Přihlášení se k heyfomo

Po přihlášení budeš mít přístup ke všemu obsahu na heyfomo.cz, můžeš komentovat články a další features, just do it!
Reset hesla

Ed Hardy: Z IT brandu přes odpad až k vintage klasice

Značku Ed Hardy možná znáš ze svého dětství, od rodičů nebo z 2000s filmů. Delší dobu o ní nebylo slyšet, ale teď se začíná vracet do našich šatníků jako vintage kousek. Pojďme se společně podívat na její historii.

Ed Hardy je velice oblíbená a známá značka. Jestli máš štěstí a tvoji rodiče si nechali věci z dřívějších dob, možná i nějaký vintage kousek máš, nebo jsi je dokonce nosil/a jako malý/malá.

Značka zažila největší boom kolem let 2003 až 2010, poté se po ní tak trochu slehla zem. Abychom se ale dostali na úplný začátek, musíme se vrátit do roku 1911. Vzory u značky Ed Hardy dost často připomínají námořnická tetování, a právě u nich všechno začalo, konkrétněji u člověka jménem Sailor Jerry, který byl námořníkem a zároveň umělcem. Známý byl především pro svoje nápadité návrhy na tetování, dostal se dokonce i do studia v Japonsku.

Sailor Jerry chtěl předat své umění dál, mezi jeho dva žáky patřili Mike Malone a Don Ed Hardy. Don byl umělec, který se věnoval jak malířství, tak grafice. Ve svých designech spojoval několik věcí návrhy a umění Sailora Jerryho, umění japonské, ale i americké kultury, prvky motorkářů i surfařů.

Další důležitou figurou byl módní návrhář Christian Audigier, se kterým Don založil značku Ed Hardy. V této době byla značka velice úspěšná. Kromě toho, že byla oblíbená u celebrit, se oblečení objevovalo i v kolekcích Levi's, Von Dutch nebo Diesel.

Pád značky Ed Hardy

Každá značka někdy udělá chybu. Problém značky Ed Hardy ale nastal ještě před příchodem Christiana. Don nikdy neuvažoval nad kariérou a vstupem do módního průmyslu, dokud mu firma Ku USA nenabídla odkoupení licencí na některá jeho díla.

Po dvou letech nastoupil do značky Christian a oslovil firmu s nabídkou na odkoupení licence. Ed Hardy prodával licence všude. V té době měla firma nespočet spoluprací – doplňky, parfémy, kosmetiku, prostě cokoliv, co člověka jen napadlo.

Christian měl skvělý marketingový plán a podařilo se mu své oblečení dostat mezi celebrity a zároveň i do nejluxusnějších podniků. Značka zažila největší boom v roce 2009, kdy měl Christian spoustu kontaktů ve světě slavných.

O dva roky později značka zbankrotovala. Podle samotného Eda byly na vině celebrity, a to hlavně ty, které se účastnily show Jersey Shore (reality show na MTV). Těm Christian rozdával Ed Hardy oblečení zdarma, tím znehodnotil celou značku. Zašlo to až tak daleko, že některé kluby v USA zakázaly vstup lidem, kteří nosili stejné oblečení jako účastníci zmiňované reality show. Proto se později ze značky stal špatný vtip, jejímu času na výsluní byl konec.

Jak to tak ale bývá, spousta minulých trendů se nám vrací, a značka Ed Hardy tak zaplňuje naše šatníky jakožto vintage prvek. Zdá se, že značku tak možná ještě nějaký kousek slávy čeká.