Pojem existuje už přes sto let. Co vlastně znamená a jak se může stát nebezpečným?
Yellow journalism neboli žlutá žurnalistika je pojem, který vznikl už na přelomu 19. a 20. století. Tehdy označoval konkurenci mezi dvěma významnými publicisty, Josephem Pulitzerem a Williamem Hearstem. Pulitzerovy noviny New York World a Hearstův New York Journal totiž publikovaly stejný typ článků – takové, které nebyly objektivní a podávaly zkreslené informace.
Pojem yellow journalism se tak stal označením pro typ publicistiky, která používá zavádějící titulky, cíleně čtenáře klame, neuvádí celou pravdu, nebo dokonce fakta přímo překrucuje a obecně se snaží zaujmout čtenářovu pozornost spíš než mu předložit ověřená a plná fakta. V dnešní době je yellow journalism o to častější, jelikož novinář musí na internetu především zaujmout titulkem, aby si čtenář celý článek rozklikl.
Například v kontextu nedávné návštěvy šéfky americké Sněmovny reprezentantů Nancy Pelosi na Tchaj-wanu se proti yellow journalism postavili tchajwanští Američané. Titulky, které se občas v médiích objevily a naznačovaly, že Čína zahájí každou chvíli válku, jim přirozeně přišly naprosto zcestné a povrchní. Taková publisictika podle nich jen rozděluje západní společnost a nepracuje s historickými (a nejen historickými) fakty, jejichž znalost je v případě Tchaj-wanu klíčová. Obyvatelé ostrovního státu vedou diskuze o své samostatnosti pod čínským nátlakem každý den a na výhružky jsou zvyklí. Zavádějící titulky a snaha vyvolat v lidech silné emoce tak mohou nejen v tomto případě způsobit více reálné škody než potenciálního užitku.