Stanley cup je nejvirálnější tumbler roku 2023. Co ale stojí za obsesí s obyčejným přenosným hrníčkem?
Virální cestovní hrnek s názvem Stanley cup bere sociální sítě útokem. Hlavně v USA se rozjela vlna obřího zájmu a hashtag #StanleyTumbler má na TikToku přes miliardu views.
Stanley je značka cestovních a sustainable hrnků, které se na trhu objevily v roce 2016. Rok poté už se hrnek objevil v THE BUY GUIDE, kde začal získávat větší pozornost.
Od roku 2022 začal díky influencerům a influencerkám stoupat na oblibě, dokonce až tak, že to byl pro generaci Z nejčastějším vánočním dárkem. V roce 2023 společnost Stanley zaznamenala velký růst , což neustále podporuje vydáváním nových barev, vytvářením limitovaných kolekcí nebo prodejem svých produktů v Targetu. K jeho virálnosti a také ukázce kvality přispělo video, kde mladá žena ukazuje svoje vyhořelé auto a jedinou věc, která v něm přežila – Stanley cup.
Z obyčejného cestovního hrnku se stala it sběratelská věc. Lidé si jich kupují desítky a v různých barvách, aby si je mohli doma vystavit nebo je sladit s outfity.
Sbírání je přirozená věc – někdo sbírá kabelky, někdo boty nebo parfémy a někdo zase reusable hrnky. Není za tím žádná složitá psychologie, nakupování nám totiž dodává dopamin. Lidem přináší radost, když konečně seženou do sbírky barvu nebo model, který chtěli už delší dobu, nedej bože, pokud se jedná o limitovanou edici. Krom dopaminového hitu je tu ale i smysl komunity. Generace Z je jedna z nejvíce osamělých generací, která neustále hledá, kam zapadnout. A i taková malá věc jako Tumbler, jim v tom může pomoct.
Neměli bychom také opomenout, že trendy minulého roku velmi nahrávaly pořízení Stanely cupu. Clean girl aesthetic byl všude, sleek buns, sportovní oblečení, dostatek pití... a k tomu člověk potřebuje hezkou flašku nebo hrnek. Stanley cup se stal doslova clean girl staple.
V poslední době ale narůstá i debata, která by se rozhodně neměla opomenout. Stanley cup a celá myšlenka za ním je primárně udržitelnost, dokonce motto společnosti je, že by nám jeden hrnek měl vydržet celý život. Nadspotřeba ničí naší planetu a je ironické, že si lidi kupují desítky sustainable hrnků, které nepotřebují a nevyužijí a jednou skončí na skládce. Celý koncept reusable lahve pak ztrácí smysl.
Trend vznikl v momentě, kdy společnost Stanley začala cupy nabízet v barevných variantách cílených na TikToku a Instagramu převážně na ženy a spolupracovat s influencery a influencerkami. Výsledkem takové strategie, ještě umocněné tím, že jde o limitku, je potřeba vlastnit více barevných provedení, ideálně všechny, což vede k velkým ziskům firmy, ale také unsustainable chování zákazníků a zákaznic.