Přihlášení se k heyfomo

Po přihlášení budeš mít přístup ke všemu obsahu na heyfomo.cz, můžeš komentovat články a další features, just do it!
Reset hesla

F1 GP Saudská Arábie recap

Grand Prix Saudské Arábie tentokrát přinesla spoustu zvratů, emotivních momentů a hlavně velké množství skvělých sportovních zážitků. Známe vítěze, poražené a hlavně nového lídra šampionátu Formule 1, tak se pojďme podívat na to, jaká byla Velká cena v Jeddahu.

Třetí mítink letošní sezóny zavedl týmy do Džiddy na vůbec nejrychlejší městskou trať v kalendáři. Okruh postavený podél pobřeží Rudého moře kombinuje úzké pasáže a vysoké bariéry, což z něj dělá jednu z nejméně odpouštějících tratí. Letošní ročník se navíc jel o něco později než obvykle, což se projevilo především na náročných podmínkách. Vysoké teploty měly vliv nejen na výkonnost monopostů, ale i na strategii týmů, protože pneumatiky se přehřívaly, motory dostávaly zabrat a jezdcům v kokpitech rozhodně nebylo komfortně.

Kdybych měla jedním slovem popsat to, co se v Saudské Arábii stalo, řekla bych jen „wow“. Oscar Piastri ukazuje, že McLaren je v letošní sezóně zatím (skoro) nepřemožitelný, na své konto si připsal další vítězství (už třetí z pěti závodů). Radost ale tentokrát putovala i do Ferrari zásluhou Charlese Leclerca, naopak těžký víkend má za sebou Lando Norris, ale pojďme se na to podívat pěkně od začátku.

Než se na to ale vrhneme, look who made it to the paddock!! Češka Eliška Bábíčková, přítelkyně Kimiho Antonelliho, má za sebou první návštěvu paddocku jako WAG and she slayed!!!

Zdroj: Instagram Mercedes-AMG

KVALIFIKACE

Kvalifikace, byla neskutečná, napínavá a přinesla hodně zvratů. Vítězem se tentokrát stal Max Verstappen, který porazil druhého Oscara Piastriho pouze o deset tisícin sekundy a třetí dojel George Russell. Velice mě potěšil Carlos Sainz, který svůj modrý monopost Williams dotáhl až na 6. místo a upřímně mě velice potěšil i Liam Lawson, který se sice do Q3 nedostal, ale na 12. pozici překonal týmového kolegu Isacka Hadjara.

Naopak Lando Norris se opět trápil. Po ne úplně povedené kvalifikaci v Bahrajnu si v Saudské Arábii moc nepolepšil. Po bouračce v Q3 totiž kvalifikaci nedokončil a do nědělního závodu tak šel z 10. místa. To sice nebyl výsledek, který by tým nebo Lando očekával, ale naštěstí se mu nic nestalo a do nedělního GP nastoupit mohl. Nepovedenou sobotu si ale zažil i tým Kick Sauber, oba jezdci týmu se totiž nedostali přes hranici Q1, a tak skončili na 18. a 20. pozici. Lance Stroll nejen, že nepostoupil do Q3 ani Q2, ale zůstal v Q1 a tímto výsledkem překonal na počet vypadnutí v Q1 Kevina Magnussena, Lancovi se to totiž povedlo, respektive nepovedlo, už 75x....

GRAND PRIX

Nedělní závod byl napínavý od úplného začátku, klíčový moment přišel už v úvodu, když si Max Verstappen zkrátil trať přes obrubník a nevrátil získanou pozici. Výsledkem byla pětisekundová penalizace, která mu výrazně zkomplikovala další průběh závodu. Krátce na to, přesněji ve 4. zatáčce prvního kola, následovala tvrdá kolize mezi Pierrem Gaslym a Yukim Tsunodou, po které musel na trať vyjet první safety car a oba jezdci nakonec závod ukončili.

Závodní tempo bylo ve srovnání s kvalifikací výrazně pomalejší, o přibližně pět sekund na kolo a teploty na trati hrály klíčovou roli. Pneumatiky se rychle přehřívaly a mnoho týmů se potýkalo s degradací, a tak do hry vstoupily alternativní strategie. McLaren se rozhodl pro agresivní strategii s brzkým pit stopem Oscara Piastriho, což se ukázalo jako klíčové. Jeho jízda byla suverénní, nejen strategicky, ale i jezdecky a mimo to, že předváděl přesné, čisté a sebevědomé předjíždění, tak mezitím i stíhal vtipkovat o červeném světle na balkónu, zatímco s přehledem kontroloval závod, který nakonec i vyhrál. Zajistil si tím nejen své páté vítězství ve Formuli 1, ale také první místo v celkovém pořadí šampionátu.  Jezdec McLarenu tím potvrdil svou skvělou formu i vysoké ambice v boji o titul v sezoně 2025.

Lando si bohužel umí dělat život trochu zbytečně složitý a sám o tom i mluví, že by bylo možná fajn zajet sobotu tak, aby v neděli mohl být víc v klidu. Na tak rychlé a technicky náročné trati, kde se hraje o centimetry, jeho 10. startovní pozice nevěstila nic jednoduchého, ale v GP ukázal, proč ho fanoušci i experti řadí mezi nejtalentovanější jezdce současnosti. Od samého začátku závodu bojoval s maximálním nasazením, několikrát se i dostal do těsných soubojů s Lewisem Hamiltonem, který ho dvakrát trochu vycvičil v poslední zatáčce a na cílové rovince, ale Lando se z toho naopak poučil a šel neúnavně dopředu.

S týmem zvolili výrazně odlišnou strategii než většina jezdců, zatímco ostatní pitovali dřív, Lando svůj první pit stop oddálil, a i když to s sebou neslo riziko, že ho pneumatiky zradí, tahle volba se mu nakonec vyplatila. Díky trpělivosti a chytré práci se z desáté pozice nakonec dostal na skvělé 4. místo a za to má ode mě veliký palec nahoru!!

Radost konečně přišla i na fanoušky Ferrari. Charles předvedl jeden z nejkvalitnějších výkonů posledních měsíců. Už od startu ukazoval agresivní, ale zároveň čistou jízdu, v průběhu závodu předváděl skvělou práci s pneumatikami a nasázel několik nejrychlejších kol po sobě, čímž se pravidelně držel mezi nejrychlejšími na trati a zaslouženě si tak dojel pro 3. místo a první pódium v letošní sezoně. Po několika smolných nebo nevýrazných víkendech to byl přesně ten závod, který potřeboval jak on, tak celý tým Ferrari.

Zdroj: Web F1

Max je vždy velké téma, a tentokrát tomu nebylo jinak. Skvělým výkonem vyhrál kvalifikaci a následně na začátku závodu dostal pěti sekundovou penalizace, což se stalo předmětem velkých debat. Někteří tvrdí, že penalizace byla přehnaná a že by ji neměl dostat, zatímco jiní dokonce argumentovali, že měl být penalizován ještě tvrději.

S tímto trestem se vypořádal během závodu a i přes tuto penalizaci odvedl fantastický výkon a podařilo se mu dokončit na druhém místě, což je vzhledem k okolnostem naprosto skvělé umístění a jasně ukazuje jeho schopnosti a hlad po vítězství. Nicméně, jakmile závod skončil, bylo evidentní, že spokojen nebyl. Byl zklamaný a smutný, což bylo patrné nejen při rozhovorech, ale i v cooling roomu, kde působil trochu nepřítomně. I přes tuto negativní energii si Max odnesl titul „Driver of the Day”. Osobně si ale myslím, že toto ocenění měl dostat spíš Lando....

Z dalších momentů, které v Džiddě rozhodně stály za zmínku:

- George a jeho Mercedes tentokrát postrádali tempo, britský pilot se snažil držet krok se špičkou, ale bylo vidět, že monopost prostě tentokrát tolik nejel.

- Gabriel „zaujal“ jedním hodně nebezpečným manévrem, když předjížděl Fernanda Alonsa způsobem, který rozhodně nebyl v pořádku. V tu chvíli zamrazilo nejen mě, ale i většinu sledujících.

- Liam si připsal 10sekundový trest za opakované porušení traťových limitů, což bylo za mě trochu zbytečné, zvlášť když nebojujete o přední pozice.

- Fernando a Lance se mezitím pustili do interních soubojů v rámci týmu, ale výsledkem byly jen ztracené desetiny a energie, oba totiž nakonec skončili mimo bodované pozice.

F1 GP Bahrajn recap

@sofienajmanova

Naopak velmi příjemně překvapili Carlos Sainz a Alex Albon, kteří ve Williamsu předvedli fantastickou týmovou spolupráci. Vzájemně si pomáhali udržet za sebou další piloty a výsledek? Osmé a deváté místo a cenné double body z velmi náročného závodu.

No a na závěr Lewis Hamilton a moje osobní hodnocení. Před sezonou se netajil nadšením ze spolupráce s Ferrari, ale start letošní sezóny nevypadá zrovna tak, jak si ho asi představoval... Až na sprint v Číně výsledky nejsou přesvědčivé, tempo kolísavé a radost, která z něj sršela ještě před pár týdny, teď pomalu mizí. Takže jsem zvědavá co bude dál a jaká bude atmosféra ve Ferrari.

Mimo to se během víkendu v paddocku ukázalo i několik velmi známých tváří, mezi ně patřil například fotbalista Roberto Firmino, zpěvák Usher nebo třeba zpěvačka Jennifer Lopez, které se zalíbilo ve stáji Ferrari.

Konečné pořadí vypadalo takto:

1. Oscar Piastri

2. Max Verstappen

3. Charles Leclerc

POZITIVNÍ

- Lando, který nakonec dojel 4. z 10.místa

- Charles a jeho pódium (KONEČNĚ!!)

- Williams a jejich top týmová spolupráce

NEGATIVNÍ

- Mercedes prostě neměl závodní tempo...

- Liam, tresty za traťové limity jsou zbytečný

- Pierre a Yuki a jejich trochu zbytečná nehoda

Also, these guys?? Serióznost jde poslední dobou absolutně stranou a já to MI-LU-JU!!! Sociální sítě F1 jsou plné memes, ale tenhle je můj favorite:

Celý seriál se teď přesouvá do USA a už příští týden se můžete těšit na závod v Miami, are you excited? Cause i am!!

Zdroj: Web F1