Deutsche Telekom, matka českého T-Mobilu, provedla průzkum mezi mladými lidmi v sedmi evropských zemích včetně Česka a kromě jiného zjistila například to, že více než 90 procent Evropanů a Evropanek má obavy o své digitální soukromí a téměř tři čtvrtiny mladých požaduje další vzdělávání v oblasti digitální ochrany. A tak vznikla evropská kampaň #OwnYourWorld.
Kampaň #OwnYourWorld má za cíl vzdělávat mladou generaci, u které je online svět neoddělitelnou součástí každodenního života, a mimo jiné upozornit na problematiku tzv. digitálních dvojníků.
Ti jsou digitální verzí nás samotných. Platformy a webové stránky sledují, co jejich uživatelé a uživatelky dělají online, ať už jde o likování postů, nakupování online nebo sdílení instagramových reels. Na základě těchto dat pak vzniká jejich digitální dvojník, díky kterému platformy znají zájmy, hodnoty, přesvědčení i to, o co se ve volném čase zajímají a co se jim líbí nebo nelíbí - zkrátka všechna citlivá a osobní data.
Na základě toho pak uživatelům a uživatelkám algoritmy chrlí další a další obsah, který je baví, odpovídá jejich zájmům a udržuje na platformách.
Je proto důležité chránit, kdo k těmto datům má přístup a jak je využívá.
Stejnojmenná online platforma ownyourworld.online nabízí sérii šesti krátkých digitálních lekcí na téma individuality a ochrany online identity - dozvíš se něco o sledování dat i vlivu algoritmů.
Lekce jsou bezplatné a navržené tak, aby ti přiblížily problematiku digitální identity a účinné ochrany soukromí srozumitelnou formou, která je svižná a poradí si i s tvým krátkým attention spanem.
Jak ti digitální dvojníci narušují tvůj svět? První lekce se zaměřuje na to, jak se naše digitální já formuje z našich online aktivit - liků, kliknutí i sdílení. They are not something you made, they are something made out of you... Lekce ti poradí, jak vznik digitální verze sebe sama narušit tak, aby o tobě platformy nevěděly všechno.
Lesson 2: Own your movements
Digitální dvojníci sledují každý tvůj krok. Už ses někdy podivoval*a, jak tvůj telefon ví, že si chceš koupit nové džíny nebo láhev na vodu od konkrétní značky? Vše, co uděláš, je monitorováno, monetizováno a použito proti tobě. V téhle lekci se dozvíš, co s tím můžeš dělat.
Lesson 3: Own your love life
Digitální dvojníci ovlivňují spoustu oblastí tvého života, včetně toho milostného. Vypni personalizované reklamy, používej šifrované chaty při flirtování a vždy měj pod palcem nastavení platforem.
Lesson 4: Own your creativity
Věděl*a jsi, že ti digitální dvojníci mohou ukrást i tvé vlastní nápady? Vidí vše, co sdílíš - hudbu, umění, fotky, videa i popisky u postů. Znají tě, a to můžou zneužít k deepfakes nebo scammingu tvých rodinných příslušníků pomocí tvého upraveného hlasu. Čtvrtá lekce OwnYourWorld ti vysvětlí, že watermark i soukromé profily jsou tví kámoši.
Lesson 5: Own your ideas
Platformy sledují každé tvé kliknutí a na základě toho ti servírují obsah, který utváří tvé hodnoty a názory. Rage gets clicks and drama gets views... Nenech se zavřít do bubliny konspirací, fake news a nenávistného obsahu. Digitální dvojníci tu nejsou od toho, aby ti ukázali svět, ale aby okolo tebe jeden vytvořili.
Lesson 6: Own your taste
Utváříš si vkus ty sám*a, nebo ho utváří tvůj feed a algoritmy? Dvojníci vidí, na které aesthetics klikáš ze zvědavosti ve dvě ráno v posteli a už tě jen tak nepustí. Cottage core, Office Siren, Trad Wife... Tví digitální dvojníci to ví. Vyčisti cookies, promaž historii a mrkni na lekce OwnYourWorld, které ti poradí jak na to, aby ti nic neuniklo.
Tváří kampaně i doprovodného edukačního materiálu se stala polská techno DJka VTSS, jejíž tvrdé, nekompromisní a unikátní sety zná snad každý club lover.
Lekce vede sama VTSS a vizuálně vycházejí ze surrealistického videoklipu režisérského dua Shadrinsky ke skladbě DJky Can't Catch Me, který měl premiéru na vídeňském eventu a který kreativně reflektuje ztrátu kontroly nad digitální identitou.