Máme za sebou otevřenou betu slibně vypadajícího čtvrtého pokračování Diabla. Na první pohled se zdá, že se vývojářské studio Blizzard Entertainment poučilo ze svých chyb a naservíruje nám plnohodnotný návrat ke kořenům série. Musíme však být na pozoru a nezapomínat na to, co nám tato společnost nadělila minulý rok.
Po loňském vydání agresivní Pay-To-Win mašiny v podobě Diablo Immortal přistupuje mnoho hráčů k blížící se mu uvedení Diabla IV velmi skepticky. Zdá se však, že se Blizzard Entertainment dostatečně poučil a poté, co byl jejich počin na serveru Metacritic hodnocen jako jedna z nejhorších her vůbec, zřejmě pochopili, že tudy cesta k spokojeným hráčským srdcím nevede.
Již po vstupu do první jeskyně je veteránům série jasné, odkud mrazivý vítr vane. A to z prvních dvou dílů – design je výrazně temnější a pochmurnější, střety s nepřáteli jsou rychlé, ale náročné a to vše je zabalené v tom šerém, na míru ušitém diablovském kabátku.
Otevřená beta se odehrávala v lokaci Fractured Peaks, ledové tundře, která je jedním z prvních sdílených světů, ve kterém budou hráči moci prozkoumávat okolí a plnit úkoly. Novinkou je, že se příběh odehrává v několika obřích sdílených lokacích, které mají nelineární strukturu. Po dokončení úvodu hry tak na tebe čeká obrovský svět plný side questů, dungeonů a bossů, ve kterém hráči mohou plnit hlavní úkoly kampaně v posloupnosti tak, jak uznají za vhodné.
Při průzkumu lokací se budou hráči setkávat i mezi sebou, díky čemuž nejnovější díl série působí svobodněji a hlavně živěji. Chvílemi jsem si připadal jako na skromném serveru MMOčka z roku 2016, kde se to hemží dalšími hráči a společně se všichni můžete účastnit eventů, ze kterých padne ten lákavý loot.
Nicméně, Diablo IV nepřišel s ničím převratným. Jde o úplně stejnou recepturu prolézání dungeonů, porážení démonů a nahrabávání předmětů, kterou však od Diabla každý jeho veterán očekává. Vystačí to ale i nové generaci hráčů se zapálenými receptory dopaminu z battle-royalů a TikToku? Mohlo by! V plné verzi hry totiž vývojáři plánují Battle-pass, což je dobrým krokem, zároveň i první výhradou, kterou nyní probereme.
Ačkoliv působila otevřená betaverze Diabla IV hodně zábavně, nezbavil jsem se pocitu, že nám vývojáři představili pouze to, co chtěli abychom viděli. Některé prvky, které v betě chybí (ale budou přítomé při vydání hry), ve mně vzbuzují obavy. Hlavně, když si vzpomenu na release Diabla Immortal. Battle-pass a herní obchod sice nebyly součástí této beta ukázky, ale i tak byla cítit jejich přítomnost. Blizzard vzkázal, že battle pass určitě nebude poskytovat platícím hráčům výhodu nad těmi neplatícími, narozdíl od Diabla Immortal, ale zkrátka to působí tak, že ty nejhezčí kosmetické doplňky běžným hraním nezískáš.
Žádný z vzhledů výbavy, které jsem během hraní otevřené bety ukořistil, prostě nevypadal bůhví jak dobře. Za běžných okolností bych si myslel, že ty obyčejně vypadající a nudné hadry dostávám jen proto, že jsem teprve na začátku hry. U Blizzadu se však pochopitelně obávám, že ty obyčejně vypadající a nudné hadry budu získávat do té doby, dokud se zkrátka nerozhodnu koupit lepší – za reálné peníze.
Další výtky se týkají spíše technického stavu PC verze hry. Diablo IV během testování trpěl častým odpojováním a nejednou mi hra crashla. Na Playstationu 5 však testování probíhalo bez výrazných problémů. Pak už jen pár grafických chybiček (i přes to ale vypadá hra skvěle).
To vše dokážu při testování samozřejmě odpustit, přecejenom od toho se ta hra testuje. Je však nutné podotknout, že do vydání zbývají pouhé 3 měsíce, což už není moc času na potřebné opravy chyb, které by mohly bezproblémové uveřejnění Diabla ohrozit.
Poslední vydání hry z dílny Blizzardu – Overwatch 2 – byl totiž jedním z nejnepovedenějších příkladů uvedení moderný video hry na trh. Kontroverzní systém SMS Protect bránil hráčům v přihlášení ke svému účtu, několik postav muselo být kvůli chybám dočasně odstraněno z výběru hrdinů a Blizzard byl následně nucen rozdávat (ne moc hezké) herní předměty jako omluvu. Já osobně jsem si hru prostě nezahrál, i když jsem chtěl. Ani Blizzard support se mnou hru zkrátka nedokázal zapnout (hlavně proto, že ti nikdo neodepíše), tak jsem nad ní zlomil hůl. A podle aktuálních čísel nejsem jediný.
I když jsem chvilkama zněl jako skeptický hater, na nové Diablo IV se vážně moc těším a někde uvnitř sebe pevně věřím, že se Blizzard po nevydařeném vydání Overwatch 2 a snášení negativních recenzí za predátorský monetizační techniky Diabla Immortal dostatečně poučil a je připravený se vrátit na vrchol videoherního světa! Tak uvidíme 6. června, jak to vlastně celé dopadne.