone Ashley. Simone, známá například ze seriálu Bridgerton, měla ve filmu ztvárnit přítelkyni druhého hlavního jezdce Joshui Pearce, na projektu pracovala dlouhé měsíce, natáčela důležité scény a samotný film aktivně podporovala i na svých sociálních sítích.

O to překvapivější bylo zjištění, že všechny její záběry byly ve finální verzi úplně vystřiženy a to bez jakéhokoliv varování. Chápu, že během postprodukce dochází ke škrtům a změnám, ale úplné odstranění celé postavy herečky, která se natáčení výrazně věnovala, působí přinejmenším necitlivě, zvlášť když jde o veřejně známou tvář, která film pomáhala zviditelnit ještě před uvedením do kin....

PLUSY

I přes všechny zmíněné mínusy se mi film ve výsledku opravdu moc líbil a vlastně bych ho doporučila všem. Byla to silná, emocemi nabitá podívaná, která mě vtáhla od začátku až do konce a více než dvě hodiny filmu utekly jak nic.

Celý příběh se výborně sleduje a i když se opírá o známý narativ (zkušený, outsider, poslední šance), díky provedení to prostě funguje a myslím si, že formulový i neformulový divák si ho určitě užije!

Autenticita v tomhle směru fungovala tak napůl, skvěle ji podpořil fakt, že Brad Pitt se sám naučil řídit monopost. Zajímavé mi přišlo, že jeho řídící a natáčecí premiéra proběhla v Silverstone před 150 tisíci diváky... A LOT OF PRESSURE!

I samotní jezdci Formule 1 se na premiéře shodli, že film dobře vystihuje jejich pocit v monopostu při samotném závodění, takže to za mě bylo takové 50/50.

Je třeba uznat, že Joseph Kosinski exceluje ve vizuální stránce, závody jsou dechberoucí, dynamické a záběrově perfektně zvládnuté, dokázaly skvěle přenést emoce na diváka, bylo v nich cítit napětí, radost, frustrace i odhodlání.

Sonny Hayes

Zajímavý byl pro mě i vývoj hlavní postavy, Sonnyho Hayese, v podání Brada Pitta, ten funguje jako ideální outsider, kterému prostě fandíte.

Líbilo se mi, jak se jeho postava postupně mění a víc se angažuje v týmu, mění jeho přístup, vztahy a s tím i týmová dynamika, která šla od chaosu a frustrace až k postupnému zlepšování a víře v úspěch.

V tomhle směru měl film hezký dějový oblouk, který mi dával smysl. A bavilo mě i jeho propojení s dalšími motorsporty, jako Le Mans a NASCAR.

Hudební stránka filmu pro mě byla naprostý highlight. Soundtracky byly fenomenální, skvěle podtrhovaly atmosféru jednotlivých scén, emoce gradovaly a dávaly celému filmu rytmus.

Tate za mě byla samozřejmě nejlepší, ale písnička Messy od ROSÉ je taky 10/10. O to víc mě potěšilo, že k filmu vzniklo i samostatné F1 album, které si rozhodně ještě pustím mimo kino.

No a úplný závěr filmu mi přišel perfektní, scéna s Totem Wolffem byla skvělá, trefná a přirozeně vtipná, as he usually is...

Celkově jsem si film užila, nejlepší část na tom byli samozřejmě reální jezdci. Na ČSFD má prozatím hodnocení 84% a já osobně bych mu dala 9/10.

FUN FACT na závěr:

Max nepodpořil film

Max Verstappen se rozhodl film F1 nepodpořit, nezúčastnil se ani slavnostní premiéry v Monaku, ani té v New Yorku. Uvedl, že se raději chce soustředit na samotné závodění a trénink a zároveň mu nebylo úplně příjemné, jak film částečně připomíná sezónu 2021 a dramatický boj o titul, což podle něj působilo trochu zkresleně.

I přesto, že se ve filmu objevuje poměrně výrazně, nechtěl být s tímto projektem přímo spojován ani nepřijmul nabídku Brada Pitta a Lewise Hamiltona na soukromé promítání.

Oficiální trailer zde a na film si už teď můžeš zajít do všech větších kin:

O našem čerstvém zážitku z paddocku si můžeš přečíst tady:

Na vlastní kůži: Jaké bylo F1 GP Rakousko z paddock clubu?

@sofienajmanova

Pozvi mě do kina 🎥

Secure card payment by Stripe
Zjištujeme, jestli tvůj prohlížeč umí platby.